هر چند مدتهاست که بازار خودروی کشور متاثر از هر رویداد و اتفاقی با نوسان همراه میشود، اما این بار بازار واکنشی به تغییر و تحولات مدیریتی در شرکت ایران خودرو نشان نداد و روند با ثبات خود را حفظ کرد.
دوشنبه گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه در شرایطی از برکناری «هاشم یکهزارع» مدیرعامل ایران خودرو خبر داد که همان روز وی در دفتر کار خود بازداشت شد. سخنگوی دولت اعلام کرد، مدیرعامل ایران خودرو بهصورت عمدی و بدون هماهنگی نرخ محصولاتش را افزایش داده و به همین دلیل برکنار میشود.
در این زمینه برخی از فعالان بازار خودرو پیشبینی میکردند که بازار متاثر از بازداشت مدیرعامل ایران خودرو و همچنین برخی از معاونان و مدیران وی با روند صعودی در قیمتها مواجه شود حال آنکه ثبات قیمتی که از چند هفته گذشته آغاز شده بود این هفته نیز تداوم پیدا کرد.
در حالی که سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو عنوان کرده که درحالحاضر روزهای تعطیلی را در خودروسازی کشور پشت سر میگذاریم این در شرایطی است که خبر بازداشت مدیران ایران خودرو بهطور حتم در هفته آینده تاثیر خود را بر بازار خودرو خواهد داشت. اما برخی کارشناسان در مورد چرایی ثبات قیمتها دلایل مختلفی مطرح میکنند که به نظر میرسد عرضه مناسب از سوی خودروسازان بیشترین تاثیر را داشته است.
در این زمینه یک فعال بازار عنوان میکند که تکمیل خودروهای ناقص از سوی خودروسازان شتاب گرفته و به موازات آن تحویل محصولات ثبت نامی در دستور کار تولیدکنندگان قرار دارد که همین موضوع عامل تثبیت قیمتها در بازار شده است. اما در شرایطی شرکتهای خودروساز روند عرضه محصولات خود به بازار را تسریع کردهاند که کارکنان این شرکتها و همچنین قطعه سازان در تعطیلات تابستانی به سر میبرند.
امسال برخلاف گذشته، در حالی که خطوط تولید خودروسازان به دلیل اورهال کردن مسدود بود، آنها با تمرکز بر تکمیل خودروهای ناقص روند عرضه به بازار را بهبود بخشیدند. همین اتفاق توانست نه تنها روند افزایش نرخ را متوقف کند که شاهد بودیم که نرخ برخی از محصولات در مسیر کاهشی حرکت کرد.
در کنار مسئله افزایش عرضه توسط شرکتهای خودروساز، فعالان بازار تاکید دارند که نبود متقاضی و خروج از شرایط هیجانی نیز به سهم خود سبب شده تا بازار روند با ثبات خود را حفظ کند. در واقع این فعالان تاکید دارند که خروج بازار از شرایط هیجانی سبب شده تا عرضه و تقاضا به نوعی به تعادل برسند.
به سخن دیگر، خروج تقاضای کاذب از بازار از یک طرف و افزایش عرضه توسط شرکتهای خودروساز باعث رسیدن بازار به نقطه تعادلی شده است.به اعتقاد آنها آنچه در شرایط حاضر از اهمیت ویژه بر خوردار است حفظ شرایط موجود است.
برای نگهداشتن بازار در این نقطه تعادل، جلوگیری از هیجانی شدن بازار و ورود دوباره تقاضای کاذب، در کنار حفظ روند فعلی عرضه محصولات توسط شرکتهای خودروساز باید در دستور کار سیاستگذاران کلان بخش خودرو قرار داشته باشد. چنانچه سیاستگذار ارشد بتواند بهطور همزمان این دو مهم را مدیریت کند، میتوان امیدوار بود که بازار روی موج ثبات به حرکت خود ادامه دهد. حال بهسراغ بازار میرویم تا ببینیم نرخ محصولات طی هفتهای که گذشت چگونه بوده است.
کمتحرکی قیمتها
همانطور که گفته شد آرامش بر بازار خودرو حاکم شده و در حالحاضر قیمتها در جاده ثبات حرکت میکند. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ در حالحاضر با نرخ ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. این خودرو پیشتر در نرخ ۵۰ میلیون تومان تثبیت شده بود، در چند وقت اخیر بهتدریج روند کاهشی را طی کرده است و درحالحاضر با نرخ ذکر شده در اختیار خریداران قرار دارد.
دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ نیز نرخ ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی را به نام خود ثبت کرده است. این خودرو پیشتر در بازه ۴۵ تا ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نوسان داشت. سری هم به بازار تیبای صندوقدار بزنیم. این محصول در شرایط حاضر با نرخ ۵۲ میلیون از سوی فروشندگان عرضه میشود؛ بنابراین تیبای صندوقدار نسبت به هفتههای اخیر نزدیک به یک میلیون تومان از نرخ خود را از دست داده است.
دیگر محصول خانواده تیبا، یعنی تیبا۲ نیز در حالحاضر با نرخ ۵۷ میلیون تومان در بازار حضور دارد. این خودروی هاچبک نیز به تبعیت از مدل سدان خود در مدت مشابه یک میلیون تومان از نرخ خود را از دست داده است. ساینا با گیربکس دستی نیز در هفتهجاری با نرخ ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. از بازار کوییک با گیربکس دستی نیز خبر میرسد این خودرو با پرداخت ۶۴ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار میگیرد.
در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات در حالحاضر با نرخ ۱۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. همین خودرو با گیربکس معمولی با نرخ ۱۲۲ میلیون عرضه میشود. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ۲ و تیپ ۵ طی هفتهای که گذشت به ترتیب با نرخ ۸۲ میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان و ۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شدند. همچنین نرخ پژو ۲۰۶ صندوقدار که همواره اندکی از نرخ ۲۰۶ تیپ ۵ بیشتر بود، درحالحاضر با نرخ ۹۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه میشود. این مسئله نشاندهنده قرار گرفتن نرخ پژو صندوقدار زیر نرخ پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار است.
پژو ۴۰۵ معمولی درحالحاضر با نرخ ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار حضور دارد. مدل SLX این خودرو نیز به نرخ ۸۳ میلیون تومان، در دسترس خریداران قرار دارد. سمند LX نیز در حالحاضر با نرخ ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ازسوی فروشندگان به خریداران عرضه میشود. همین خودرو با مدل EF۷ نیز ۸۱ میلیون تومان نرخ خورده است.
حال سراغ محصولات رنو در بازار میرویم. طی هفتهای که گذشت، ساندرو استپوی اتومات با نرخ ۱۸۳ میلیون در بازار موجود بود. ساندرو نیز با گیربکس اتومات ۱۷۱ میلیون تومان در بازار نرخ دارد و ۱۲۷ میلیون تومان قیمتی است که فعالان بازار برای پارستندر در نظر گرفتهاند. تندر E۲ هم با نرخ ۱۲۵ میلیون تومان قابل خریداری است. رانا هم طی هفتهای که گذشت ۷۷ میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان نرخ خورد.
بررسی نرخ دنا در بازار نشان میدهد در شرایطی که دنا معمولی در بازار با نرخ ۱۱۰ میلیون تومان موجود است. دناپلاس با موتور توربوشارژ با نرخ ۱۷۵ میلیون تومان معامله میشود.
حال سراغ دو محصول مونتاژی ایرانخودرو یعنی پژو ۲۰۰۸ و دانگفنگ H۳۰ کراس میرویم. خودروی مونتاژی فرانسوی ایرانخودرو در بازار ۳۱۶ میلیون تومان نرخ دارد و محصول چینی این خودروساز هم با نرخ ۱۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خریداری است.
همچنین نگاهی به نرخ دو محصول مونتاژی سایپا میاندازیم. چانگان محصول مونتاژی چینی این خودروساز در حالحاضر با نرخ ۱۷۷ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه میشود. سراتو محصول مونتاژی کرهای سایپا نیز در حالحاضر با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار میگیرد.
منبع: تجارت نیوز
∎
نظر شما