شناسهٔ خبر: 34910751 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مکمل امگا- ۳ برای دیابت نوع ۲ نفعی ندارد

همشهری آنلاین: پژوهشگران انگلیسی می‌گویند افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را نباید تشویق کرد که مکمل‌های حاوی امگا-۳ را مصرف کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بی‌بی‌سی نگرانی وجود داشته است که مکمل‌های امگا- ۳ حتی ممکن است برای مبتلایان به دیابت ضرر داشته باشند.

اما بازبینی بیش از ۵۰ بررسی ر ژورنال پزشکی بریتانیا در عین آنکه شاهدی از زیانبار بودن این مکمل‌ها را به دست نیاورد، نتوانست سودمند بودن آنها را هم ثابت کند.

سازمان دیابت بریتانیا می‌گوید افراد بهتر است اسیدهای چرب امگا - ۳ را از راه خوردن ماهی‌های چرب به عنوان یک رژیم غذایی سالم دریافت کنند.

اغلب افراد دچار دیابت دارای دیابت نوع ۲ هسند که در آن لوزالمعده نمی‌تواند انسولین کافی تولید کند یا سلول‌های بدن نمی‌توانند به انسولین واکنش نشان دهند.

داشتن اضافه وزن یا چاقی یا داشتن بستگان نزدیک مبتلا به دیابت نوع ۲ احتمال دچار شدن به این بیماری را افزایش می‌دهد.

پژوهشگران در دانشگاه ایست انگلیا دریافتند که مصرف مکمل‌های امگا-۳ - بدون توجه به مدت بررسی- تاثیری از لحاظ زمان تشخیص دیابت یا سوخت‌وساز گلوگز ندارند.

دکتر لی هوپر، سرپرست این پژوهش می‌گوید نگرانی‌هایی وجود داشته است که مکمل‌های امگا-۳ ممکن است با مشکل‌تر کردن کنترل قند خون به افراد مبتلا دیابت نوع ۲ آسیب بزنند.

اما افرادی مبتلا به دیابت یا در معرض خطر دچار شدن به دیابت همچنین میزان بالای تری‌گلیسرید- یک نوع چربی خون- هم دارند که معلوم شده است که مکمل‌های امگا- ۳ آن را کاهش می‌دهند.

اما به گفته دکتر هوپر بررسی فعلی نه زیانبار بودن و نه سودمند بودن مکمل‌های امگا- ۳ را نشان نداد.

هوپر افزود: «مکمل‌های امگا- ۳ بسیار گران هستند. اگر کسی در معرض خطر دیابت باشد، راه‌های بسیار بهتری برای خرج کردن پول برای بهبود سلامت وجود دارد، از جمله ورزش کردن یا خوردن ماهی‌های چرب.»

کارشناسان می‌گویند ‌گرچه اسیدهای چرب امگا- ۳ برای سلامتی کلی ضروری هستند، عموما بهتر است افراد دارای دیابت نوع ۲ با خوردن دست کم دو وعده ماهی‌های چرب در هفته این امگا- ۳ را به دست آورند، نه با مصرف مکمل‌.»

نظر شما