شناسهٔ خبر: 34917585 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکاوی فضای مجازی

مرثیه‌ای برای «ارسباران»

تهران- ایرنا- ادامه آتش سوزی در جنگل‌های منطقه «ارسباران» موضوعی بود که کاربران شبکه اجتماعی توئیتر به آن توجه نشان داده و از عملکرد مسوولان در نحوه مقابله با این حادثه انتقاد کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، ‌تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، کاربران شبکه اجتماعی توئیتر در ۴۸ ساعت گذشته ضمن انتقاد از عملکرد سازمان‌های مدیریت بحران در نحوه مقابله با آتش سوزی جنگل‌های «ارسباران»، به بحث درباره پخش قسمت نهایی مسابقه «عصر جدید» و فرا رسیدن روز پزشک نیز پرداختند.

قلب سوخته ارسباران

آتش سوزی در جنگل‌های منطقه «ارسباران» موضوعی بود که بسیاری از کاربران به آن پرداختند. برخی کاربران، همزمانی این آتش سوزی با آتش سوزی در جنگل­های آمازون را مورد توجه قرار دادند. کاربری نوشت: «ما یک سیاره بیشتر برای زندگی نداریم و خوب است که به سوختن جنگل‌های آمازون حساس باشیم، اما مثل اینکه چند روزه جنگل‌های ارسباران در کشور خودمان دارد می‌سوزد و اطلاع‌رسانی چندانی در موردش صورت نگرفته است» و کاربر دیگری هم توئیت کرد: «وقتی نوتردام از بازار تبریز برایت مهمتر است یا اولویت توییت زدن به آتش سوزی آمازون می‌دهی و از ارسباران حرفی نمی‌زنی بدان فقط شناسنامه‌ای، ایرانی هستی».

کاربرانی نیز بودند که از تفاوت در اطلاع رسانی و پوشش رسانه‌ای دو حادثه آتش سوزی پلاسکو و جنگل‌های ارسباران نوشتند و معتقد بودند که حوادثی که در پایتخت رخ می‌دهد، بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد. کاربری در همین ارتباط نوشت که ارسباران در آتش می‌سوزد. بدون هیچگونه پوشش خبری صحیح و امداد رسانی از طرف تهران. نصف درختان غارت شده و نصف دیگر در آتش خاکستر می‌شوند. گونه‌های جانوری در حال نابودی‌اند.

تداوم آتش سوزی اما باعث افزایش انتقادها از مسوولان امر شد و برخی کاربران از ستاد بحران نحوه مقابله با آتش پرسش‌هایی را طرح کردند. به ویژه اخباری که در ارتباط با تاخیر در اعزام بالگردها به منطقه ارسباران در برخی کانال‌ها، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی طرح شده است؛ ابهاماتی را در ارتباط با عملکرد مسوولان ایجاد کرده است.

بحث ایجاد عمدی آتش سوزی­ها توسط برخی سودجویان نیز موضوعی بود که کاربران از آن گلایه کردند. کاربری نوشت: «جنگل‌های ارسباران در آذربایجان چند روز است که می‌سوزد. انگار قلب من دارد می‌سوزهد؛ اما آن چیزی که دردآور است، این است که معلوم شده عده‌ای به عمد این جنگل‌ها را آتش زدن تا ویلاسازی کنند. واقعا داریم کجا می‌ریم؟»

کاربر دیگری نیز در توئیت خود چنین نوشت: «جنگل‌هاب قره‌داغ می‌سوزد؛ می‌گویند تقصیر عامل انسانی بوده است، یاد چندوقت پیش افتادم که وسط جنگل چند جوان زیر درختان آتش روشن کرده بودند و به اعتراض ما که می‌گفتیم ببرید آتش را جایی دور از درخت‌ها و علف‌ها، هم گوش نمی‌کردند؛ احتمالا باز چنین افرادی جرقه‌ی اول را زدند!»

بحث پرونده ثبت جهانی این جنگل‌ها در مجامع بین المللی نیز موضوعی بود که کاربران خواستار آن بودند که مسوولان بیشتر به آن بهاء دهند و تلاش کنند تا هرچه سریعتر این منطقه ارزشمند محیط زیستی، ثبت جهانی شود.

عدم پوشش خبری کافی توسط صدا و سیما نیز موضوع انتقاد کاربران از رسانه ملی بود. کاربران این پرسش را مطرح می کردند که چرا پوشش رسانه‌ای اخبار مربوط به آتش سوزی در جنگل‌های دیگر کشورها، بیشتر توسط این رسانه مورد توجه قرار می‌گیرد؟

اما انتشار تصاویر جعلی از سوختن حیوانات در این آتش سوزی که موجب تاثر کاربران شد، نیز موضوعی بود که برخی از فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی نسبت به آن هشدار دادند. کاربری نوشت: «قطعاً در آتش‌سوزی ارسباران علاوه بر پوشش گیاهی، حیوانات زیادی نیز آسیب دیده‌اند و خواهند دید. اما انتشار اخبار جعلی نه تنها تلاشی برای بهبود این وضعیت نیست، بلکه باعث سلب اعتماد اذهان عمومی نیز خواهند شد.»

کاربر دیگری نیز توئیت کرد: «تعدادی از اکانت‌های نفرت پراکن مدام در حال پخش تصاویر دروغین درباره آتش سوزی ارسباران هستند. این افراد تصاویر و فیلم های دروغین درباره سوختن حیوانات را -که مربوط به شهرها یا کشورهای دیگر است- به عنوان آتش سوزی ارسباران پخش می‌کنند»

پایانی برای «عصر جدید»

پخش فینال مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» و کسب رتبه برتر به دست «فاطمه عبادی» موضوع توئیت‌های کاربران در پایان هفته جاری شد. برخی کاربران ضمن مقایسه این برنامه و برنامه ۹۰، به بحث درباره عملکرد «علی فروغی» رییس فعلی شبکه سوم سیما پرداختند. از یکسو برخی کاربران، تعداد آرای کسب شده توسط برندگان این مسابقه را نشانی از اقبال عمومی به این برنامه ارزیابی کردند و از موفقیت مدیر فعلی این شبکه نوشتند. این گروه از کاربران معتقد بودند که برنامه «عصر جدید» مخاطبان بسیار بیشتری نسبت به برنامه نود داشته است و نشان داده است که شبکه سوم سیما می‌تواند برنامه‌هایی با مخاطبان بیشتری را در غیاب برنامه‌های قبلی خود تولید کند.

در مقابل کاربرانی بودند که برنامه «عصر جدیدم را نمونه‌ای تقلیدی از برنامه‌های مخاطب شبکه‌های خارجی می‌دانستند و معتقد بودند که در صورت بازگشت برنامه نود به شبکه سوم سیما یا هر شبکه دیگری، این برنامه همچنان پرمخاطب و پرطرفدار خواهد بود.

عملکرد «فاطمه عبادی» فرد پیروز در این مسابقه نیز مورد توجه کاربران قرار گرفت. یکی از فعالین رسانه‌ای نوشت: «حتی شرکت‌کنندگان نهایی عصر جدید هم برای برنده شدن و جذب بیشتر آرای مردمی، به استفاده ابزاری از مولفه‌های قومی-نژادی و نیز جنسیتی روی آورده‌اند!»

در مقابل برخی کاربران عملکرد نفر اول این مسابقه را ستودند. کاربری نوشت: «فاطمه عبادی نشان داد مردم شناسی او عالی است و با انتخاب موضوع مادر و اهدای عضو در کنار هنر خود، هم به نتیجه دلخواه رسید و هم توانمندی زن ایرانی را ثابت کرد. مردم ایران هم با این انتخاب، نشان دادند هنوز هم مهربانی، فداکاری و دوست داشتن دیگران اولویت اول مردم ایرانه». کاربر دیگری نیز توئیت کرد: ««مردم به یک چهره عدالتخواه که از درد مردم می‌گفت رای دادند، بانویی که دغدغه داشت، دغدغه کوکان کار، دغدغه خشک شدن خوزستان، دغدغه زندگی. این رای معنادار بود.»

برخی کاربران اما از آسیب‌های احتمالی این برنامه نیز یاد کردند و خواهان توجه بیشتر به آن شدند. بحث حضور کودکان در این مسابقه از جمله مسائلی بود که برخی کاربران آن را آسیب‌زا دانستند. کاربری نوشت: «عصر جدید به پایان رسید و در کنارتعریف‌ها و نقدها، یک نکته مهم وجود دارد که بدون حب و بغض باید درمورد آن اندیشیده و تصمیم گیری شود. رقابت در این حوزه برای کودکان و نوجوانان بیش از آورده، آسیب‌زا است و برای استعدادیابی این گروه بهتر است بستر دیگری فراهم شود. شهرت می‌تواند پایان کودکی باشد.»

جمله «محمد زارع» یکی از شرکت کنندگان این مسابقه نیز مورد توجه کاربران قرار گرفت. بسیاری از کاربران جمله زارع را بازنشر کردند و کاربری در همین ارتباط نوشت:وقتی احسان علیخانی از محمد زارع (شرکت کننده شیرازی) پرسید ۵۰۰ میلیون را می‌خواهی چکار کنی؟ محمد گفت که برای چیزی که ندارم برنامه ریزی نمی‌کنم. این بزرگترین درس عصر جدید برای من بود.

اما برخی کاربران هم از تاخیر در پخش اجرای شرکت کنندگان مسابقه نهایی نیز گلایه کردند و آن را یک نقطه ضعف برای این برنامه ارزیابی کردند.

روز جانشینان «بوعلی»

اول شهریور، زادروز «ابوعلی سینا» و روز پزشک، موضوعی بود که کاربران به آن توجه کردند. جمله مشهور دکتر «محمد قریب» مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت. بسیاری از کاربران به نقل از وی نوشتند: «اگر پزشک هستیف دیگر متعلق به خودت نیستی. اگر متعلق به خودت هستی، دیگر پزشک نیستی».

تقدیر از این قشر فداکار و زحمتکش، موضوع توئیت‌های برخی کاربران بود. کاربری نوشت: «روز پزشک را به پزشک‌های جهادی که بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر از خذانه و زندگی خود دور شده اند و در روستاهای مرزی، درد خلق الله را مداوا می‌کنند، تبریک می‌گویم.»

کاربر دیگری هم توئیت کرد: «روز پزشک هم رسید. امیدوارم همه مردم ایران زمین سلامت و پایدار باشند، بیماری هم اسیر بیمارستان‌های شلوغ نباشد، مردم هم گرفتار هزینه‌های وحشتناک درمان نباشند، درمان بیماران و خدمت به مردم یک افتخار است و لیاقت می‌خواهد. امیدوارم با اشتباهات اقلیتی همه را به یک دید نگاه نکنیم.»

کابری نیز آورد: «روز پزشک را به تمام پزشکان شریف که در هر نقطه از این جهان در حفظ سلامت یا بازگرداندن سلامتی به بیماران می‌کوشند، تبریک می‌گویم، دست تک تک کسانی که دغدغه کم کردن دردهای جسمی و روحی هم نوعان خود را دارند، می‌بوسم.»

اما روز پزشک، فرصتی بود تا برخی کاربران دوباره به موضوع اجبار پزشکان برای نصب دستگاه «کارتخوان» بپردازند. کاربری با اشاره به همین موضوع نوشت: «روز پزشک فقط به پزشکان محترمی که کارتخوان دارند و مالیات می‌دهند و زیرمیزی نمی‌گیرند و البته اکثر پزشکان عزیزمان همینطوری هستند مبارک باد».

در مقابل برخی پزشکان از این انتقادها گلایه کردند پزشکی توئیت کرد: «پیشاپیش اعلام کنم به جای تبریکات لوس و بی‌مزه، روز پزشک درصدی از تهدید، توهین، تحقیر، تخریب و تنبیه پزشک کم کنید، کافی است. ما تبریک روز پزشک نخواستیم»

اما پزشکی نیز تصویری از برخی محصولات کشاورزی را به اشتراک گذاشت و نوشت: این هم هدیه روز پزشک من! یکی از بیمارانم که کشاورز است، دستچینی از محصولات زمین خود را آورده است.»

نظر شما