شناسهٔ خبر: 34908888 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گردش مالی ۱۵۰ میلیارد تومانی حاصل از کشت بادام‌زمینی در آستانه‌اشرفیه

بادام آستانه‌اشرفیه به دلیل خاک حاصلخیز و جلگه‌ای این شهرستان یکی از مرغوب‌ترین بادام‌های کشور بوده و سالیانه بیش از 11 هزار پیله خشک بادام در این شهرستان به ارزش 150 میلیارد تومان تولید می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، بادام‌زمینی یکی از محصولات مهم آستانه‌اشرفیه است که این شهرستان  را به دلایل مختلف ازجمله وجود رودخانه سفیدرود و خاک حاصلخیز آب رفتی حاصل از این رودخانه به قطب تولید بادام‌زمینی در کشور تبدیل کرده است.

در شهرستان آستانه‌اشرفیه، هفت هزار خانوار به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در دو‌ هزار و‌۷۵۰ هکتار باغ بادام مشغول به کاشت این محصول هستند که حاصل تلاش این باغداران تولید ۱۰ هزار تن بادام در سال گذشته و در شهرستان آستانه‌اشرفیه بوده است.

وسعت و فراگیری کار بادام در آستانه‌اشرفیه بسیار زیاد است زیرا باغداران علاوه بر بادام می‌توانند از محصولات جانبی آن مثل بادام‌سوخته و ‌روغن بادام استفاده می‌کنند که حاصل آن کسب درآمد ۱۵۰ میلیارد تومانی تولید بادام در آستانه‌اشرفیه است.
 

معضلی به نام قارچ آفلاتوکسین

یکی از مشکلاتی که باغداران بادام با آن مواجه‌اند نوعی قارچ سمی به نام آفلاتوکسین، قدیمی بودن بذر بادام و محدود بودن زمین‌های زیر کشت بادام در آستانه‌اشرفیه است که این عزیزان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

بذری که برای کاشت بادام در آستانه‌اشرفیه استفاده می‌شود nc2 است که یک بذر قدیمی بوده و‌ بیش از ۵۰ سال در گیلان برای کاشت بادام مورداستفاده قرار می‌گیرد به همین دلیل محققان مرکز تحقیقات بادام با استفاده از روش‌هایی درصدد جایگزین کردن بذر جدید بادام در چند سال آینده به‌جای بذر nc2 در گیلان هستند.

قارچ آفلاتوکسین در ذرت بادام‌زمینی، رشد و توسط مردم مصرف شود، موجب بیماری یا حتی سرطان کبد و معده می‌شود؛ سم آفلاتوکسین به حرارت مقاوم است و در دمای ۲۳۷ تا ۳۶۰ از بین می‌رود، پس از طریق کوره‌های بادام پزی امکان نابودی آن وجود ندارد، به همین دلیل است که نابودی قارچ آفلاتوکسین به دغدغه اصلی بادام‌کاران تبدیل‌شده است.

تولید ۹۰ درصدی بادام کشور در آستانه‌اشرفیه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه آستانه‌اشرفیه قطب تولید بادام‌زمینی در کشور است اظهار کرد: آستانه‌اشرفیه به دلیل وجود خاک حاصلخیز و آب فراوان رودخانه سفیدرود دارای ظرفیت خوبی در حوزه تولید بادام‌زمینی است به‌طوری‌که 90 درصد بادام‌زمینی کشور در این شهرستان تولید می‌شود.

علی درجانی با اشاره به دیگر شهرهایی که بادام‌زمینی در آن تولید می‌شود، افزود: شهرهای لشت نشا، تالش، بندرانزلی از دیگر شهرهایی هستند که بادام‌زمینی در آن‌ها تولید می‌شود که این امر نشان‌دهنده اهمیت این محصول در استان گیلان است.

وی با اشاره به خواص بادام‌زمینی برای سلامتی انسان بیان کرد: بیشترین میزان این محصول به‌صورت سنتی تولید و برشته می‌شود که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان مفید است.

 

گردش مالی۱۵۰ میلیاردی حاصل از کشت بادام‌‌زمینی

رحیم حیدری گلرودباری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آستانه‌اشرفیه با اشاره به ظرفیت بسیار مناسب آستانه‌اشرفیه در حوزه کاشت و برداشت بادام‌زمینی اظهار کرد: آستانه‌اشرفیه به دلیل خاک حاصلخیز آب رفتی رودخانه سفیدرود دارای ظرفیت خوبی در حوزه کاشت و برداشت بادام‌زمینی است که می‌تواند اشتغال بسیار زیادی را در شهرستان ایجاد کند.

وی با اشاره به میزان زمین کشاورزی زیر کشت بادام در آستانه‌اشرفیه گفت: در استان گیلان دو هزار و ۸۰۰ هکتار زمین زیر کشت بادام‌زمینی وجود دارد که دو هزار و‌۵۷۰ هکتار آن در شهرستان آستانه‌اشرفیه است.

فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه با اذعان به اینکه شهرستان آستانه‌اشرفیه از فناوری لازم برای فراوری بادام برخوردار است، تصریح کرد: بادام کاران دیگر استان‌های کشور و حتی دیگر کشورها بادام‌های کاشته شده منطقه خود را به این شهرستان آورده تا با توجه به فناوری موجود در آستانه‌اشرفیه فراوری و به مردم عرضه شود.

حیدری با تأکید بر اهمیت زیاد کشت بادام در آستانه‌اشرفیه افزود: در آستانه‌اشرفیه هفت هزار خانوار به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول زراعت بادام هستند که با گردش مالی ۱۵۰ میلیارد تومانی همراه بوده و این امر می‌تواند به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی منطقه کمک کند.

وی لازمه رشد کیفی و کمی محصول بادام‌زمینی را استفاده از بذر مناسب در هنگام کاشت بادام دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه امکان افزایش سطح زیر کشت وجود ندارد باید با استفاده از بذر مناسب و انجام کارهای کارشناسی، میزان برداشت بادام از سطح کشت را افزایش داد که خوشبختانه در این خصوص کار مناسبی انجام‌شده است.

فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه از انجام کارهای تحقیقاتی در خصوص مقابله با قارچ آفلاتوکسین خبر داد و تصریح کرد: این قارچ در سال‌های اخیر مشکلاتی را برای بادام کاران ایجاد کرده که خوشبختانه مرکز تحقیقات بادام‌زمینی و سازمان جهاد کشاورزی برای مقابله با این معضل گام‌های بسیار خوبی برداشته و در سال‌های بعد شاهد کاهش آفلاتوکسین در زمین‌های بادام کاری هستیم.

برنامه پنج‌ساله برای معرفی ارقام جدید بادام‌زمینی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان آستانه‌اشرفیه با اشاره به میزان زمین‌های سطح زیر کشت در این شهرستان اظهار کرد: میزان زمین سطح زیر کشت در آستانه‌اشرفیه دو هزار و‌۵۷۰ هکتار بوده و نسبت به استان که دو هزار و‌۵۵۰ هکتار زمین زیر کشت دارد دارای وضعیت خوبی است به همین دلیل آستانه‌اشرفیه دارای باغداران بادام بسیار زیادی است.

وی با تأکید بر ظرفیت بالای شهرستان آستانه‌اشرفیه در فرآوری بادام‌زمینی گفت: 88 درصد بادام گیلان و‌ شصت درصد بادام کشور در آستانه‌اشرفیه تولید می‌شود ولی ۹۰ درصد بادام‌های تولیدشده در کشور برای فرآوری و عرضه به بازار وارد این شهرستان می‌شوند که این امر باعث ایجاد اشتغال برای هفت هزار خانوار شده است.

حمیدرضا سلیمانی با اشاره کاشت و برداشت بادام در آستانه‌اشرفیه تصریح کرد: رویکرد جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر استفاده از بخش خصوصی برای مکانیزه کرده مراحل کاشت و برداشت بادام است زیرا از این طریق بهره‌وری و میزان تولید بادام در استان بیشتر می‌شود.

وی با اعلام ساخت دستگاه‌های مکانیزه برای استفاده در حوزه بادام افزود: با رایزنی‌های انجام‌شده با کارآفرینان ادوات و ماشین‌آلات لازم برای مکانیزه کردن مراحل کاشت و برداشت بادام‌زمینی ساخته‌شده و بعد از رفع نواقص موجود، مورداستفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان آستانه‌اشرفیه لازمه افزایش بهره‌وری در تولید بادام را استفاده بهینه از باغات بادام عنوان کرد و گفت: زمین‌های زیر کشت در آستانه‌اشرفیه محدود است زیرا مابقی زمین‌ها صرف کاشت برنج و دیگر محصولات کشاورزی می‌شوند لذا اگر سعی در افزایش تولید بادام داریم باید تولید در واحد سطح را افزایش دهیم.

سلیمانی با تأکید بر استفاده از ارقام جدید بادام‌زمینی در استان گیلان بیان کرد: مرکز تحقیقات بادام‌زمینی در زمینه معرفی ارقام جدید بادام کارهای بسیار خوبی انجام داده و با انجام کارهای مطالعاتی دو الی سه‌ساله ارقام جدیدی را وارد منطقه کرده است که در یک بازه زمانی پنج‌ساله مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به هدف استفاده از ارقام جدید بادام‌زمینی گفت: در یک بازه زمانی پنج‌ساله سعی در استفاده از ارقام جدید بادام که با محیط آستانه‌اشرفیه سازگار و باعث افزایش تولید و بهره‌وری شود را داریم که به‌زودی از این ارقام استفاده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان آستانه‌اشرفیه با بیان اینکه برای کاهش آفلاتوکسین بادام باید در موعد مقرر برداشت شود، اظهار کرد: متأسفانه بعضی از بادام‌کاران برای اینکه محصول خود را زودتر به بازار عرصه و به فروش برسانند بادام را سریع‌تر از موعد مقرر و‌ به‌صورت نارس برداشت می‌کنند لذا اگر سعی دارند از بروز آن جلوگیری کنند باید بادام خود را در موعد مقرر برداشت کنند.

سلیمانی با درخواست از بادام‌کاران برای توجه به توصیه‌های جهاد کشاورزی گفت: برای کاهش آفلاتوکسین در بادام‌های کشاورزان این عزیزان باید به توصیه‌های جهاد کشاورزی توجه و از استفاده بیش‌ازحد از زمین‌های کشاورزی خودداری کنند زیرا باعث ضعیف شدن زمین شده و قبل از کاشت بذر بادام در زمین‌های خود حتماً آن‌ها را ضدعفونی کنند.

وی با اشاره به انجام دوره‌های مختلف برای بادام‌کاران افزود: هرساله و قبل از شروع کاشت و برداشت بادام، سازمان جهاد کشاورزی دورهای آموزشی مختلفی را با حضور کارشناسان برجسته برای کشاورزان برگزار می‌کنند تا به کاهش آفلاتوکسین کمک و باعث بهبود تولید بادام در شهرستان شود.

به گزارش فارس، در شهرستان آستانه‌اشرفیه، سالانه بیش از 11 هزار تن پیله خشک بادام در بیش از دو هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زیر کشت برداشت می‌شود و از این طریق بیش از هفت هزار خانوار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به فعالیت در حوزه بادام هستند.

صادرات بادام نقش بسیار زیادی در پیشرفت اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه دارد که باید متولیان بادام‌زمینی با حفاظت از زمین‌های زیر کشت، افزایش بهره‌وری تولید بادام و کاهش قارچ‌های سمی از جمله آفلاتوکسین و همچنین مکانیزه کردن مراحل کاشت،داشت و برداشت و استفاده بهینه از فراوری محصولات بادامی با بسته‌بندی‌های منساب به تولید و فروش بیشتر برای ارتقای وضعیت اقتصادی باغداران گیلانی کمک کرد.

انتهای پیام/84008

نظر شما