شناسهٔ خبر: 34917229 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس دانشگاه علمی‎کاربردی استان گلستان عنوان کرد:

وجود ۳۴ استاد خبره در دانشگاه علمی‎کاربردی گلستان/ علمی کاربردی بزرگترین متولی مهارت در کشور است

دهقانی گفت: ۴۰ درصد از دانش‎آموزان هنرستانی و فنی‎و حرفه‎ای به دانشگاه علمی‎کاربردی استان وارد می‎شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «امیراحمد دهقانی» امروز (شنبه 2 شهریور) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: جشنواره «گفتمان توسعه مهارتی» برای اصحاب رسانه در نظر گرفته شده است تا از زحمات اصحاب رسانه که در این امر فعالیت می‎کنند تشکر کنیم.

 

رئیس دانشگاه جامع علمی‎کاربردی استان گلستان  ادامه داد: در طول سال اصحاب رسانه نقش خوبی را ایفاء می‎کنند و امیدواریم با همکاری یکدیگر نقش خود را در نظام به درستی اجرا کنیم.

 

دهقانی با بیان اینکه دانشگاه علمی‎کاربردی 12 مرکز فعال دارد،  افزود: در دانشگاه علمی‎کاربردی رشته‎های مختلف خبرنگاری مانند عکاسی خبری، روابط عمومی، خبرنگاری ورزشی و خبرنگار اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و خبرنگاری قرآنی و مذهبی  وجود دارد.

 

رئیس دانشگاه جامع علمی‎کاربردی استان گلستان به روند توسعه دانشگاه علمی‎کاربردی اشاره کرد و گفت: دانشگاه‎ها چند نسل را سپری کردند و نخستین  دانشگاه تنها آموزش محور و مبنای آن تنها تئوری بوده است.

 

دهقانی با بیان اینکه دانشگاه‎ها در نسل بعدی به موضوع پژوهش نیز توجه داشتند و لذا دانشگاه‎های پژوهش محور نیز به وجود آمد، یادآور شد: نسل سوم دانشگاه‎های کارآفرین بودند و پس از دانشگاه کارآفرین دانشگاه‎های اجتماعی و مسئله محور نیز به وجود آمده است.

 

دهقانی گفت: دانشگاه‎های کارآفرین بدون مهارت امکان پذیر نیست و مهارت‎آموزی همراه با کارآفرینی باید چاشنی هم قرار گیرد تا بتوانیم کارآفرینی را به وجود بیاوریم.

 

نزدیک به 60 درصد از واحدهای دانشگاه علمی‎کاربردی عملی است

رئیس دانشگاه جامع علمی‎کاربردی استان گلستان افزود: نزدیک به 60 درصد از واحدهای دانشگاه علمی‎کاربردی عملی است و در محیط کار باید اتفاق بیفتد و این مهم در کشور  در دانشگاه  علمی‎کاربردی منحصر به فرد است و دانشگاه علمی‎کاربردی به عنوان بزرگترین دانشگاه مهارتی کشور باید این نقش را ایفاء کند.

 

دهقانی تاکید کرد: دانشگاه علمی‎کاربردی به دانشگاه کارآفرینی نزدیک است و می‎تواند به دانشگاه کارآفرین تبدیل شود چرا که عمده واحدهای ما عملی به دانشجویان تدریس می‎شود.

 

وی افزود: دانش، مهارت، فناوری، خلاقیت، نوآوری و فناوری موضوعاتی است که باید به آن توجه شود و این شاخصه‎ها با هم مرتبط هستند.

 

رئیس دانشگاه جامع علمی‎کاربردی استان گلستان بیان کرد: در دانشگاه علمی‎کاربردی رشته‎ها خاصی تدریس می‎شود، ما در دانشگاه تکنسین میکانیک داریم و به دنبال این هستیم با چنین رشته‎هایی به موضوع اشتغال توجه شود.

 

دهقانی خاطرنشان کرد: سهم دانشجویان مهارتی تا پایان برنامه ششم باید به ۳۰ درصد کل دانشجویان برسد که هم اکنون فاصله ۵۰ درصدی با هدف مشخص شده با لحاظ تعداد دانشجویان در دانشگاه علمی کاربردی و فنی حرفه ای وجود دارد.

 

رئیس دانشگاه جامع علمی‎کاربردی استان گلستان  بیان کرد: نزدیک به 40 درصد از دانش‎آموزان هنرستانی و فنی‎و حرفه‎ای هستند که می‌توانند به دانشگاه علمی کاربردی استان وارد شوند و این مهم فرصت خوبی را برای به وجود آوردن مهارت و اشتغال فراهم می‎کند.

 

 دهقانی افزود: مراکز ما کارگاه‎های خوبی دارند و مشورت‎های خوبی را ارائه می‎کنند، در چند سال اخیر یک سری اقدامات کیفیت ‎بخش ایجاد می‎کنیم.

 

وی گفت: رشته‎هایی جدیدی را در استان وارد کردیم و این رشته‎ها بر اساس نیاز استان در نظر گرفته شده است.

 

بزرگترین متولی آموزش مهارتی در کشور دانشگاه علمی‎کاربردی است

رئیس دانشگاه جامع علمی‎کاربردی استان گلستان بیان کرد: بزرگترین متولی آموزش مهارتی در کشور دانشگاه علمی‎کاربردی است و بیشترین میزان دانشجویان مهارتی را در کشور به خود اختصاص داده است.

 

دهقانی افزود: مبلغ شهریه نسبت به سایر زیرنظام‎ها کمترین است و در دو سال می‎توانیم مهارت را به دانشجویان آموزش دهیم، دانشگاه علمی‎کاربردی یک دانشگاه چابک به‎شمار می‎رود.

 

وی با بیان اینکه 800 رشته در کل کشور در دانشگاه علمی‎کاربردی تحصیل می‎شود، بیان کرد: آموزش‎های ما نباید به سبک سنتی باشد و باید به سمت تکنولوژی حرکت کنیم.

 

رئیس دانشگاه جامع علمی‎کاربردی استان گلستان تاکید کرد: 81 کارگاه آموزشی در سال گذشته به شکل رایگان در دانشگاه علمی‎کاربردی استان برگزار کردیم و اگر مراکز ما مبلغی را نیز برای این کارگاه‎ها دریافت کردند بسیار محدود است و در کنار این کارگاه‎ها مهارت‎ها نیز آموزش داده شده است.

 

دهقانی افزود: امسال تا کنون 64 کارگاه آموزشی برگزار شده و اعتقاد داریم در کنار اینکه دانشجویان درس فرا می‎گیرند باید چند مهارت نیز بیاموزند.

 

وجود 34 مدرس خبره در دانشگاه علمی‎کاربردی گلستان

وی با بیان اینکه 34 مدرس خبره از سال به دانشگاه علمی‎کاربردی افزوده شده است، اظهار کرد: این اساتید نیاز به داشتن مدرک تحصیلی ندارند و افرادی هستند که 10 سال سابقه کاری و  مهارت با مدارک لازم را دارد و در کلاس‎های درس موضوعات عملی را آموزش می‎دهند.

 

رئیس دانشگاه جامع علمی‎کاربردی استان گلستان خاطرنشان کرد: سطح بندی دانشگاه علمی‎کاربردی در کشور انجام شده و به چهار سطح تقسیم‎بندی شده و این تقسیم‎بندی بر اساس شاخصه‎های وزارت علوم انجام شد و هشت مرکز ما در سطح دو و چهار مرکز ما در سطح سه در کشور قرار گرفتند.

 

دانشگاه باید به سمت مهارت‎محوری حرکت کند

 دهقانی افزود: مراکز آموزشی ما در جوار کار باید باشند و این مهم اعتقاد ما است و باید از مدرک‎گرایی خارج شویم و باید به عرصه  مهارت‎محوری وارد شویم.

 

وی گفت: برخی از آزمون‎های ما به سمت کیفیت حرکت کرده و در حوزه پژوهشی نیز مراکز نوآوری را تاسیس کردیم و کلینک‎های شغلی و مهارت‎آفرینی را داریم که به‎شکل رایگان به دانشجویان مشاوره ارائه می‎کنند.

 

رئیس دانشگاه جامع علمی‎کاربردی استان گلستان بیان کرد: کمپ کارآفرینی، تورهای فناوری از دیگر موضوعاتی است که برای دانشحویان دانشگاه علمی‎کاربردی در نظر گرفته شده است، همچنین استارتاپ‎هایی متعددی را در استان گلستان از طریق مراکز دانشگاه علمی‎کاربردی برگزار شد و یک نمایشگاه پژوهشی و فن‎بازار راه‎اندازی خواهیم کرد و تمام توانمندی‎های خود را در این نمایشگاه که در هفته پژوهش برپا می‎شود ارائه می‎کنیم.

 

دهقانی با بیان اینکه مقام‎های خوبی را دانشجویان ما در المپیاد علمی و مسابقات کشوری کسب کردند، افزود: تلاش شده ارتباط ما با دانشجویان پس از فارغ‎التحصیلی حفظ شود و در این راستا نخستین جشن فارغ‎التحصیلی را در سال گذشته برگزار کردیم.

 

وی گفت: مراکز علمی‎کاربردی باید ۵ درصد شهریه را فرهنگی و دانشجویی اختصاص دهند و ما به دنبال شور و نشاط دانشجویان هستیم.

 

رئیس دانشگاه علمی‎کاربردی استان گلستان خاطرنشان کرد: 60 تا 70 درصد دانشجویان ما از مهرماه امسال جوان می‎شوند و در مراکز ما بیشتر جوانان حضور می‎یابند، دانشگاه علمی‎کاربردی به سمت جوان شدن حرکت می‎کند و این مهم برای ما یک فرصت است.

 

دهقانی با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ درصد دانشجویان علمی کاربردی شاغل هستند، افزود: تخفیف‎های دانشجویی را برای قهرمانان مسابقات ملی و بین‎المللی در نظر گرفتیم و همچنین از دانشجویان که پژوهش دارند حمایت می‎کنیم.

 

وی با بیان اینکه تا سقف 100 میلیون تومان با کارمزد دو درصد در مراکز نوآوری دانشگاه تسهیلات به دانشجویان ارائه شود، عنوان کرد: ثبت‎نام در مقطع کارشناسی در دانشگاه علمی‎کاربردی در سالجاری از امروز آغاز شده است و همچنین در روزهای گذشته ثبت‎نام از متقاضیان تحصیل در مقطع کاردانی نیز آغاز شده است.

 

نظر شما