شناسهٔ خبر: 34916518 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بازاریابی محصولات دانش بنیان؛ مشکل عمده محققان

رئیس پارک علم و فناوری ایلام، بازاریابی محصولات دانش بنیان را یکی از مشکلات شرکت‎‌های دانش بنیان برشمرد و گفت: باید سازوکاری داشته باشیم که خرید محصولات دانش بنیان تضمین شود.

صاحب‌خبر -

کامران طاهرپور رئیس پارک علم و فناوری ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، پیشنهاداتی برای بهتر شدن وضعیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرده و گفت: یکی از مهمترین موضوعات و دغدغه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، بحث بازاریابی محصولات آن‌هاست، باید سازوکاری اندیشیده شود که وقتی شرکت‌های داخلی کالایی تولید می‌کنند، کالای مشابه محصول آن‌ها از خارج کشور وارد نشود یا اینکه خرید محصولات شرکت‌های کشورمان تضمین شود.

وی با اشاره به حمایت‌هایی که از محصولات دانش‌بنیان صورت می‌گیرد، افزود: البته حمایت‌ها و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی در رشد شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار موثر است، اما وام‌ها باید هدایت‌شده و تضامین نیز برای جوان‌های خوشفکر و شرکت‌های نوپا سبک‌تر باشد.

رئیس پارک علم و فناوری ایلام همچنین بر ضرورت بررسی مجدد و مشخص کردن نقاط قوت و ضعف حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: آنچه ما می‌خواهیم در نهایت شکوفایی شرکت‌ها و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور است اما این امر میسر نمی‌شود مگر اینکه در کار شرکت‌های دانش‌بنیان رونق ایجاد شود.

* ضرورت ایجاد الزام در ادارات دولتی برای استفاده از محصولات دانش‌بنیان

طاهرپور به وجود آمدن الزام در ادارات دولتی برای استفاده از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را ضروری خواند و گفت: به طور قطع با این الزام شرایط برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان بهتر هم خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلاتی که امروز به سبب تحریم‌ها بر اقتصاد کشور تحمیل شده است، اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست شرایط اقتصادی سختی اکنون به واسطه تحریم‌ها و دیگر شرایط برای کشورمان به وجود آمده است و قاعدتا راهکارهای مختلفی برای تعدیل این فشارها و برون‌رفت از آن‌ها وجود دارد. توجه به اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاقیت و نوآوری یکی از راهکارهای موثر و اساسی در رسیدن به خودکفایی و استقلال واقعی و توسعه پایدار و نیز برون‌رفت از این شرایط سخت است.

وی ادامه داد: نباید شک کنیم، همین راه، راهی است که خیلی از کشورها رفته‌اند و موفق هم بوده‌اند. ما با توجه به منابعی که داریم، به خصوص منابع انسانی و نیروی خلاق، توانمند و اندیشمند، این مسیر را می‌توانیم هموارتر کنیم.

طاهرپور گفت: در کشور ما در راستای حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان قوانین متعددی تصویب شده است و هیچ کس نمی‌تواند بگوید در این زمینه کوتاهی و بی‌توجهی شده است. حدود 110 قانون برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب شده است و این شرکت‌ها در جنبه‌های مختلف تحت حمایت قرار گرفته‌اند.

* اقدامات انجام شده در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان

رئیس پارک علم و فناوری ایلام با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان اگرچه ارزشمند بوده اما کافی نبوده است، تصریح کرد: شاید اگر وضعیت کشور عادی بود، سیاست‌گذاری‌های فعلی و قوانین موجود کفایت می‌کرد اما اکنون که شرایط غیرعادی و ویژه است، تصمیمات بنیادی، وضع قوانین جدید و سیاست‌گذاری نو، ضروری و لازم است.

طاهرپور با طرح چند سوال که آیا مدیران و مردم ما به شرکت‌های دانش‌بنیان اعتماد کرده‌اند و آیا سازوکارهای بخش دولتی ما باعث شده است که ادارات از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت و استقبال کنند؟ گفت: اگر بازاریابی مناسب برای بخش فروش شرکت‌های دانش‌بنیان شکل بگیرد و اقبال لازم در بخش دولتی هم نسبت به کالاهای آن‌ها به وجود بیاید به طور قطع موفق می‌شویم.

وی اظهار داشت: متاسفانه در بخش نیازسنجی هم به خوبی عمل نشده است، برای مثال کدام فرد یا نهاد در کشور نیازسنجی کرده است تا مشخص شود این نیازها را داریم و آن‌ها را به شرکت‌های دانش بنیان ارائه کرده باشند تا تعامل و اعتماد لازم و مناسب شکل بگیرد.

رئیس پارک علم و فناوری ایلام خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان خوبی در کشور داریم که ماحصل حمایت مراکز مختلف و نهادهای گوناگون از جمله صندوق نوآوری وشکوفایی است، اما شرایط فعلی ما عادی نیست و نیاز به حمایت جدی‌تری داریم. باید کارشناسی و بازنگری لازم هم در میزان تسهیلات اعطایی و هم نوع حمایت‌ها انجام شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما