شناسهٔ خبر: 34916626 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

قدیمی‌ترین بانک‌های فعال جهان کدامند؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا - یک بانک ایتالیایی، قدیمی‌ترین بانک در جهان است که هنوز فعالیت می‌کند.
پایگاه خبری نقدینه، با وجود آنکه صنعت بانکداری در جهان قدمت دیرینه‌ای دارد و هزاران سال است که در مناطق مختلف جهان، شکلی از بانکداری رواج داشته است، تقریبا تمامی بانک‌های قدیمی از بین رفته اند و جای خود را به رقبای جدید و قدرتمند داده اند. با این حال هنوز برخی از بانک‌ها توانسته اند که با وجود گذشت قرن‌های مختلف، کماکان سرپا بمانند.
در ادامه با 10بانک قدیمی جهان که هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند، آشنا می‌شوید:
1-بانکا مونته دی پاچی- ایتالیا
این بانک در سال 1472میلادی در شهر سیه نا با هدف ارائه وام به افراد طبقه فقیر تاسیس شد. این بانک در جریان بحران مالی سال 2008با بانک "آنتونونتا" ادغام شد تا به سومین بانک بزرگ حال حاضر ایتالیا تبدیل شود.
2- برنبرگ بانک – آلمان
این بانک در سال 1590میلادی در هامبورگ تاسیس شد. برادران برنبرگ که این بانک را تاسیس کردند، مهاجرانی از بلژیک بودند. این بانک نقشی کلیدی در تقویت اقتصاد بندر هامبورگ ایفا کرده است.
3-بانک مرکزی سوئد
قدیمی‌ترین بانک مرکزی جهان که مقر آن در شهر استکهلم واقع شده است. این بانک در سال 1668و از طریق ادغام چند بانک با یکدیگر شکل گرفت.
4- هوئر بانک- انگلیس
این بانک در سال 1672میلادی توسط ریچارد هوئر تاسیس شد. بعدها وی به دلیل خدماتش به نظام مالی و بانکی انگلیس مفتخر به دریافت عنوان شوالیه از ملکه شد. اکنون یازدهمین نسل خاندان هوئرها مالکیت این بانک را بر عهده دارند.
5- متسلر بانک- آلمان
این بانک در سال 1674توسط یک تاجر نورنبرگی در شهر فرانکفورت تاسیس شد.
6- بارکلی- انگلیس
یکی از بزرگترین بانک‌های حال حاضر جهان که در سال 1690توسط جان فریم و توماس گولد تاسیس شد. این بانک نخستین بانک ارائه‌دهنده خدمات خودپرداز بود و در حال حاضر 48میلیون مشتری در سراسر جهان دارد.
7- کوتس- انگلیس
این بانک در سال 1692توسط یک فرد اسکاتلندی در لندن تاسیس شد. این بانک اکنون یکی از زیرشاخه های بانک "آر بی اس " است.
8- بانک مرکزی انگلیس
این بانک در سال 1694تاسیس شد و وظیفه ابتدایی آن، تامین و مدیریت مخارج جنگ با فرانسه بود.
9- بانک مرکزی اسکاتلند
این بانک در سال 1695تاسیس شد و ابتدا خدمات خود را منحصر به طبقه ثروتمند و تجار کرده بود. این بانک اولین بانکی بود که اسکناس کاغذی جدید را منتشر کرد.
10- کاخا- اسپانیا
این بانک در سال 1702در مادرید تاسیس شد. در جریان بحران مالی 2008این بانک در خطر ورشکستگی قرار گرفت اما با بسته نجات دولت توانست جان سالم به در ببرد.
-->

نظر شما