شناسهٔ خبر: 34920968 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

راه اندازی خط کشتی رانی بوشهر – قطر با کشتی گراند فری/ حرکت نخستین محموله کالا به کشور قطر در هفته دولت

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر گفت: با راه اندازی خط کشتی رانی بوشهر – قطر شرایط صادرات به کشور قطر تسهیل شده است که نخستین محموله کالا به این کشور در هفته جاری (هفته دولت) به کشور قطر ارسال می‌شود.

صاحب‌خبر -

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر گفت: با راه اندازی خط کشتی رانی بوشهر – قطر شرایط صادرات به کشور قطر تسهیل شده است که نخستین محموله کالا به این کشور در هفته جاری (هفته دولت) به کشور قطر ارسال می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، خورشید گزدرازی در مصاحبه‌ای در اتاق بازرگانی شیراز، اظهار داشت: در پی سفر استاندار و هیات همراه استان بوشهر به کشور قطر و نیازسنجی‌های انجام شده، از سال ۹۶ پیگیری برای ایجاد خط کشتی رانی از این استان به بندر حمد کشور قطر در دستور کار قرار گرفت.

او افزود: بر اساس نیازسنجی‌ها به این نتیجه رسیدیم که بندر بوشهر می‌تواند هاب صادرات به کشور قطر باشد که برای تحقق این مهم کشتی گرندفری با امکان حمل کالا و مسافر در این بندر مستقر شده است.

گزدرازی با بیان اینکه بندر بوشهر می‌تواند هاب صادرات به کشور قطر و کشور‌های حاشیه خلیج فارس باشد، گفت: این کشتی قابلیت‌هایی از جمله حمل حدود ۷۰۰ خودرو سواری و سنگین، بیش از ۴۰ کانتینر و دارای ۵۰۰ تخت است که استفاده تجار ما از این کشتی می‌تواند در کیفیت و کمیت کالای ارسالی آن‌ها به بازار مقصد نیز بسیار موثر باشد.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر اضافه کرد: همچنین حمل و نقل با این کشتی در دو زمینه زمان و هزینه تمام شده که از مهمترین مسایل برای تجار ماست، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

گزدرازی ادامه داد: همچنین در شهریورماه جاری بخش مسافری این خط کشتی رانی نیز در مسیر بوشهر – قطر راه اندازی می‌شود که در این صورت می‌توان به طور همزمان علاوه بر حمل بار، در بخش مسافر به ویژه توریست نیز ورود و خروج داشته باشیم.

او با اشاره به ویژه گی‌های قابل توجه این کشتی برای حمل و نقل دریایی کالا‌ها عنوان داشت: این کشتی امکان حرکت در شرایط بد آب و هوایی و حرکت دو الی سه روزه در هفته را دارد و تلاش ما بر ارائه خدمت در این بندر به صادرکنندگان و تجار کشور است که امیدواریم استان‌های همجوار ما نیز تجار خود را برای صادرات از طریق این بندر ترغیب کنند.

گزدرازی تصریح کرد: که برای راه اندازی این خط کشتی رانی مشکلاتی وجود داشت که رفع و یا به حداقل رسیدن این مشکلات اولویت ما در استان بوشهر است.

او تصریح کرد: با راه اندازی این خط کشتی رانی سمت و سوی تجارت ما به سمت نوین حرکت خواهد کرد به طوری که این کشتی تجارت ما را صاحب سبک می‌کند که امیدواریم چند کشتی دیگر نیز به این خط افزوده شود.

حمل و نقل دریایی منظم فرصتی برای تجار

سرپرست بخش عملیات کشتی گرندفری در استان بوشهر نیز گفت: با راه اندازی این خط کشتی رانی شرایط حمل و نقل منظم برای حمل کالا به کشور قطر فراهم شده است که این یک فرصت ویژه برای تجار جنوب کشور است.

علی اکبر ثقفی بیان کرد: کشتی "گرند فری" از نوع RO-RO Paasenger ویا Ro-Pax وساخت فرانسه می‌باشد که قابلیت حمل ترکیبی بار و مسافر دارد که این کشتی می‌تواند خدمات ویژه‌ای را به مسافران مسیر بوشهر و کشور قطر ارائه دهد.

او اظهارداشت: این کشتی ظرفیت حمل خودرو سواری و کامیون را دارد و همچنین می‌تواند ٤٢ دستگاه کانتینر چهل فوت و ٨٤ دستگاه کانتینر بیست فوت خشک یا یخچالی با موتور برقی و یا گازوئیلی مهار شده بر روی کامیون با خود حمل کند.

ثقفی اضافه کرد: همچنین این کشتی علاوه بر کانتینر، توانایی بارگیری پالت و یا بار‌های فله بر اساس نوع بسته بندی را نیز دارد که تمرکز ما بر ارائه خدمت به تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

او ادامه داد: این کشتی تا تکمیل شدن زیر ساخت‌های اختصاصی پایانه مسافری وگردشگری بین المللی بوشهر، همانند سایر کشتی‌ها از پهلو به اسکله مهار می‌شود و در زمان بارگیری، به منظور فراهم ساختن امکان تردد کامیون‌های حامل کانتینر، با استفاده از دو لنگر در سینه وحد اقل چهار رشته طناب در پاشنه، به صورت "مهار مدیترانه ای"عمود بر اسکله بسته می‌شود.

ثقفی افزود: فعالیت این کشتی در مسیر بوشهر و کشور قطر (بندر حمد) راه اندازی شده است که خط کشتیرانی منظم در این مسیر، می‌تواند علاوه بر رونق تجارت وگردشگری دریایی بین این دوکشور، زمینه‌ای برای فعال شدن کوتاه‌ترین وامن‌ترین کریدور جنوب شمال و شمال غرب شود.

او با بیان اینکه به زودی خط مسافربری کشتی گرندفری نیز در مسیر بوشهر به بندر حمد کشور قطر فعالیت خود را آغاز می‌کند عنوان داشت: کرایه حمل مناسب، سرعت عمل، امنیت و ایمینی و تردد منظم و مستمر در طول هر هفته از ویژگی‌های بازر این کشتی می‌باشد.

تقفی تصریح کرد: بندر بوشهر مدت‌ها از امکانات بهره مندی از کشتی‌های بزرگ حمل کانتینر و کشتی‌های پیشرفته مسافربری بی نصیب بوده که راه اندازی این خط کشتی رانی فرصت منحصر به فردی را برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان فراهم کرده است.

او با توجه به موقعیت استراتژیک بندر بوشهر افزود: راه اندازی این خط کشتیرانی شرایط رونق تجارت و صادرات و گردشگری را برای جنوب کشور ایجاد می‌کند.

ثقفی بیان کرد: بخش خصوصی استان‌های همجوار از این استعداد و پتانسیل بالایی در زمینه صادرات انواع کالا به ویژه مواد معدنی، میوه و تره بار و صیفی جات برخوردار است، از این فرصت نهایت بهره را برده و در صدور کالا‌ها و محصولات خود را از این فرصت استفاده کنند.
انتهای پیام/م

تسهیل حمل و نقل کالا‌های تجاری به قطر

نظر شما