شناسهٔ خبر: 34908229 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کانادا خروج دیپلمات های خود از هنگ کنگ را ممنوع کرد

تهران - ایرنا - به دنبال بازداشت یک دیپلمات انگلیسی در چین، دولت کانادا خروج کارکنان کنسولگری خود از هنگ کنگ را ممنوع کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد شنبه مجله تایم، سخنگوی کنسولگری کانادا در هنگ کنگ در بیانیه ای خبر فوق را تایید کرد و گفت: کارکنان کنسولگی مجاز به ترک شهر هنگ کنگ نیستند و در حال حاضر کارمندان بخش تجاری ماموریت رسمی در خارج از هنگ کنگ را انجام نمی دهند.

این خبر بلافاصله بعد از بازداشت یکی از کارکنان بخش تجاری کنسولگری انگلیس در چین اتخاذ شد.

مقامات چینی سیمون چنگ کارمند بخش کنسولگری انگلیس را در شهر شنزن به اتهام نقض مقررات نظم عمومی بازداشت کردند.

یادآور می شود روابط میان کانادا و چین بعد از بازداشت مدیر مالی شرکت هوآوی در ونکوور با تنش و به سردی گرایش پیدا کرده است.

بعد از بازداشت منگ وانژو دولت چین تا کنون دو شهروند کانادایی را بازداشت کرده است.

سفارت چین در کانادا روز پنجشنبه گذشته از دولت کانادا خواست تا به منظور بازگشت روابط دو جانبه دیپلماتیک به حالت عادی، هر چه زودتر مدیر شرکت هوآوی را آزاد کند.

درخواست چین از کانادا در حالیست که دولت اتاوا چندی پیش با اعطای مجوزی به دادگاه این امکان را فراهم کرد که دادگاهی موضوع استرداد «منگ وانژو» مدیر مالی ارشد شرکت چینی هواوی به آمریکا را بررسی کند.

وزارت دادگستری کانادا می‌گوید پرونده به مرحله «کفایت ادله» رسیده و «مدارک کافی وجود دارد تا قاضی مربوطه بخواهد در این مورد تصمیم بگیرد.»

دستگیری منگ وانژو سبب بروز یک تنش دیپلماتیک بی سابقه میان اتاوا و پکن شده است. مقامات چین معتقدند که این ماجرا با هدف ضربه زدن به اعتبار شرکت مخابراتی هوآوی کلید خورده است حال آنکه «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا بارها تاکید کرده که هیچ مداخله سیاسی در این پرونده صورت نگرفته و کانادا کشوری قانونمند است.

نظر شما