شناسهٔ خبر: 34916465 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

تمرکز طرح شهاب بر ۹۶ درصد دانش‌آموزان

رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان با اشاره به تمرکز طرح شهاب بر ۹۶ درصد دانش‌آموزان، گفت: اگر طرح شهاب درست اجرا شود، می‌تواند به حذف آزمون استعداد‌های درخشان کمک کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان جوان در پانزدهمین دوره آموزشی تأمین مدرسان استانی برنامه ملی شهاب اظهار کرد: «شهاب» برنامه مکمل استعداد‌های درخشان است؛ این برنامه در هفته دولت به پوشش ۱۰۰ درصدی در پایه چهارم می‌رسد.

وی با بیان اینکه استعداد درخشان یک مقوله است و شهاب یک مقوله دیگری است و این دو مکمل هم هستند، گفت: هدف مدارس استعداد‌های درخشان ۲ درصد سرآمد جامعه است و ۲ درصد دانش آموزان هم زیر استاندارد هستند.

مهاجرانی ادامه داد: طرح ملی شهاب برای ۹۶ درصد دانش‌آموزان باقی‌مانده در حال برنامه‌ریزی است؛ همه انسان‌ها استعداد‌هایی دارند که باید این استعداد‌ها شکوفا شود و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم به پوشش ۱۰۰ درصدی در کلاس چهارم می‌رسد.

وی بیان کرد: برنامه شهاب روی استعداد‌های چندگانه کار می‌کند و از دوره ابتدایی شروع به کار روی دانش‌آموز می‌شود؛ در جامعه ما حتماً پروین اعتصامی‌ها، کیمیا علیزاده و آدم‌های صنعتگر بسیاری هستند که باید آن‌ها شناسایی شوند و این همان چیزی است که سند تحول بنیادین روی آن صحبت دارد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان با تأکید بر اینکه فراموش نکنید امروزه مهم‌ترین عامل تمدن‌ساز و توسعه کشورها، نیروی انسانی است، اضافه کرد: آن زمان گذشت که نفت و معدن عامل پیشرفت بود و امروز عامل انسانی یک کشور را توسعه می‌دهد و برنامه شهاب کمک می‌کند که دانش‌آموز استعداد خود را بشناسد تا به یک انسان سرآمد تبدیل شود.

رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان اظهار داشت: ما به پرورش استعداد‌ها در حوزه فرهنگ کشور نیاز داریم و نمی‌توانیم کشور را توسعه دهیم و فقط به حوزه‌های علمی توجه کنیم، زیرا به سایر حوزه‌ها هم نیاز داریم؛ شهاب کمک می‌کند که دانش آموز بفهمد در کدام کار استعداد بیشتری دارند.

مهاجرانی ادامه داد: فاصله بین داشتن استعداد تا فاصله بین سرآمدی، فاصله طولانی است و این فاصله را معلم پر می‌کند و معلم کمک می‌کند این ارزش در وجود فرد متبلور شود و به عبارتی معلم کمک می‌کند به تولد استعدادی که در درون فرد وجود دارد و بنا است در طرح شهاب این اتفاق بیفتد و طبیعتاً ما باید در طول مسیر به جایی برسیم که انسان تمام ساحتی که سند صحبت می‌کند را شناسایی کنیم.

وی افزود: آنچه که هدف طرح شهاب است کمک می‌کند هر فرد با توجه به اینکه افراد با استعداد‌های ذاتی متولد می‌شوند استعداد‌های آن‌ها شناسایی شده و در بحث هدایت تحصیلی به تحصیل آن‌ها گره زده شود.

رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: نباید نقش قالی ما را، چین و تحلیل شعر ما را در افغانستان بهتر انجام بدهند؛ هدف ما این است که کل این افراد را شناسایی کرده و اگر شهاب درست کار کند می‌تواند به حذف آزمون استعداد‌های درخشان کمک کند به شرط اینکه معلم بتواند سرآمدی دانش‌آموز را تشخیص دهد.

وی خطاب به دبیران استانی حاضر در جلسه گفت: طرح که در این چند روز برگزار می‌شود این است که معلم چگونه می‌تواند استعداد‌های دانش‌آموز را هدایت کند و شهاب هدفش این است که معلمان ابتدایی را حرفه‌ای‌تر می‌کند.

مهاجرانی بیان کرد: غفلت یک صفات انسانی است و غفلت باعث آسیب به انسان می‌شود. ان‌شاءالله به کمک هم بتوانیم برنامه شهاب که یک برنامه بسیار خوب و بین بخشی موفق که توانسته در این چند سال خوب کار کند را همراهی کنیم. برنامه‌ای با گستردگی شهاب طبیعی در کشور بزرگی مانند ایران اشکالاتی داشته باشد و امیدواریم این اشکالات هم هرچه سریعتر رفع شود.

نظر شما