شناسهٔ خبر: 34894418 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مراسم دف‌نوازی گروهی در مهاباد برگزار شد

مهاباد- ایرنا- اولین ویژه برنامه گروهی دف‌نوازی با حضور ۶۰ دف نواز زن و مرد با استقبال گسترده اقشار مختلف مردم مهاباد پنجشنبه شب در بوستان خبرنگار این شهرستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

مسوول کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مهاباد در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: این ویژه برنامه به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر خم برای اولین به صورت دسته‌جمعی با  حضور اجتماع بزرگ خانواده‌ها در این شهرستان برگزار شد.

محمد ارجمندی با بیان استقبال گسترده شهروندان مهابادی از این مراسم افزود: هدف از این برنامه شناساندن برنامه‌های مولودخوانی و معرفی بیشتر آیین‌های فرهنگی مذهبی به شهروندان است تا از برکات آن بهرمنده شوند.

در این برنامه دف‌نوازان با لباس‌های بومی و محلی در کنار هم و به صورت هماهنگ و دسته‌جمعی به نواختن به نواختن این ساز عرفانی پرداختند.

در بین مردم کُرد و هنگام برگزاری آیین‌های مذهبی از جمله آیین‌های مولودی‌خوانی از ساز دف استفاده می‌شود و به همین خاطر دف به عنوان یک ساز دینی و مقدس در بین مردم این منطقه شناخته شده است.

دف یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند.

این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است و در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به کار می‌رفته و رکن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و برای آنکه طنین بهتری داشته باشد روی دف پوست آهو می‌کشیدند.

در شهرستان مهاباد ۹۹ کانون فرهنگی و هنری مساجد وجود دارد.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/

برچسب‌ها:

نظر شما