شناسهٔ خبر: 34918342 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تبلیغات عالی، سالن‌های خالی؛ معضل جشنواره فیلم کودک و نوجوان

به نظر می‌رسد که با وجود برگزاری چند ساله جشنواره در اصفهان این رویداد برای اصفهانی‌ها یک جشنواره مورد توجه باشد اما به نظر خلأیی پنهان در حلقه‌های زنجیره تبلیغات آن محسوس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سی و دومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان از نیمه راه عبور کرده است و به روزهای پایانی نزدیک می‌شود، این در حالی است که با وجود تبلیغات بسیار زیادی که در سطح شهر در رابطه با جشنواره دیده می‌شود اما هنوز در برخی سانس‌ها و برخی سینماها استقبال مناسبی از جشنواره صورت نگرفته است.

ظاهراً مانند برخی سال‌های گذشته از سانس‌های فوق‌العاده در هر شب و ترافیک انسانی جلوی درب سینماها خبری نیست و جشنواره امسال با رکود نسبی مواجه شده است که باید دلیل آن را به بوته نقد و بررسی کشید تا بتوان در روزهای انتهایی این موضوع را حل کرده و از ظرفیت به وجود آمده برای قشر کودک و نوجوان استفاده هرچه بیشتری صورت پذیرد.

این‌طور به نظر می‌رسد که با وجود برگزاری چند ساله جشنواره در اصفهان آن هم در فصل تعطیلات این موضوع برای اصفهانی‌ها یک رویداد جاافتاده و آشنا باشد اما ظاهراً هنوز این رویداد مهم فرهنگی و فرهنگ‌ساز در پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی جای خود را در میان ذائقه هنری مردم اصفهان باز نکرده است؛ حال آنکه با توجه به سابقه فرهنگی اصفهانی‌ها در این‌گونه رویدادها و استقبال پرشور آنان از این‌چنین برنامه‌هایی به نظر خلأیی پنهان در حلقه‌های زنجیر تبلیغات آن محسوس است که با وجود تبلیغات بسیار و هزینه بسیار زیادی که در این رابطه صورت گرفته همچنان مورد استقبال قرار نگرفته است.

البته هستند برخی فیلم‌هایی که به سانس فوق‌العاده می‌رسند و در سانس‌های خود سالن سینما را مملو از تماشاگران کودک، نوجوان به همراه خانواده‌هایشان می‌کنند و البته جوانان نیز در این بین از چنین فیلم‌هایی استقبال می‌کنند؛ به طور مثال فیلم «منطقه پرواز ممنوع» با وجود همه حواشی که با خود به همراه داشته است با استقبال بسیار خوب اصفهانی‌ها مواجه شده است.

استقبال از این فیلم به حدی است که بعد از برگزاری 3 سانس مختلف در ساعات، روزها و سینماهای مختلف که هر کدام با استقبال خوب تماشاگران مواجه شده بود بازهم جمعه شب در پردیس سینمایی سیتی‌سنتر با استقبال چشمگیر تماشاگران مواجه شد به حدی که تقریباً همه صندلی‌های سالن سینما مملو از جمعیت بود.

تبلیغات محیطی و چهره به چهره مؤثر

البته باید فعالیت‌های حاشیه‌ای که در رابطه با این فیلم رخ داده را هم در نظر داشت و تبلیغات محیطی و چهره به چهره‌ای که گروه سازنده فیلم در رابطه با این فیلم داشته است را در تماشای آن نادیده نگرفت چراکه زمانی که رقابت بین فیلم‌ها در جشنواره این‌قدر نزدیک می‌شود چنین اقدامات تبلیغی می‌تواند در استقبال هر چه بیشتر مخاطب تأثیر بگذارد.

جالب است بدانید فیلم از لحاظ ساخت پذیرای انتقاداتی است و برخی نکات منفی در ساخت فیلم دیده می‌شود و بعضاً موجب می‌شود تا مخاطب در برخی سکانس‌ها از داستان فیلم کمی فاصله بگیرد و یا بعضاً به خاطر عدم استفاده درست از فلش بک‌ها در فیلم برای مخاطب در طول فیلم سؤالاتی به وجود آید که بدون پاسخ می‌ماند، از طرفی استفاده از جلوه‌های ویژه بصری در چند صحنه فیلم خیلی طبیعی به نظر نمی‌رسد و به راحتی برای مخاطب عام قابل تشخیص است که انتظار می‌رفت با وجود وسعت کار در این رابطه اقدامات بهتری صورت پذیرد.

در حاشیه برگزاری جشنواره حضور هنرمندانی که چهره آشنایی برای مردم دارند نیز برای مردم جالب توجه بوده و موجب می‌شود تا در کنار عکس‌هایی که از فرزندانشان در کنار این هنرمندان می‌اندازند نظرات خود را نیز به صورت مستقیم و بدون واسطه با هنرمندان مطرح کنند گاه این نظرات در مورد فیلم‌های آنان بوده و گاه سؤالات و مشورت‌هایی در خصوص فعالیت کاریشان است.

همچنین این حضور بدون واسطه هنرمندان در سالن‌های سینما موجب شده تا هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر نیز بتوانند در خصوص حیطه کاری خود مشورت‌هایی از این افراد با تجربه بگیرند و یا بتوانند ارتباطات کاری خود را با این هنرمندان قوت ببخشند که به نظر می‌رسد برای سینمای کودک و نوجوان ما بسیار لازم و ضروری است چراکه یکی از حلقه‌های گمشده در هنر سینما به خصوص برای ژانر کودک عدم ارتباطات درست بین هنرمندان است تا بتوانند از ظرفیت‌های هنری خلاق در سراسر کشور استفاده کنند تا گام‌های بلندی در این رابطه بردارند.

یکی از این هنرمندان که نامش با ژانر کودک و نوجوان گره خورده است و در سال‌های اخیر مجموعه فیلم‌های «پیشونی سفید» را به روی پرده سینما برده است که با استقبال خوب تماشاگران کودک و نوجوان مواجه شده است سیدجواد هاشمی است که در جشنواره سی و دوم با فیلم «تورنا2» حضور پیدا کرده است.

اکران همیشگی فیلم‌های کودک

وی استقبال از جشنواره را خوب قلمداد کرده و مطرح کرد: فیلم‌های ایرانی سال به سال بهتر می‌شود و اکنون فیلم‌های به نسبت بهتری ساخته شده است، این‌طور که مطلع شدم امسال چند فیلم خوب در جشنواره حضور دارد.هاشمی همچنین اصفهان را شهر خوبی برای برگزاری جشنواره دانست و دلیل این موضوع را توریستی و بین‌المللی بودن این شهر بیان کرد.

این کارگردان سینما در ادامه ابراز کرد: اگر 7 فیلم خوب در سال اکران می‌شود باید در هفت ماه مختلف سال به روی پرده برود تا در تمام طول سال فیلم کودک بر روی پرده داشته باشیم و کودکان و نوجوانان بتوانند هر زمان که اراده کننده به سینما بروند و در کنار خانواده‌هایشان به تماشای فیلم‌ها بنشینند.

وی عنوان کرد: باید در مورد فیلم‌های کودک و نوجوان تبلیغات بشود تا فیلم‌ها به خوبی معرفی شوند و مخاطبان این فیلم‌ها بتوانند با اطلاع کافی به تماشای فیلم بنشینند؛ امید است تا فیلم‌های کودکان و نوجوانان ساخت هنرمندان ایرانی هم در داخل کشور و هم در سطح بین‌المللی جایگاه خودشان را پیدا کنند.

سنت خوب بزرگداشت

در میانه راه جشنواره و در روز جمعه یکم شهریور ماه پردیس سینمایی سیتی‌سنتر میزبان بزرگداشت مهین جواهریان و مریم سعادت بود، برنامه‌ای که با اجرای عمو قناد برگزار شد؛ در این برنامه علاوه بر عوامل جشنواره، خبرنگاران نوجوان و هنرمندان، مردم نیز به واسطه حضور عمو قناد در سالن حضور داشتند.

این سنت خوب که سالیانی است در جشنواره در حال برگزاری است علاوه بر اینکه موجب پاسداشت خدمات هنرمندان در عمر کاری خود می‌شود از طرفی تشویقی برای هنرمندان جوان است تا نقطه امیدی در دلشان ایجاد کند تا یأس این موضوع که اقداماتشان دیده نمی‌شود و مورد سپاس قرار نمی‌گیرد را از بین ببرد.

به قول یکی از هنرمندان حاضر در جلسه، مهین جواهریان با این استعداد و توانایی می‌توانست الآن خارج از کشور باشد و بسیار درآمد و بروز بیشتری داشته باشد اما اینکه مانده است و در کشور فعالیت می‌کند خود موضوع مهم و قابل تقدیری است و برگزاری چنین مراسماتی می‌تواند موجب دلگرمی این هنرمندان با استعداد و تجربه شود.

در حاشیه اکران فیلم‌ها امیرحسین قهرایی کارگردان فیلم «بازیوو» که امسال و پس از گذشت چند سال باز هم با فیلم کودک و نوجوان در جشنواره حضور پیدا کرده است با اشاره به اینکه جشنواره تاکنون خوب بوده است به خصوص فیلم‌های خارجی خوبی در آن می‌بینیم، اظهار کرد: سعی شده قصه فیلم «بازیوو» یک داستان امروزی باشد تا بچه‌ها بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

این فیلم به تهیه‌کنندگی میثم معراجی و با بازی برزو ارجمند، پژمان بازغی، محمدرضا هدایتی، لیندا کیانی، رضا شفیعی جم، سحر زکریا و مجید افشاری در حال اکران در جشنواره است، در خلاصه داستان این فیلم آمده است «سرزمین بازی‌ها واقعی‌تر از چیزی هست که شما فکر می‌کنی، شما در مقابل دروازه‌های بازیوو هستید، لطفاً وارد شوید!».

انتهای پیام/63089/ص20/م

نظر شما