شناسهٔ خبر: 34908069 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

وکلا خود را بیمه کارگری می‌کنند!

روزنامه جوان

سوءاستفاده‌کنندگان از بیمه کارگری شناسایی شدند. افرادی مثل وکلا، واردکننده ۳۰۰خودرو و صاحب ملک ۱۷میلیاردی متقاضی دریافت بیمه کارگران ساختمانی هستند.

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور به مشکلاتی که این انجمن برای دریافت بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی دارد، اشاره کرده است؛ یکی از این مشکلات سوءاستفاده‌هایی است که برخی از بیمه کارگری انجام می‌دهند.

وی می‌گوید: حدود ۷۰۰هزار ثبت‌نام در سامانه انجام شده است که ۲۴۰هزار غیرکارگر با همکاری انجمن‌های کارگران ساختمانی شناسایی شدند. افرادی مثل کسانی که پول املاکشان ۱۷میلیارد تومان و واردکننده ۳۰۰خودرو از بیمه کارگران ساختمانی هستند، از بیمه کارگری استفاده می‌کنند. شوکت همچنین از شناسایی حدود ۴۰وکیل در تهران خبر داده که از این بیمه استفاده می‌کنند.

این وکلا همان‌هایی هستند که کارگران برای مطالبه حق خود به این قشر مراجعه می‌کنند تا با تکیه بر دانش و تخصص حقوقی آنها، حق خود را از کارفرما بستانند. در اصل خود را بال فرشته عدالت می‌دانند در حالی که با به کارگیری از دانش خود در حق قشر ضعیف عداوت انجام می‌دهند. وقتی اطلاعات و تخصص باعث شود که به جای دستگیری از مردم، خلأ‌های قانونی شناسایی و در راه مطامع شخصی مورد استفاده قرار گیرد، اسم این کار چیزی جز سوءاستفاده نیست. وقتی این را در کنار اخبار وضعیت نگران‌کننده و بحرانی سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌دهیم، این سؤال پیش می‌آید که آیا واقعاً وکیلی که از جیب کارگر می‌زند، می‌تواند ستاننده حق مظلوم از ظالم باشد؟

متأسفانه وقتی یک عنوان شغلی نگاه منفی مردم را با خود به همراه داشته باشد، تطهیر اذهان عمومی از این نگاه منفی سخت و زمان‌بر است، اگر نگوییم ناممکن است.‌تر و خشک هم در این بین با هم می‌سوزند، یعنی هستند وکلای خوب و شریفی که به‌خاطر بدکاری برخی از وکلای دیگر، اسیر همین نگاه منفی مردم به قشر وکیل وکلا هستند. حال، وکلا نیز مثل برخی دیگر از قشر‌ها این روز‌ها درگیر حاشیه‌هایی شدند و هر از چندگاهی گوشه‌ای از تخلفات نمایان می‌شود که همه چیز برمی‌گردد به انحصار و ضعف سیستم نظارتی درونی و بیرونی این قشر که هر بار نهادی خواسته است به آن ورود کند، فریاد وا اسفا، وا استقلالا برای رد گم کنی بلند شده است.

نظر شما