شناسهٔ خبر: 34917241 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جذب ۹هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت/ تصویب پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری در منزل

معاون پرستاری وزارت بهداشت از جذب ۹ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: ۷۵ درصد جذب نیرو مربوط به گروه‌های پرستاری است و احتمالا آزمون یاد شده در مهر برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، مریم حضرتی ،معاون پرستاری وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، اظهار داشت: تعداد ۹ هزار نیروی جدید جذب وزارت بهداشت می‌شوند که ۷۵ درصد این میزان مربوط به جذب گروه های پرستاری است.

وی ادامه داد: به دنبال جذب ۹ هزار نیروی دیگر هستیم؛ضمن اینکه احتمالا آزمون جذب نیرو تا مهرماه برگزار خواهد شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: پوشش بیمه ای مراقبت در منزل به صورت آزمایشی در شورای عالی بیمه مصوب شده و برای ۵ بیماری مصوب شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

حضرتی بیان داشت: این موضوع مربوط به بیماران نارسایی مزمن قلبی، سکته‌های مغزی و بیماران بستری در آی سی یو است که بتوانند تحت پوشش بیمه ای خدمات مراقبت در منزل قرار گیرند و به زودی ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه با کمبود پرستار روبرو هستیم، تصریح کرد: اکنون ۴۰هزار دانشجوی پرستاری در حال تحصیل هستند و سالی ۱۱ هزار نفر فارغ التحصیلی می شوند؛ ضمن اینکه ۲۰۰ دانشکده پرستاری با ۲هزار نیروی پرستاری در حال فعالیت هستند.

حضرتی اظهار داشت:‌در برنامه ششم توسعه در ماده 74 و در بند 3 دولت وزارت بهداشت را مکلف به جامع نگر شدن نظام سلامت و پرستاری و نیز ارائه خدمت در جامعه و مراقبت در منزل می‌کند.

وی ادامه داد: طبق برنامه ششم مکلف به پیشرفت و توسعه پرستاری در جامعه و مراقبت در منزل هستیم. ضمن اینکه به دلیل تغییر در وضعیت جمعیت سالمندی کشور با سرعت به سمت سالمندی پیش می‌رود و در سال 2050 برای نخستین بار در ایران جمعیت سالمندی بیشتر از کودکان زیر 5 سال خواهد بود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه هزینه‌های درمان و بیماری‌های غیرواگیر افزایش یافته است، یادآور شد:‌همه عوامل باعث شده تا همه جوامع به طرف حضور در جامعه و مراقبت در آن پیش برود و از مراقبت در بیمارستان به سمت مراقبت در جامعه تغییر پیدا کرد است.

حضرتی با اشاره به اینکه در سال 97 ده درصد افزایش تعرفه در بخش مراقبت در منزل را داشتیم،‌گفت: ابلاغ فرم‌های نظارت در مراقبت در منزل انجام شده که این موضوع می‌تواند در امر نظارت بر مراقبت در منزل کمک زیادی کند.

وی از راه‌اندازی 816 مرکز مراقبت در منزل خبر داد و گفت: اکنون 591 مرکز نیز مجوز لازم را گرفته‌اند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به کارهای انجام شده در معاونت پرستاری خاطرنشان کرد:‌یکی از کارهای مهم طرح آزمایش غربالگری فشار خون افراد بالای 30 سال بود که این طرح در دی ماه سال گذشته توسط پرستاران انجام شد و به عنوان طرح آزمایشی بسیج ملی کنترل فشار خون بود. ضمن اینکه پرستاران در اجرای طرح یاد شده مشارکت زیادی داشتند.

حضرتی با اشاره به برنامه‌ریزی برای مراقبت از بیماران در منزل افزود: تعدادی از بیماران هستند که نه در منزل امکان مراقبت دارند نه در بیمارستان در نتیجه یک طرح بینابینی تهیه شده تا مراکز مراقبت‌های طولانی مدت ایجاد شود که آئین‌نامه آن نوشته شده و اکنون در کمیته تنظیم مقررات است و به زودی ابلاغ خواهد شد و این تحول بزرگی برای نظام سلامت و برای بیمارانی است  که امکان مراقبت از آنها در بیمارستان یا منزل وجود ندارد.

وی تدوین برنامه‌های عملیاتی کارگروه آموزشی و پیشگیری و کنترل از بیماری‌های غیرواگیر را از برنامه‌های دیگر انجام شده توسط معاونت پرستاری عنوان کرد و گفت: توانمندسازی پرستاران یکی دیگر از برنامه‌هاست که در این راستا 18 برنامه کوتاه مدت در یک سال گذشته تدوین شده که 50 درصد آنها مصوب شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تدوین شیوه نامه تشکیل ساختار آموزش سلامت به بیمار و خانواده را از دیگر برنامه‌های معاونت پرستاری برشمرد و تصریح کرد: اکنون طرح ساختار آموزش به بیمار و خانواده نوشته شده و به زودی به دانشنگا‌ه‌های علوم پزشکی ابلاغ می‌شود تا بیماران پس از مرخص شدن از مراکز درمانی  آموزش‌های مراقبت‌های از خود را ببینند. 

حضرتی از فعالیت 6 انجمن علمی پرستاری خبر داد و گفت: شبکه ملی مراکز تحقیقات در پرستاری ایجاد شده که دسترسی پرستاران به مراکز تحقیقاتی از این طریق انجام می‌شود ضمن اینکه اقدام دیگری که در معاونت پرستاری انجام شده است خارج شدن کار از کارانه پرستاران است چرا که پرستاران تقاضا دارند حقوق و کارانه آنها جدا شود که این موضوع اکنون با ابلاغ  معاونت درمان در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود.

وی از تدوین فرم‌های ارزیابی اولیه توسط پرستاران برای بیماران بزرگسال و اطفال و ابلاغ آن به بیمارستان‌ها خبر داد و افزود: پیاده سازی و ثبت الکترونیکی پرستاران از دیگر برنامه‌ها است که برای نظارت‌های مدیریتی مدیران پرستاری توسط ایجاد سامانه‌ای بر روی گوشی‌های تلفن همراه انجام می‌شود تا آنها به صورت الکترونیکی نظارت داشته باشند که به صورت پایلوت در چند استان در حال انجام است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود:‌مشارکت در نهایی سازی پیش نویس نقل و انتقال بیمار و بازنگری در شاخص‌های ملی پرستاری از برنامه‌های انجام شده دیگر است ضمن اینکه تهیه آئین‌نامه جذب و نگهداشت نیروهای پرستاری و مامایی در مناطق محروم از جمله کارهای انجام شده دیگری است.

حضرتی از برنامه‌ریزی برای ایجاد پانسیون‌های پرستاری با کمک خیرین در مناطق محروم خبر داد و گفت: تاکنون 40 پانسیون برای پرستاران و ماماها ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌آئین‌نامه رتبه‌بندی پلکانی گروه پرستاری که طرحی برای ارتقاء کیفیت پرستاران است اکنون با معاونت توسعه وزارتخانه در حال برنامه‌ریزی است که به زودی آن را اجرایی می‌کنیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون 14 هزار مدیر پرستاری شامل مدیران پایه، میانی و ارشد در حال خدمت هستند ابراز داشت: بخشنامه انتخاب مدیران پرستاری از تا سطح ستاد یکی دیگر از کارهای معاونت پرستاری است ضمن اینکه بیش از 3 هزار نیروی کمک پرستاری در دانشگاه‌های پزشکی جذب شده‌اند که تعداد زیادی از آنها در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند. این افراد نیروهای دیپلمه‌ای هستند که دوره‌های یکساله را گذرانده و کارهای اولیه پرستاری راانجام می‌دهند.

حضرتی از صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای برای 30 هزار پرستار در سال گذشته خبر داد و افزود: از سال جاری آزمون مربوط به صدور صلاحیت حرفه‌ای توسط سازمان سنجش انجام می‌شود و پرستاران از جهت اخلاقی و علمی مورد سنجش قرار گرفته و پروانه صلاحیت حرفه‌ای دریافت می‌کنند.

وی متذکر شد: طراحی دوره آموزش مدیریت پرستاری در بحران بعد از وقوع زلزله کرمانشاه انجام شد و 100نفر از پرستاران در سه دوره پودمانی تحت آموزش‌های لازم قرار گرفتند و اکنون این تعداد پرستاران ظرفیت‌های کافی و آموزش‌های لازم برای مدیریت بحران را فرا گرفته‌اند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت از برگزاری دوره آموزش جانشین پروری در مدیریت پرستاری خبر داد و گفت:‌حدود 60 دانشگاه این دوره آموزشی را برگزار کردند ضمن اینکه سامانه ملی ثبت اطلاعات پرستاری سال گذشته راه‌اندازی شد تا با راه‌اندازی آن تعداد پرستاران شاغل و بازنشسته در بخش‌های مختلف درمانی شناسایی و ثبت شوند.

حضرتی از تشکیل کمیته کشوری اخلاق پرستاری خبر داد و بیان داشت: شاخص‌های اخلاقی بیمارستان اخلاقی در حال تدوین است  ضمن اینکه نقشه راه پرستاری در افق 1404 تهیه شده و به زودی به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ  می‌شود. 

وی با بیان اینکه توانمندسازی پرستاران در نقاط محروم در حال انجام است، گفت: از سوی سازمان جهانی بهداشت سال 2020 سال پرستاری و مامایی اعلام شده است. ضمن اینکه در شصت و ششمین کمیته منطقه‌ای کشورهای مدیترانه شرقی که در مهر ماه در تهران برگزار می‌شود وزرای بهداشت 22 کشور حضور خواهند داشت.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به کمبود شدید پرستار در کشور بیان داشت: کمبود پرستار در همه کشورهای جهان وجود دارد و میانگین پرستار به تخت در کشور 0.9 دهم است در حالی که ایده‌آل مورد نظر ما 1.8 است و انتظار داریم تا سال 1404 به این استاندارد دست پیدا کنیم.

حضرتی با بیان اینکه اگر سالی 9 تا 10 هزار پرستار جذب کنیم تا سال 1404 به ایده‌آل مورد نظرمان دست پیدا خواهیم کرد، گفت: اکنون پرداخت کارانه به پرستاران بسته به عملکرد نیست بلکه به درآمد بیمارستان‌ها بستگی دارد. یعنی بیمارستان‌هایی که درآمد بالایی دارند کارانه بیشتری اختصاص می‌یابد در حالی که معتقدیم این نظام پرداخت باید تغییر کند و دستور وزیر بهداشت این است که این نظام هر چه زودتر اصلاح شود.

وی از تغییرات جزئی در کروکروم‌های پرستاری خبر داد و اضافه کرد: کار بر روی اجرای طرح ثبت الکترونیکی گزارش‌های پرستاری در حال انجام است و امیدواریم در سال آینده بتوانیم این طرح را اجرایی کنیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در باره تعیین تعرفه‌های پرستاری یادآور شد: طرح پرستاری طرحی بود که در مجلس مطرح شد اما بودجه لازم برای آن دیده نشد و اکنون 10 سال است به صورت مزمن درآمده البته باید سازمان نظام پرستاری پیگیر این موضوع باشد.

انتهای پیام/

نظر شما