شناسهٔ خبر: 34908336 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

صنعت دفاعی‌ موتور پیشران پیشرفت کشور

امروزه صنعت دفاعی در تمام کشور‌ها به دلیل برخورداری از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و برجسته‌ترین متخصصان و تجهیزات، و همچنین به دلیل اهمیت راهبردی، به عنوان صنعتی راهبردی و بنیادین محسوب می‌شود که به عنوان نمادی از قدرت ملی، در معادلات جهانی نیز بسیار تأثیرگذار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه «جوان» در یادداشتی نوشت:

پیشرفت‌های شگرف و خیره‌کننده متخصصان عرصه صنعت دفاعی با پرچمداری وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در شرایط تهدید و تحریم، در واقع نماد شکوهمند خودکفایی، خودباوری و مظهرتحقق اقتصاد مقاومتی است. حاصل این همه افتخار و پیشرفت‌های بی‌سابقه چیزی جز تبعیت تلاشگران عرصه دفاعی از رهنمود‌های حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا و تلاش و مجاهدت این سربازان نیست که سربلندی و افتخار در عرصه‌های مختلف دفاعی را برای ملت ایران به ارمغان آورده است.
بنابر این باید این موفقیت‌ها را ضمن ارج نهادن به تلاش‌های مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه، مرهون رهبری آیندنگرانه، قاطعانه و امیدوارانه مقام معظم رهبری در عرصه صنعت دفاعی و دستورات و فرامین ایشان به نهاد‌های مسئول در این عرصه در جهت‌دهی و مدیریت راهبرد‌ها و نیز اتکا به توان داخلی و نیروی انسانی جوان عنوان نمود و بدون اغراق رهبر فرزانه انقلاب را آغازگر تحول اقتصادی، پیشرفت و خودکفایی ملی در عرصه صنایع دفاعی نامید.
در شرایط کنونی کشور که دولت‌های استکباری جهان سعی دارند با اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه و ضد بشری اقتصادی، کشور ما را تحت فشار قرار دهند و دراین زمینه بر مسائلی همچون تعطیلی برنامه‌های بازدارندگی جمهوری اسلامی همچون تولید تجهیزات و سلاح‌های موشکی تأکید می‌کنند، در مقابل این رهبر فرزانه و شجاع انقلاب اسلامی است که از سیاست راهبردی نظامی جمهوری اسلامی مبنی بر تولید اینگونه تسلیحات راهبردی دفاع نموده و با بیانات و رهنمود‌های خود خط مشی‌های اساسی را تعیین و مدیریت می‌فرمایند. در این زمینه، رهبر معظم انقلاب اسلامی شهریور ۱۳۹۵ در جمع وزیر، مسئولان، محققان و متخصصان وزارت دفاع، افزایش توان دفاعی و تهاجمی را حق مسلم جمهوری اسلامی ایران دانستند و تأکید کردند: «در جهانی که قدرت‌های زورگو، سلطه‌گر و دارای کمترین جوهره اخلاق، وجدان و انسانیت حاکم هستند و از تجاوز به کشور‌ها و کشتار انسان‌های بی‌گناه هیچ ابایی ندارند، توسعه صنایع دفاعی و تهاجمی کاملاً طبیعی است، زیرا این قدرت‌ها تا اقتدار ایران را احساس نکنند، امنیت تأمین نخواهد شد.»
امروزه صنعت دفاعی کشور با استعانت از رهنمود‌های مقام معظم رهبری و با اتکا به ایمان و اراده و توانمندی نخبگان و اندیشمندان جوان خود، توانسته است در عرصه‌های مختلف نظامی به دستاورد‌های شگرفی دست یابد که چشم جهانیان را خیره ساخته و هر اندیشه تجاوزگرانه‌ای را کور ساخته است. این حرکت جهادی که با احساس خودباوری و با ایمان به پیروزی و موفقیت و با الهام از تجارب جنگ به دست آمد، از همان سال‌های بعد از جنگ تحمیلی دستاورد‌های خود را به نمایش گذاشت.
ساخت قطعات هواپیما‌های نظامی و غیرنظامی امریکایی و هم‌زمان طراحی و اجرای طرح ساخت هواپیمای جنگنده آذرخش، ساخت تانک ذوالفقار و نفربر کبرا، ساخت نمونه مشابه ایرانی موشک هوا به هوای دور برد ققنوس، بازسازی هلی‌کوپتر‌های آسیب دیده از جنگ که منجر به ساخت هلی‌کوپتر شباویز شد، پروژه ساخت هواپیمای آنتونف ۱۴۰ با همکاری اوکراین و صد‌ها پروژه دیگر از جمله دستاورد‌هایی بود که در دهه اول و دوم بعد از جنگ تحمیلی به ظهور رسید.
در سال‌های بعد نیز صنعت دفاعی کشور با ادامه این روند توانسته است در عرصه‌های راهبردی مختلف دریایی، هوایی، امنیتی به سطح قابل توجهی از توانمندی در تولید سخت افزار‌های مختلف و قابل رقابت با تجهیزات به روز دنیا که توسط ابرقدرت‌های مدعی انحصار در این عرصه ساخته می‌شود، دست یابد و نه تنها این انحصار را بشکند و وابستگی خود را قطع کند، بلکه خود به یکی از مدعیان اصلی این عرصه تبدیل شود.
با توجه به دستاورد‌های مهم صنعت دفاعی، باید به جایگاه این صنعت در عرصه رشد و پیشرفت همه جانبه کشور و بهره برداری از توان و ظرفیت دستاورد‌های این صنعت در عرصه‌های دیگر توجه نموده و از آن به نحو شایسته‌ای بهره برد؛ چراکه امروزه و پس از تحولات دهه‌های گذشته در عرصه نظامی کشور‌های جهان، صنعت دفاعی در تمام کشور‌ها به دلیل برخورداری از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و برجسته‌ترین متخصصان و تجهیزات، و همچنین به دلیل اهمیت راهبردی، به عنوان صنعتی راهبردی و بنیادین محسوب می‌شود که به عنوان نمادی از قدرت ملی، در معادلات جهانی نیز بسیار تأثیرگذار است. این موضوعی است که اقتصاددانان در حوزه توسعه بر آن تأکید داشته و معتقدند هزینه‌های نظامی باعث تولید زیرساخت‌ها و صنایع مادر شده و رشد اقتصادی کلان را موجب می‌شوند. چنانکه تحولات اقتصادی و فناوری امریکا در دهه‌های گذشته، مرهون سرمایه‌گذاری در عرصه نظامی و رشد و ارتقای آن و به خدمت گرفتن این توانمندی در عرصه‌های دیگری همچون، عرصه فضایی، دریانوردی، فناوری اطلاعاتی و فناوری‌های مخابراتی بوده است. علاوه بر این ارزش افزوده حاصل از تولید و صادرات این صنعت می‌تواند آورده خوبی را برای کشور‌ها ایجاد کرده و درآمد ناخالص ملی را افزایش دهد.
در این رابطه عرصه صنعت دفاعی ایران با بهره‌گیری از استعداد و خلاقیت‌های نخبگان نظامی و متخصصان کشور به نقطه‌ای نائل آمده است که این عرصه را به نمایشگاهی از عظمت، پویایی، چابکی، ورزیدگی و توانایی برای رفع نیاز‌های نیرو‌های مسلح مبدل ساخته است، به گونه‌ای که ارتقای ظرفیت‌های تولیدی در بخش‌های مختلف، رشد حجم نخبگی و توسعه شبکه‌های دانش بنیان و افزایش سرعت دستیابی به سامانه‌ها و فناوری‌های پیشرفته دفاعی را می‌توان در زمره دستاورد‌های آن قلمداد کرد که باید در زمینه پیشرفت کشور از آن استفاده کرد. به عنوان نمونه یکی از دستاورد‌های صنعت دفاعی که می‌تواند در عرصه‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد، تولید خودرو‌های نظامی پیشرفته با عنوان خودروی «طوفان» است؛ خودروی حفاظت شده و کاملا استاندارد که از بهترین مدل‌های خارجی آن پیشرفته‌تر و کاراتر است. با استفاده از توان این صنعت می‌توان در عرصه خودروسازی کشور تحولی عظیم ایجاد کرد و این صنعت را از وابستگی نجات داد.
در مجموع باید گفت که رسیدن به خودکفایی حداکثری در صنعت دفاعی در کشور و همچنین طراحی و ساخت محصولات دفاعی نوینِ هم‌تراز با کشور‌های پیشرفته در سطح جهان و قابل رقابت با تهدیدات و آرایش صحنه‌های نبرد در آینده، چند پیامد و دستاورد اصلی و قطعی در بر دارد: برآورده کردن نیاز‌های امنیتی در کشور و تأمین امنیت درون زا و برون زا و افزایش عمق راهبردی و امنیتی کشور، گذشتن از مرحله وابستگی به کشور‌ها و قدرت‌های خارجی در این حوزه و خارج شدن از چرخه بی سود و فایده تولید و مصرف تولیدات نظامی کشور‌های غربی (معضلی که کشور‌های مختلف دنیا به‌ویژه کشور‌های منطقه همچون عربستان با آن درگیر بوده و سالانه برای به‌روزرسانی نیروی نظامی خود مجبور به صرف هزینه بسیار بالایی می‌باشند)، و همچنین حرکت در راستای استقلال بیشتر در حوزه‌های گوناگون پیشرفت کشور و به‌وِیژه حوزه دفاعی و امنیتی؛ دستاورد‌هایی که شایسته و بایسته است در این زمان که کشور نیازمند جهاد همگانی برای قطع وابستگی کشور است، بسیار جدی‌تر مدنظر قرار گرفته و بر استفاده از این ظرفیت عظیم همتی همگانی و مبتنی بر برنامه‌ریزی درست و بهینه گمارد.

حسن رشوند

انتهای پیام/

نظر شما