شناسهٔ خبر: 34920185 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

مهار سیل با اقدامات نیم‌بند

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز: سیل نقطه اشتراک استان‌های شمالی در سال 97 و امسال است. تابستان سال گذشته بارش سیل‌آسا و 25 دقیقه‌ای باران، اشکور رودسر را غرق ماتم کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،هنوز غم این حادثه فراموش نشده بود که گیلان و غرب مازندران در پاییز با سهمگین‌ترین سیلاب‌ها روبه‌رو شدند. میزان خسارت در رودسر گیلان و رامسر و تنکابن مازندران بیش از سایر نقاط بود.

تلاش‌ها کم و بیش برای زدودن خاطره تلخ این حادثه ادامه داشت که مازندرانی‌ها و گلستانی‌ها با سیل دیگری، سال 97 را به پایان رساندند و با سیل هم سال نو را آغاز کردند. در این رابطه سهم گلستانی‌ها از خسارت بیش از 2 استان دیگر بود. هنوز کل خسارت‌ها جبران نشده و مردم شهرهای آق‌قلا و گمیشان با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

استان‌های شمالی پرباران‌ترین نقطه جغرافیایی کشور هستند. ساکنان این سامان همیشه شاهد بارش‌های کم و زیاد بوده‌اند. جاری شدن سیلاب‌، طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی شهرها برای آنها تقریبا عادی و قابل پیش‌بینی است، اما این‌که چرا در یکی، 2 دهه اخیر سیل‌ها خسارت‌بار‌تر شده‌اند، دلایل فراوانی دارد که به باور کارشناسان مهم‌ترین علت آن دخل و تصرف در طبیعت است.

تصرف در مناطق جنگلی و مرتعی، ساخت‌و‌ساز‌های بی‌رویه در حاشیه رودخانه‌ها، برداشت غیر اصولی از بستر رودخانه‌ها، لایروبی نکردن رودخانه‌ها و آب‌بندان‌ها و روند کند آبخیزداری هم در این رابطه نقش اساسی دارند.

با توجه به وقایع پارسال و امسال، بهسازی و لایروبی بستر رودخانه‌ها به شدت مورد توجه و تاکید مقامات کشوری و استانی ذی‌ربط قرار گرفته تا دیگر شاهد آسیب‌های خانمان‌برانداز نباشیم. این در حالی است که اکنون چیزی به شروع فصل بارندگی، پاییز نمانده است و معلوم نیست آیا با شروع بارندگی باز شاهد سیلاب‌ خواهیم بود یا خیر؛ پرسشی که بررسی عملکرد مسئولان استانی در حوضه‌های آبریز جوابگوی آن خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما