شناسهٔ خبر: 34916510 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محدودیت های گمرکی جدید شهر مرزی اردن را ملتهب کرد

 تهران - ایرنا - مردم شهر "الرمثا" در شمال اردن دیشب (جمعه) در اعتراض به محدودیت های گمرکی جدید در گذرگاه  "جابر - نصیب" در مرز مشترک این کشور با سوریه به خیابان ها آمدند.  

صاحب‌خبر -

به گزارش روزنامه اردنی "الغد"، معترضان با آتش زدن لاستیک خودروها و بستن راه ها، خشم خود را نشان دادند و پلیس برای متفرق کردن مردم گاز اشک آور شلیک کرد.

 این اعتراضات در مخالفت به تصمیم های دولت در خصوص گذرگاه مرزی جابر - نصیب صورت گرفت که حدود هشت سال به دلیل بحران حضور تروریستها در سوریه بسته بود. اکنون گروهی که به "البحاره" در منطقه مرزی اردن و سوریه معروف هستند، به قوانین جدید معترض شده و عنوان می کنند که طرحی جایگزین هم برای جبران خسارت به آنها ارائه نمی شود.

البحاره به افرادی در این شهر گفته می شود که از راه جا به جایی مسافران اردن و سوریه و حمل محموله هایی که اجازه ورود به کشور دارند، ارتزاق می کنند.

این افراد که تعداد آن ها بیش از ۴۵۰ نفر است، چهار روز است که اعتصاب کرده اند و خواستار رفع ممنوعیت سفر رانندگان به سوریه شده اند.

دولت اردن همچنین به تازگی اعلام کرده که حمل بیش از یک جعبه سیگار از گذرگاه های مرزی قاچاق محسوب می شود. همچنین با توجه به تمایل اهالی این شهر برای کار به عنوان البحاره و خرید مایحتاج خود از سوریه که قیمت آن بسیار کم تر از اردن است، محدودیت هایی هم در خصوص بار مسافران وضع کرده است.

شورای وزیران اردن نیز در واکنش به اعتراضات مردم، صبح امروز (شنبه) اعلام کرد که محدودیت های گمرگی تنها منحصر به گذرگاه مرزی جابر نبوده و تمام گذرگاه های زمینی، هوایی و دریایی اردن را شامل می شود.

شورای وزیران اردن با صدور بیانیه ای افزود که این اقدامات در مقابله با خطر قاچاق دخانیات، مواد مخدر و همچنین قاچاق اسلحه صورت گرفته که به تازگی آمار آن ا فزایش یافته و امنیت و اقتصاد جامعه را تهدید می کند.

 در این بیانیه بر ضرورت گفت و گو و پرهیز از خشنوت و مذاکره با نمایندگانی از شهر الرمثا تاکید شد.

طبق آمار اتاق بازرگانی الرمثا، پیش تر ۹۰ درصد از اقتصاد این منطقه وابسته به تجارت با سوریه بود و بیش  ۱۲۰۰ البحار از  شهر"درعا" در سوریه به الرمثا کالا جا به جا می کردند و بیش از ۱۵۰۰ فروشگاه کالای سوری در این شهر فعالیت داشت.

نظر شما