شناسهٔ خبر: 34899286 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افتتاح ٢٥ پروژه در ٩ فرودگاه در هفته دولت

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از افتتاح ٢٥ پروژه عمرانی در ٩ فرودگاه کشور در هفته دولت خبر داد.

صاحب‌خبر -

سیاوش امیرمکری روز جمعه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در فرودگاه تبریز گفت: در هفته دولت در ٩ فرودگاه کشور افتتاحیه عمرانی خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: ارزش پروژه‌های عمرانی در ٩ فرودگاه ١٦٠ میلیارد تومان است که شامل افتتاح ٢٥ پروژه می‌شود.
وی توضیح داد: البته ٦٢ پروژه در حوزه عملیات توسعه و بهسازی است که در این آمار اورده نشده است؛ همچنین ٥٧ پروژه دیگر به ارزش٨٨٠ میلیارد تومان در ٣٦ فرودگاه دیگر مصوبه شروع عملیات را دریافت کرده است که به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود.
به گفته امیرمکری فرودگاه‌های اردبیل، اصفهان، تبریز، مشهد، مهرآباد، ارومیه،شاهرود، بوشهر و زنجان از جمله فرودگاه‌هایی هستند که طرح‌های عمرانی به مناسبت هفته دولت در آنها افتتاح خواهد شد.
وی در خصوص آخرین وضعیت پروازهای عبوری از آسمان ایران نیز گفت: میزان پروازهای عبوری (پروازهای بدون نشست و برخاست) از آسمان ایران بسته به امنیت کشورهای همسایه ایران کاهش و افزایش دارد که در سال‌های گذشته و در پی بحران در کشورهای همسایه به هزار و ٤٠٠ پرواز در روز رسید اما اکنون به صورت عادی به تعداد روزانه ٨٠٠ تا ٩٠٠ پرواز رسیده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران توضیح داد: ساقط شدن پهپاد امریکایی برای مدتی روی تعداد پروازها تاثیر گذاشت اما اکنون شرایط کاملا عادی است و پروازهای عبوری از فضای کشور به روال گذشته بازگشته است.
وی با یادآوری اینکه ٦٨ درصد درآمد شرکت فرودگاه‌ها از محل درآمد عوارض پروازهای عبوری است، گفت: این رقم کاملا محقق شده است و شرکت فرودگاه‌ها مطالبه‌ای از خزانه برای بازگشت این درآمد ندارد.

امیرمکری با بیان اینکه ٢١ درصد درآمد شرکت فرودگاه‌ها نیز از عوارض دریافتی از شرکت‌های هوایی در فرودگاه‌هاست، گفت:٥ درصد از کل درآمد شرکت فرودگاه‌ها نیز از محل دریافت عوارض از مسافران تامین می‌شود که مبلغ ٣٠ هزار تومان در بلیت مسافران توسط ایرلاین‌ها دریافت و بعدا به حساب شرکت فرودگاه‌ها واریز می‌شود.
وی همچنین خبر داد که بعد از تلاش‌های آمریکا برای قطع پروازهای عبوری از آسمان ایران؛ تلاش می‌شود تا با ارائه سرویس‌های هوانوردی امن به ایرلاین‌های خارجی جذابیت آسمان ایران افزایش یابد.
امیرمکری خبر داد که در هفته های اخیر از آمریکای شمالی برای آغاز روابط فی مابین هوایی دیدارها و مذاکراتی انجام شده است و اکنون هیچ نقطه ممنوعه پروازی در خلیج فارس وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همچنین از خرید دومین هواپیمای فلایت چک خبر داد و گفت: خرید هواپیمای فلایت چک طی قرارداد با آلمان و در راستای توسعه شبکه وارسی پروازی انجام می‌شود.
به گفته امیرمکری، این هواپیما به ارزش ٩ میلیون و ٩٠٠ هزار دلار خریداری شده است تا پاسخی برای تامین نیاز هوانوردی کشور باشد.

نظر شما