شناسهٔ خبر: 34921274 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

احیای وزارت بازرگانی چیزی جز احیای واردات انبوه و رانت نیست

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: در سال های گذشته که وزارت بازرگانی جداگانه وجود داشت، تنظیم بازار با انبوه واردات صورت می گرفت که ضربه مهلکی به صنعت داخلی وارد کرد و جبران کردن آن بسیار دشوار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه " مناظره " با موضوع طرح احیای وزارت بازرگانی، موانع و چالش های پیش روی آن با حضور مهندس محمدرضا جعفری، عضو اتاق بازرگانی ایران روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

محمدرضا جعفری در آغاز با ابراز تاسف از طرح مسئله انتزاع در شرایط فعلی کشور گفت : در اقتصاد امروز که با محدودیت منابع ارزی روبرو هستیم و واحدهای صنعتی تحت تاثیر تحریم ها در فشار مضاعف قرار گرفته، مطرح کردن این موضوع جای تعجب دارد.

وی افزود: در انتزاع ، دولت مجددا فربه و حجیم خواهد شد، در حالی که نیازمند نگاه جامع و وسیع به زنجیره تامین، تولید و توزیع هستیم. در واقع به یک وزیر نیاز داریم که علاوه بر اینکه نگاه صنعتی دارد، بازرگانی را به کمک صنعت بیاورد اما انتزاع قطعا مغایر این موضوع خواهد بود.

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: در سال های گذشته که وزارت بازرگانی جداگانه وجود داشت، تنظیم بازار با انبوه واردات صورت می گرفت که ضربه مهلکی به صنعت داخلی وارد کرد و جبران کردن آن بسیار دشوار است.

جعفری آماری در خصوص وضعیت بازرگانی و صنعت کشورهای دیگر ارائه داد و بیان کرد: از ۳۰ کشور توسعه یافته صنعتی ۲۴ کشور دارای وزارت مشترک هستند و یک نگاه جامع در بخش صنعتی، بازرگانی و زنجیره تولید تا توزیع وجود دارد .

وی در ادامه برنامه مناظره رادیو گفت و گو، تاکید کرد: احیای وزارت بازرگانی چیزی جز احیای واردات انبوه و رانت نیست. همچنان که در سال های گذشته با نادیده گرفتن صادرات، بازار را در اختیار رقبای خارجی قرار داده ایم.

عضو اتاق بازرگانی ایران ، احیای وزارت بازرگانی برای توسعه صادرات را دروغ خواند و گفت : اقتدار امروز کشور بر این اصل استوار است که ما می توانیم علیرغم محدودیت منابع ارزی تولید کنیم و بسیاری از ظرفیت های داخلی به دلیل خروج برندهای خارجی در حال پر شدن است.

جعفری با بیان اینکه تولید درون گرای برون زا از اهداف اقتصاد مقاومتی است ، عنوان کرد : برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید بر ظرفیت های داخلی تکیه کنیم و سوال اینجاست که آیا با انتزاع وزارت بازرگانی این هدف محقق می شود ؟ احیای وزارت بازرگانی درهای تجارت را به روی کشورهای دیگر خواهد گشود و تولید داخل را ضعیف می کند که با اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

وی در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو خاطر نشان کرد : باید توجه داشته باشیم در وضعیت امروز کشور دغدغه ما اشتغال جوانان است و با بها دادن به واردات فرصت تولید و ایجاد شغل را از افراد خواهیم گرفت.

نظر شما