شناسهٔ خبر: 34900080 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی 31مرداد و 1شهریور بخوانید؛

رونمایی از سامانه پدافندی باور ۳۷۳/دیدارهای ظریف در نروژ/توضیحاتی درباره بازداشت دو نماینده ...

71381

رونمایی رییس‌جمهور از سامانه پدافندی باور ۳۷۳ در سالروز صنعت دفاعی/ توضیحاتی درباره بازداشت دو نماینده مجلس/ دیدارهای ظریف در نروژ/ چرا مجرم سیاسی نداریم؟ و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز پنج شنبه و جمعه، سی و یکم مرداد و یکم شهریور ماه ۱۳۹۸ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس جمهور در آیین افتتاح مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در آمل گفت: به رغم انواع محدودیت‌ها نظیر کمبود آب، تولید محصولات کشاورزی سال به سال افزایش یافته و با تکیه بر توانمندی و ظرفیت داخلی، طرح آمریکا برای فروپاشی و نابودی اقتصاد ایران ناکام ماند.

اسحاق جهانگیری همچنین در دومین روز سفر خود به مازندران در مراسم افتتاح ورزشگاه پنج هزار نفری شهدای نوشهر افزود: امروز آمریکایی ها اقدامات خود علیه ملت ایران را مستند به ادعاها و اخبار کسانی می کنند که دستشان به خون ۱۷ هزار نفر از مسئولان و شهروندان بیگناه ایرانی آلوده است. متاسفانه اعضای گروهک روسیاه منافقین امروز به منبعی برای سردمداران کاخ سفید بدل شده‌اند و آمریکایی‌ها چشم خود را بر جنایات آنان بسته‌اند.

وزیر اطاعات هم در دیدار مردمی به مناسبت عید غدیر اظهار کرد: انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت با آموزه های مولاعلی (ع) در نهج البلاغه ، نه تنها نگذاشته دشمن به خانه اش نزدیک شود، بلکه سنگرهای خط مقاومت خودش را کنار مرزهای دشمن مستقر کرده است و اسرائیل که خود را افسانه شکست ناپذیری می دانست، امروز توان مقابله با ایران را ندارد.

سامانه باور ۳۷۳ به عنوان یکی از ‌پیشرفته‌ترین و منحصربه فردترین سامانه‌های دفاعی با حضور رئیس‌جمهور، وزیر دفاع و جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و مسئولان کشوری رونمایی شد.

ویژگی‌های سامانه باور ۳۷۳

الحاق سامانه «باور ۳۷۳» به شبکه پدافند هوایی با فرمان رئیس‌جمهور

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی گفت: باور ۳۷۳ از سامانه S ۳۰۰ قوی تر و به سامانه S ۴۰۰ بسیار نزدیک است. این سامانه هدیه بسیار بزرگی از سوی نیروهای مسلح و وزارت دفاع برای مردم ما بود.

وزیر دفاع هم تاکید کرد: به اثربخشی موشک‌ها از طریق دقت‌افزایی، افزایش مانورپذیری، سرعت و قدرت انفجاری متعارف برای غلبه بر سامانه‌های پدافندی دشمن تمرکز داریم و بحمدالله پیشرفت‌های بسیار خوبی هم حاصل شده است. امیر سرتیپ حاتمی ‌در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر هم با اشاره به اینکه باور ۳۷۳ توانایی کشف ۳۰۰ هواپیما را دارد، تاکید کرد: مذاکره موشکی غیرقابل قبول است‌.

همچنین مدیرعامل سازمان ‌صنایع الکترونیک ایران گفت: سامانه موشکی باور ۳۷۳ از سامانه «پاتریوت» آمریکا بسیار برتر است.

آیت الله امامی کاشانی در خطبه های نماز عبادی_ سیاسی جمعه این هفته تهران، با اشاره به نزدیک بودن ایام عاشورا، گفت: مجامع ما و صدا و سیما که دستش باز است حرکات و الفاظ افرادی مانند مسلم بن عقیل را نمایش بدهد که صدها بار از مداحی ها و کف زدن و سینه زدن ها ارزش بیشتری دارد. باید زندگی اهل بیت علیهم السلام را به نمایش گذاشت.

همچنین فرمانده بسیج ادارات و وزارتخانه های سپاه محمد رسول الله در پیش خطبه نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر اینکه پس از گذشت از چهل سالگی انقلاب باید از تجارب گذشته درس بگیریم و پخته تر عمل کنیم، گفت: دو سال آخر دولت، باید دو سالی توام با پختگی و تجربه از گذشته باشد و خدمت رسانی به مردم سرلوحه کار دولت قرار گیرد.

یک عضو هیات رئیسه مجلس با تایید بازداشت دو نماینده، اظهار کرد: دو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ارتباط با پرونده مربوط به سایپا بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. وی توضیح داد: قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی برای این دو نماینده تعیین شده که آنها زمان لازم و توانایی تامین این میزان وثیقه را نداشتند؛ لذا قاضی حکم به انتقال آنها به زندان اوین تا زمان تامین وثیقه را داد.

در همین رابطه بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت که موضوع بازداشت این دو نفر حدود یکی دو ماه پیش نیز مطرح بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه هم با ارائه توضیحاتی درباره بازداشت دو نماینده مجلس گفت: دو نماینده در ارتباط با پرونده‌ای که در خصوص فروش محصولات شرکت سایپا از مدت‌ها قبل در دادگستری و دادسرای تهران تشکیل شده بود، بازداشت شدند. وی افزود: این دو نماینده در فرآیند تحقیقات دادسرا مکررا احضار شده بودند و از آن‌ها تحقیقات لازم به عمل آمده بود.

دیدارهای ظریف در نروژ

وزیر خارجه کشورمان که در ادامه رایزنی‌های اروپایی خود به نروژ سفر کرده بود، با تعدادی از مقامات ارشد این کشور اروپایی دیدار و رایزنی کرد.

محمد جواد ظریف در جمع تعدادی از ایرانیان مقیم نروژ با اشاره به توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران و اتکاء ایران در این زمینه به توان و دانش متخصصان داخل کشور، تصریح کرد: کشورهایی در منطقه داریم که چندین برابر ما برای تسهیلات هزینه می‌کنند. چندین برابر ما برای خرید سلاح‌های پیشرفته سرمایه گذاری می‌کنند، اما همه آنها می‌دانند که این سلاح‌ها در روز مبادا به هیچ کارشان نمی‌آید؛ خود غربی‌ها هم این را می‌دانند.

رایزنی ظریف با نخست‌وزیر نروژ

حضور ظریف در موسسه امور بین‌الملل نروژ

دیدار ظریف و همتای نروژی

وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به پایان ثمربخش تور اسکاندیناوی با توجه به دیدارهایش با مقامات نروژی، اعلام کرد که به زودی به فرانسه سفر خواهد کرد.

به نقل از روزنامه الگمینر نیز محمد جواد ظریف اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات فرانسه در خصوص بازیابی توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند اما دخالت‌های آمریکا در خلیج فارس را تحمل نخواهد کرد.

ظریف پس از سفر به سه کشور فنلاند، سوئد و نروژ، اسلو را به مقصد پاریس ترک کرد و  وارد فرانسه شد و مورد استقبال بهرام قاسمی سفیر ایران در فرانسه قرار گرفت.

برایان‌هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خطر درگیری در منطقه وجود دارد یا نه؟ گفت: اینکه خطر درگیری وجود دارد یا نه را از حکومت ایران بپرسید. وی همچنین با بیان اینکه ایران را مجبور به تغییر رفتار خود خواهیم کرد زیرا این کشور اموال کافی در دست ندارد، افزود: انتظار داریم که تحریم ها ایران را به میز مذاکرات بازگرداند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که مایک پمپئو و دبیرکل سازمان ملل ضمن دیدار با یکدیگر درباره ایران و همچنین مشکلات خاورمیانه گفت‌وگو کردند.

چرا مجرم سیاسی نداریم؟

پس از سال‌ها بحث و جدل درباره نبود قانونی راجع به «مجرمان سیاسی» و نداشتن تعریفی از جرم «سیاسی»، قانونی با همین عنوان در سال ۹۵ به تصویب رسید که البته امروز با انتقادات زیادی رو به رو است و حالا بعد از گذشت سه سال از تصویب این قانون، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید «در جامعه ما کسی را که مشمول جرم سیاسی باشد نداریم»

انتهای پیام

نظر شما