شناسهٔ خبر: 34921259 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آغاز نمایش‌های جدید سالن‌های دولتی در شهریورماه/ اقبال درام‌های اجتماعی زیاد می‌شود

هفته ابتدایی شهریور با نمایش‌های جدیدی در سالن‌های دولتی چون تئاتر شهر و تالار حافظ آغاز می‌شود. بیش‌تر نمایش‌های این هفته در قالب درام‌های اجتماعی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، هفته ابتدایی شهریور ماه در سالن‌های تئاتر پایتخت با کارهای جدید و زیادی همراه بوده است. بیشتر این کارها در سالن‌های دولتی چون مجموعه تئاتر شهر و تالار حافظ به صحنه می‌روند.

سایر سالن‌های نمایشی خصوصی چون مهرگان، دیوار چهارم،‌عمارت روبرو، تماشاخانه استاد مشایخی نیز در این هفته کارهای جدیدی را به صحنه می‌آورند.

ژانر قالب نمایشی این هفته درام‌های اجتماعی است.

بخشی از نمایش‌های جدید این هفته را از نظر می‌گذرانیم: 

*نمایش «شکم» روی صحنه تئاتر شهر

نمایش «شکم» از یکشنبه ۳شهریور ماه نوشته و کارگردانی علیرضا معروفی در تالار قشقایی تئاتر شهر به صحنه می‌رود. معروفی پیش از این به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «عقیم» را نیز در کارنامه خود دارد که با کسب بیش‌ترین جوایز، اثر برگزیده جشنواره لاله‌های سرخ اندیمشک شد.

مسعود شامی خاتونی تهیه کننده این نمایش است که تازه ترین تولید گروه نمایش «دیدومک» به سرپرستی ابراهیم گله‌دارزاده به شمار می‌رود. نمایش «شکم» اثری اجتماعی است که در خلاصه داستان آن آمده‌ است: خانواده‌ای چهار نفره در ناکجا آباد زندگی می‌کنند که همه‌ی اقلام غذایی برای مردم سهمیه بندی شده است. پدر خانواده به دلیل شرایط تصمیم می‌گیرد غذا را در خانه سهمیه بندی کند و...

بازیگران این نمایش: (به ترتیب حروف الفبا) کیوان احمدی، احمد جعفری، مهناز میرزایی، لیلا میناوند، حامد نساج بخارایی هستند. دیگر عوامل نمایش «شکم» عبارتند از: دستیارکارگردان: امید جمشیدپور- محمد سلیمان، منشى صحنه: مروارید دماوندی، آهنگساز: سینا کووایی، طراح لباس: سحرناز امامی، طراح گریم: کامبیز معماری، طراح پوستر و بروشور: میلاد خرمن‌بیز، مشاور رسانه‌ای: میترا رضائی،  عکاس: مروارید دماوندی، تبلیغات مجازی: نسترن بیک‌نژاد.

نمایش «شکم» از ۳ تا ۱۵ شهریور، ساعت ۱۸ در مجموعه تئاتر شهر، تالار قشقایی به صحنه می‌رود.

* کودک مدفون، خانواده‌ای مدفون شده و فراموشی گرفته

نمایش «کودک مدفون» اجرای خود را از ۲۰ مرداد شروع کرده و تا ۵ شهریور هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در سالن شماره یک تماشاخانه مهرگان ادامه می‌دهد.

علی پیله ور کارگردان نمایش کودک مدفون می‌گوید: علاقه زیادی به نمایشنامه کودک مدفون داشتم و حس میکردم حرف‌هایی در لایه‌های زیرین نمایشنامه است که در همه جوامع دیده می‌شود. نمایش کودک مدفون ماحصل تمرینات دوساله یک گروه جوان و با استعداد است که به شیوه‌های مختلف بازیگری با آنها این نمایشنامه را به اجرا رسانده‌ام.

از عوامل نمایش کودک مدفون می‌توان از نویسنده سام شپارد، مترجم: کاوه پاکدامن، کارگردان: علی پیله ور، بازیگران: (به ترتیب ورود) علی پیله ور، مریم بابایی، محمد کنگرانی، مهدی بازدار، امید نمازی، آزیتا بالو، حامد اسماعیلی، تهیه کننده: هلیا توکلی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: آیه سادات زارع نژاد، دستیار دوم کارگردان: غزل وفاخواه، منشی صحنه: نیلوفر نجاتی، طراح صحنه و لباس: فاطمه خسروآبادی، مدیر صحنه: غزل وفاخواه، دستیاران صحنه: پوریا معزی، رها بهنام، معراج بهنام، هلیا توکلی، طراح پوستر: مهدی بنیادی، مسئول لباس: فاطمه خسروآبادی، طراح گریم: حجت بابایی، مجریان گریم: علی باقری، مهراسا مرعشی، طراح موسیقی: سید امیرحسین سید اسماعیل، عکاسان: ملیحه حیدر، پریسا سلطانی، مهرسا محمدی، ساخت تیزر: سید یاسر سیدی نام برد.

* نمایش از گوشه تبریز تا پرده‌های ترابزون

نمایش «از گوشه تبریز تا پرده‌های ترابزون» به نویسندگی و کارگردانی رضا رجایی از دوم تا نهم شهریور ماه هر شب ساعت 19 به صحنه تالار شمس مجتمع فرهنگی و هنری ارومیه می‌رود.

بازیگران: (به ترتیب ورود به صحنه) رزیتا پورحسن، جواد ابوطالبی، احمد ظفرنمون، سمیرا محمدی، مهدیه ظفرمند و محمد کاظمی، کارمندان هتل: فرید صادق، امیر همتی و تهیه کننده: رضا رجایی هستند.

اتفاق، به صورتی اتفاقی از همان تابلوی نخست اتفاق افتاده است.

* شب بخیر مادر

نمایش شب بخیر مادر به نویسندگی مارشا نورمن ف ترجمه حمید احیاء و کارگردانی فرید سلیمانی از یکم شهریور ماه تا پانزدهم در مجموعه تئاتر دیوار چهارم هر شب ساعت 18:15 به صحنه می‌رود.

بازیگران: مریم بوبانی، معصومه رحمانیت و تهیه کننده: امیر لقمان هستند.

داستان از این قرار است که کشمکش عاطفی میان مادر و دختر رخ می دهد.

* نمایش رگ

نمایش رگ به نویسندگی ایوب آقاخانی، فرهاد امینی و ویدا دانشمند و کارگردانی ایوب آقاخانی از چهارم شهریور هر شب ساعت 19:30 به صحنه سالن چهارسو تئاتر شهر می‌رود.

بازیگران: برزو ارجمند، وحید آقاپور، بهناز بستان دوست، الهه شه پرست، محسن بهرامی، عرفان ابراهیمی، هلن بهرامی هستند.

خلاصه:رگ که بجنبد داستان عوض می‌شود؛ همیشه همین است و همین بوده. رگ که بجنبد حتی سه سرباز بی نام هم می‌توانند تاریخ بسازند. رگ که بجنبد لشگر چهل و هشت شوروی، چهل و هشت ساعت درجا می زند در برابر چهار برنو! رگ که بجنبد عشق آغاز می‌شود، وطن معشوق می‌شود، ماشه چکانده می‌شود، ارس می‌خروشد، پرچم افراشته می‌ماند و روز روشن تاریخ آغاز می‌شود.

سبک نمایش تاریخی درام اجتماعی است.

* نمایش پاتریک کلایورت

نمایش «پاتریک کلایورت» ، نمایشی برای عاشقان فوتبال و کسانی که از فوتبال تنفر دارند به نویسندگی احسان ناجی و علیرضا قاسمی و کارگردانی سحر پرتوی کیان از یکم شهریور هر شب ساعت 20 به صحنه می رود.

بازیگران: مریم جعفری، حامد شریفی، امین عیدمحمدی، پوریا عبدی و مجری طرح: موسسه هنرهای نمایشی رویداد است. این نمایش سه‌شنبه‌ها اجرا ندارد.

دو دزد برای دزدیدن مجسمه‌ای ارزشمند راهی کلیسای نوتردام می شوند که در آنجا با پاتریک روبه رو می‌شوند که قصد دارد خود را به تمرینات تیم فوتبال آژاکس آمستردام برساند ولی گیر افتاده است.

* نمایش چند فصل دیوانگی

نمایش چند فصل دیوانگی به نویسندگی و کارگردانی علیرضا حاتمی از امشبف دوم شهریور ماه هر شب ساعت 19:30 به صحنه خانه نمایش مهرگان می‌رود.

بازیگران: مهدی لوئیا، محمد علی میرقربانی، علیرضا حاتمی، فرزاد سهرابی، پرستو پرواز و تهیه کننده: ارسلان گل محمدی هستند.

خلاصه:ما یک عده دیوانه ایم اما ...

* نمایش اسب

نمایش «اسب» نویسنده: سامویل بکت،  مترجم: علی هادی زاده و کارگردان: یوسف حاجی لویی از سوم شهریور ماه هر شب ساعت 20:30 به صحنه می‌رود.

درباره این نمایش آمده است: در زندگی من، حالا که به ناچار باید آن را چنین بنامیم، سه چیز بوده است، ناتوانی از سخن گفتن، ناتوانی از خاموش ماندن و تنهایی.

بازیگران: مرضیه شاطرطوسی، امیر ریاضی، یوسف حاجی لویی و تهیه کننده: میثم بلالی هستند.

دختری بسیار عجیب که دیگر به سختی شبیه یک دختر بود، وحشت انگیز بود.

* نمایش بنیامین اند میم

نمایش بنیامین اند میم به نویسندگی هیوا امینی و رضا غیور و کارگردانی هیوا امینی از دوم شهریور هر شب ساعت 18:30 به صحنه عمارت روبرو می‌رود.

بازیگران: رضا غیور، مروارید کاشیان، محمد فراهانی و تهیه کننده: الهام بهرامی هستند.

خلاصه:یک قرار عاشقانه در نبود نازنیِنُ مریمُ آوا با ین دختره که نقاشی نمیخونه، سارا.

*نمایش اعتراف در آدمستان و همدستان قتل اریکس

نمایش «اعتراف در آدمستان و همدستان قتل اردیکس» نویسنده و کارگردان: محسن سپاسی از دوم شهریور به صحنه مجتمع غدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی (محمود آباد) به صحنه می‌رود.

بازیگران: ناصر عظیمی، امیرعلی خبازیان، محسن سپاسی، مجید کریمی و نیلوفر و تهیه کننده: مجید کریمی، آیت رضازاده هستند.

خلاصه: اریکس از اصلاح جامعه ملول گشته و راه را در اصلاح خود می‌یابد. پس جدال درونی او برای یافتن حقیقت آغاز می شود. قلب و مغز او در تردید و چالش برای رقم زدن انقلاب درونی، رویدادهای داستان را رقم می زنند.

* نمایش گرگ‌ها

نمایش «گرگ‌ها» به نویسندگی سارا دلپ و کارگردانی دانیال خجسته، دراماتورژ مهناز کیومرثی از چهارم شهریور اجرایش را در تالار حافظ آغاز می‌کند.

بازیگران: (به ترتیب شماره پیراهن) سمانه نوراللهی (۰۰)، نیوشا نادری (۲)، ندا جبرئیلی (۷)، تینا پیرویسیان (۸)، مائده ایرجی راد (۱۱)، کاملیا حق‌وردیان (۱۳)، پگاه ابراهیمی (۱۴)، گل‌آرا مقدسی (۲۵)، کیمیا شهریه (۴۶) هستند.

توجه: این نمایش به دو زبان فارسی و انگلیسی به روی صحنه می رود. روزهای یکشنبه و دوشنبه اجرا به زبان انگلیسی و در دیگر روزها فارسی است. این نمایش سه سویه بوده و باکس وسط هیچ ارجحیتی نسبت به باکس های جانبی ندارد.

تیم دختران دبیرستانی فوتبال سالنی گرگ‌ها، خود را برای بازی‌های انتخابی دانشگاه به امید بورسیه شدن آماده می‌کنند تا اینکه غریبه‌ای از راه می‌رسد و گرگ‌ها فصل را در شرایط پیچیده ای به پایان می‌برند.

نمایش دو زبانه انگلیسی و سبک اجتماعی درام است.

*نمایش مصاحبه

نمایش «مصاحبه» به نویسندگی محمد رحمانیان و کارگردان: زهرا پارسایی از دوم شهریور هر شب ساعت 21 به صحنه تماشاخانه استاد جمشید مشایخی می‌رود.

بازیگران: امیرحسین جعفری، رزگار فیض الهی، مریم محمدوند و تهیه کننده: زهرا پارسایی هستند.

خلاصه:دو بیمار الجزایری که در جنگ الجزایر با فرانسه دچار اختلالات روانی و افسردگی شده‌اند، با روانپزشک به مصاحبه می‌پردازند.

سبک نمایش ابزورد است.

انتهای پیام/

نظر شما