شناسهٔ خبر: 34920231 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های غیردولتی آذربایجان شرقی:

مردم برای تشخیص مجاز بودن کاریابی‌ها به سایت وزارت کار مراجعه کنند

نمایندگی آذربایجان شرقی

رئیس انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های غیردولتی آذربایجان شرقی از عموم مردم خواست برای جلوگیری از افتادن در دام کاریابی های غیر مجاز و مورد سوء استفاده قرار گرفتن، مجاز یا غیر مجاز بودن شرکت کاریابی را با رویت پروانه کسب و با رجوع به سایت وزارت کار بررسی کنند.

صاحب‌خبر -

بابک هاشمی پور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص کاریابی‌های غیرمجاز، اظهار کرد: این شرکت‌ها در فضای فیزیکی و فضای مجازی با عنوان تامین نیروی انسانی و استخدام درکارخانجات یا مهاجرت به کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند.

وی افزود: فعالیت کاریابی‌های غیر مجاز در فضای مجازی نیز به شدت افزایش یافته و برای این‌که از طریق پلیس فتا شناسایی نشوند، مدعی هستند که از دولت گرجستان و ترکیه مجوز فعالیت دارند و به این روش از کارجویان سوء استفاده می‌کنند.

عضو هیئت مدیره کانون کاریابی‌های کشوری با بیان این‌که کاریابی بین‌المللی در فضای مجازی وجود ندارد، بیان کرد: در رابطه با کاریابی های داخلی که در فضای مجازی فعال هستند، باید شماره ثبت شرکت، نام شرکت، شماره مجوز و نماد الکترونیکی شرکت در وزارت کار وجود داشته باشد؛ اما متاسفانه بزرگترین مشکل ما این است که مردم توجهی به مجوز دار بودن کاریابی‌ها نمی کنند و  به همین دلیل مورد سوء استفاده‌ قرار می‌گیرند.

وی در رابطه با راهکارهای تشخیص کاریابی‌های مجاز، عنوان کرد: زمانی که کارجویان به دفاتر کاریابی مراجعه می‌کنند، باید پروانه کسب را رؤیت کنند ، همچنین به سایت وزارت کار مراجعه کنند؛ چرا که اسم شرکت، مشخصات مدیرعامل، آدرس و شماره تماس کاریابی‌ها داخلی و خارجی مجاز به تفکیک شهرستان‌ها در سایت وزارت کار ثبت شده است. 

هاشمی تصریح کرد: همچنین در صورتی‌که کاریابی در فضای مجازی فعالیت دارد، مردم برای تشخیص مجاز یا غیر مجاز بودن آن، می‌توانند به قسمت "درباره ما" مراجعه کرده و عکس مجوز را مشاهده کرده و از سایت وزارت کار نیز پیگیر شوند.

وی خاطرنشان کرد: اخیر عده‌ای کلاهبردار در فضای فیزیکی و هم در فضای مجازی از مجوز کاریابی‌های مجاز عکس می‌گیرند و آن را با فوتوشاپ دست کاری کرده  و پروانه جعلی جایگزین می‌کنند.بنابراین مردم باید به سایت وزارت کار مراجعه کرده و از مجوز آن شرکت اطمینان کامل داشته باشند.

وی تاکید کرد: مردم در مواجهه با کاریابی های غیر مجاز باید باید به ادارات کار به صورت کتبی شکایت کنند تا از این طریق به اماکن ارجاع داده شده و نسبت به پلمپ کاریابی‌های غیرمجاز اقدام شود.

وی با اشاره به پیامدهای مراجعه کارجویان به کاریابی‌های غیرمجاز، اظهار کرد: سوء استفاده‌های مالی، انواع کلاهبرداری و سوء استفاده‌ اخلاقی از پیامدهای مراجعه به کاریابی های غیر مجاز است و توصیه می‌کنیم افراد از رسمی بودن کاریابی‌ها اطمینان کامل داشته باشند.

هاشمی بیان کرد: کاریابی های غیرمجاز ضمن رعایت نکردن اخلاق صنفی، اعتماد مردم را نیز سلب کرده و به ادارات کار و کاریابی های مجاز نیز  خسارت وارد می‌کنند.

رئیس انجمن کاریابی‌های اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کلاهبرداری از طریق شرکت‌های قلابی، اضافه کرد:  مهاجرت شرکت‌های قلابی با عناوین خارج از کشور زیاد شده است و از جویندگان کار می‌خواهیم به این شرکت‌ها مراجعه نکنند.

هاشمی افزود: ثبت شرکت به منظور کاریابی مجاز نبوده و  شرکت‌های خدمات نیروی انسانی و پیمانکارهای تامین نیروی انسانی دفاتر کاریابی نیستند. 

وی با اشاره به وجود ۶۰ کاریابی مجاز داخلی و خارجی در آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: از این تعداد، ۵۴ شرکت داخلی و چهار شرکت خارجی بوده که ۲۰ شرکت داخلی و دو شرکت خارجی در تبریز فعال هستند، خوشبختانه دفاتر کاریابی خارجی تبریز در سطح کشور فعال هستند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما