شناسهٔ خبر: 34921458 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش جی پلاس/

فرصت عالی طارمی برای تکرار جهانبخش!

شروع عالی مهدی طارمی در لیگ برتر پرتغال، شرایط را برای تکرار آن چه جهانبخش در آلکمار رقم زد، فراهم کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جی پلاس، طارمی به عنوان یکی از لژیونرهای فوتبال ایران این فصل در لیگ برتر فوتبال پرتغال و در تیم ریو آوه توپ می زند. لژیونر فوتبال ایران در شب پیروزی پرگل 5 بر یک تیمش برابر آوس، هت تریک کرد تا با 3 گل زده پس از سه هفته از شروع لیگ در صدر جدول گلزنان قرار بگیرد.

در شرایطی که لژیونرهای فوتبال ایران در دهه گذشته فروغ خاصی در فوتبال اروپا نداشته اند، دو فصل پیش بود که علیرضا جهانبخش در لیگ هلند و در قالب تیم آلکمار درخشش فوق العاده ای داشت و توانست با به ثمر رساندن گل های فراوان در حضور ستاره های تیم هایی مانند آژاکس و آیندهوون، عنوان بهترین بازیکن لیگ هلند را کسب کند. این درخشش فوق العاده زمینه دریافت چند پیشنهاد خوب از تیم های دیگر شد و نهایتا جهانبخش راهی لیگ برتر انگلیس شد، هرچند نخستین فصل حضورش در لیگ جزیره و در تیم برایتون موفقیت چندانی برایش به دنبال نداشت.

اکنون به نظر می رسد شرایط برای تکرار این موفقیت در اختیار مهدی طارمی قرار گرفته است و او می تواند شرایطی مشابه جهانبخش در آلکمار را در پرتغال رقم بزند. در توانایی های فنی مهدی طارمی شک و تردیدی وجود ندارد و این مهاجم ملی پوش چه در زمان حضورش در پرسپولیس و چه در تیم ملی، شم گلزنی اش را ثابت کرده است. اما برای رسیدن به موفقیت علاوه بر حفظ کیفیت فنی نیاز به آموختن رفتار حرفه ای نیز دارد.  مساله ای که باعث به وجود آمدن حواشی بسیار در زمان جدایی از سرخپوشان و پیوستن به لیگ ترکیه شد و عواقب رفتار غیرحرفه ایش هم گریبان خودش و هم گریبان پرسپولیس را گرفت.

از پارامترهای تشابه وضعیت فعلی طارمی با جهانبخش در درجه نخست می توان به لیگی که در آن بازی می کند اشاره کرد. مسلما بازیکنان ایرانی در حال حاضر کیفیت لازم برای بازی کردن در چهار لیگ برتر فوتبال اروپا یعنی لالیگا، لیگ برتر انگلیس، سری A و بوندسلیگا را ندارند. پس از این چهار لیگ، کشورهایی مانند پرتغال و هلند لیگ هایی مشابه و در سطح هم دارند. تیم هایی مانند آژاکس و آیندهوون از هلند و پورتو و بنفیکا از پرتغال هر از چند گاهی موفقیت هایی در فوتبال اروپا به دست می آورند، هر چند که این موفقیت ها مستمر نیست، اما به هر حال پرتغال و هلند لیگ های به مراتب بهتری به نسبت کشورهایی مانند دانمارک، روسیه، ترکیه، سوئیس، یونان و ... دارند. درخشش در این لیگ ها علاوه بر افزایش سطح فنی و تجربه، می تواند باعث دریافت پیشنهادهای مناسب از چهار لیگ برتر اروپا شود، همچنان که این اتفاق برای جهانبخش رخ داد.

وجه دیگر تشابه مدعی نبودن تیم هاست. جهانبخش در لیگ هلند در هیچ یک ازدو تیم مدعی پی اس وی و آژاکس توپ نمی زد و آلکمار مدعی قهرمانی نبود. طارمی نیز در تیم های مطرح فوتبال پرتغال مانند بنفیکا و پورتو بازی نمی کند. بازیکنان این تیم ها به واسطه داشتن هواداران فراوان، بیشتر زیر ذره بین رسانه ها و تماشاگران قرار دارند و شاید کوچکترین لغزشی برای بازیکنان علی الخصوص بازیکنان خارجی گران تمام شود. جهانبخش این مزیت را داشت که فصلی بی حاشیه و آرام را در آلکمار سپری کند و تمام تمرکز و توانش را برای فوتبالش خرج کند. حضور در تیم ریو آوه نیز می تواند شرایطی مشابه برای طارمی داشته باشد.

کسب عنوان آقای گلی می تواند نقطه مشترک دیگر باشد. جهانبخش با وجود این که در پست مهاجم نوک بازی نمی کرد توانست آقای گل لیگ هلند شود. این عنوان از این جهت ارزشمند بود که آلکمار به مقام قهرمانی نرسید و در واقع رسیدن به عنوان آقای گلی از یک تیم غیرمدعی باعث شد که جهانبخش بیشتر دیده شود. او چهارمین آقای گل تاریخ باشگاه آلکمار بود. باشگاه ریو آوه نیز بعید است بتواند توان رقابت با تیم های قدرتمند حاضر در لیگ پرتغال را داشته باشد و به این ترتیب اگر طارمی بتواند به گلزنی ادامه داد و آقای گل شود، بسیار به چشم خواهد آمد.

 

نظر شما