شناسهٔ خبر: 34893672 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دموکرات‌های نامزد ریاست جمهوری آمریکا خواهان تغییر روابط با سعودی هستند

نیویورک- ایرنا- دموکرات های نامزد ریاست جمهوری آمریکا، رژیم سعودی را عامل جنایت در یمن و نقض حقوق بشر می دانند و بر لزوم تغییر روابط واشنگتن با ریاض تاکید دارند.

صاحب‌خبر -

جنگ یمن و بحران انسانی در این کشور که از سال ۲۰۱۵ و متعاقب حملات تجاوزکارانه به اصطلاح ائتلاف سعودی به یمن برای حمایت از منصور عبدربه هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن آغاز شد، با گذشت چهار سال همچنان ادامه دارد و به اعتقاد تمام گزارشگران سازمان ملل متحد و اظهارات مقامات کشورهای مختلف، بدترین فاجعه انسانی در قرن حاضر در این کشور رقم خورده است.

حمایت آمریکا از این جنگ خانمان سوز که با روی کار آمدن دونالد ترامپ و انجام نخستین سفر خارجی به این کشور پس از ریاست جمهوری با انعقاد بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار قرارداد فروش تجهیزات نظامی شدت یافته است، اکنون به مرحله ای رسیده که نمایندگان کنگره از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه خواستار قطع فروش سلاح به رژیم سعودی شده اند اما ترامپ تنها به خاطر منافع مجمتع های صنعتی نظامی و سود سرشار از آن، تمام تلاش های کنگره را وتو کرده است.

علاوه بر یمن، مساله قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حاکمان فعلی ریاض و سرکوب فعالان مدنی در عربستان، واکنش به رابطه آمریکا با رژیم سعودی را دچار چالش کرده است؛ هرچند که ساکنان فعلی کاخ سفید چشمان بسته خود را از این مساله چرخانده اند.

این روزنامه نگار عربستانی مقیم آمریکا در یک توطئه از پیش طراحی شده به کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه کشانده شد و از دهم مهرماه ۱۳۹۷ تا کنون هیچ خبری از محل جسد وی منتشر نشده است اما سران رژیم سعودی اعلام کردند او در این محل دیپلماتیک به قتل رسیده است.

از این رو، نوع برخورد رئیس جمهوری آتی آمریکا با رژیم سعودی از موضوعات مهم سیاست خارجی محسوب شده و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ نسبت به آن اظهار نظر کرده اند که در تارنمای اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا منتشر شده و برخی از آنها را مرور می کنیم.

جو بایدن:

«من به حمایت آمریکا برای جنگ وحشتناک به رهبری سعودی در یمن پایان می دهم و می خواهم روابط ما با عربستان سعودی مورد ارزیابی دوباره قرار گیرد. زمان برای بازگرداندن تعادل، چشم انداز و وفاداری به ارزشهایمان در روابط ما در خاورمیانه گذشته است.

رئیس جمهوری ترامپ برای عربستان سعودی یک چک سفید امضا صادر و عربستان سعودی از آن برای گسترش جنگ در یمن استفاده کرده است که بدترین بحران انسانی را در جهان رقم زده و بی پروایانه جنگ طلبی در سیاست خارجی و سرکوب مردم خود را دنبال کرده است.

از جمله شرم آور ترین لحظات ریاست جمهوری فعلی پس از قتل وحشیانه سعودی روزنامه نگار جمال خاشقچی رخ داد هنگامی که ترامپ نه از مقتول مقیم آمریکا، بلکه از قاتلان وی دفاع کرد. اولویت های آمریکا در خاورمیانه باید در واشنگتن نه ریاض تنظیم شود.

نخستین سفر خارجی رئیس جمهوری ترامپ به عربستان سعودی بود. به عنوان رئیس جمهوری، دموکراسی های جهان و متحدین ما را در جهان آزاد جمع خواهم کرد. ما روشن خواهیم کرد که آمریکا دیگر هرگز اصول خود را در درگاه های خرید نفت یا فروش سلاح کنترل نمی کند.

ما باید ارزش همکاری در مبارزه با تروریسم و توقف ایران را به رسمیت بشناسیم اما آمریکا باید برای پاسخگو کردن سعودی اصرار ورزد و عواقبی را برای این اقدامات بی پروایانه تحمیل کند. من می خواهم بشنوم که عربستان سعودی چگونه قصد دارد رویکرد خود را برای کار با یک دولت مسئولیت پذیر ایالات متحده تغییر دهد».

برنی سندرز:

«واقعیت این است که روابط آمریکا-سعودی باید تغییر کند که بر اساس نفت ارزان، فروش میلیون ها دلار سلاح، نادیده گرفتن کامل نقض حقوق بشر سعودی و چشم پوشی کامل برای گسترس رادیکالیسم مذهبی پایه گذاری شده است.

ما باید به سرعت حمایت خود را برای قتل عام سعودی ها در یمن پایان دهیم و علامت آشکاری به ریاض بفرستیم که ما قاطعانه تلاش های آنها را برای کشاندن آمریکا به درگیری با ایران رد می کنیم.

در عین حال باید به رسمیت بشناسیم که برای ثبات خاورمیانه، عربستان سعودی باید بخشی از راه حل باشد. یک واقعیت سخت است که آمریکا بعضی وقت ها مجبور است تا با دولت های غیر دموکراتیک برای حفاظت از امنیت خود همکاری کند اما ما باید همچنین به رسمیت بشناسیم که تکیه بر رژیم های فاسد خودکامه، امنیت ما را در یک قمار از دست می دهد.

دولت های دموکراتیک که به مردم خود پاسخگو هستند، ارزش های ما را به اشتراک می گذارند و جامعه باز دارند، در طولانی مدت شرکای بهتری برای ما خواهند بود.»

بتو اورورک:

«شکست ترامپ در تحمیل پیامدهای قتل یک مقیم آمریکا، امتناع وی از پیروی ماموریت کنگره برای بازنگری در رفتار سعودی و وتوی قطعنامه دو حزبی که فروش سلاح به سعودی را مسدود می کرد، به سعودی ها آزادی عملی داده است تا یک روابط دوجانبه جدیدی را تنظیم کنند که دامنه منافع آمریکا را به حفظ این پادشاهی به عنوان خریدار سلاح های آمریکایی کاهش دهد.

این باید تغییر کند. روابط ما با عربستان سعودی بایستی به طور شفاف، منافع و ارزش های آمریکایی را تبیین کند. در غیر این صورت، سعودی باور می کند که روابط امنیتی ما یک چک سفید امضایی برای رفتارهای بی ثبات کننده آنها، شعله‌ور سازی آتش جنگ و بحران انسانی در یمن، ربایش نخست وزیر یک کشور مستقل و ترور یک مقیم آمریکایی است.

این اقدامات شنیع، نه فقط صلاحیت آمریکا را برای ارزش ها در روابط دو جانبه تضعیف می کند بلکه تهدیدی برای جامعه بین المللی خواهد بود.

به عنوان رئیس جمهوری (در صورت انتخاب شدن)، می خواهم به سرکوب تمام فعالان حقوق زنان خاتمه داده شود، تحریم های جهانی قانون مگنتسکی را برای آنهایی که مسئول قتل جمال خاشقچی هستند، اعمال می کنم، به خواسته شفاف مردم آمریکا برای پایان دادن به دخالت ایالات متحده در جنگ در یمن پاسخ خواهم داد و فروش اسلحه به پادشاهی (سعودی) را متوقف می کنم تا زمانی که به توقف خصومت و مذاکرات صلح متعهد شوند.

یک رابطه سازنده آمریکا و عربستان سعودی، ارزش حفظ دارد تنها در صورتی که ریاض اراده ای برای انجام یک دوره اصلاحات مشخص داشته باشد».

کاملا هریس:

«نخست آنکه، ما باید به حمایت آمریکا برای جنگ فاجعه بار به رهبری سعودی در یمن خاتمه دهیم که بدترین بحران انسانی را در جهان رقم زده است.

من برای انجام این کار در اوایل سال جاری رای مثبت دادم. من همچنین برای مسدود کردن فروش سلاح به عربستان سعودی که تنها به تداوم این قساوت کمک می کند، رای مثبت دادم.

متاسفانه، رئیس جمهوری ترامپ هر دو اقدام را وتو کرد. او با ریاض همگام شده است حتی چشمان بسته خود را از ترور فجیع جمال خاشقچی روزنامه نگار مقیم آمریکا برگرداند.  

آمریکا و سعودی همچنان منافع مشترکی همچون مبارزه با تروریسم دارند که عربستان سعودی در این زمینه شریک قوی بوده است و ما باید به این همکاری ادامه دهیم اما لازم است به طور اساسی روابط خود را با عربستان سعودی دوباره ارزش گذاری کنیم و از اهرم های خود برای ایستادگی بر منافع و ارزش های آمریکایی به کار گیریم».

پته بوتیجیج:

«آمریکا باید حمایت نظامی از کارزار به رهبری سعودی در یمن را متوقف کند. این جنگ وحشیانه کشور را به لبه قحطی و کشتار ده ها هزار شهروند کشانده است.

به عنوان رئیس جمهوری ( در صورت انتخاب) تمام قراردادهای فروش تسلیحاتی به سعودی را تعلیق خواهم کرد که می تواند در جنگ یمن به کار گرفته شود و همچنین ارسال قطعات یدکی و تجهیزات لازم برای طولانی شدن آن جنگ را قطع می کنم.

پایان دادن به دخالت خودمان در جنگ یمن تنها نخستین قدم است. ما باید تلاش های دیپلماتیک خود را افزایش دهیم و با متحدان خود همکاری کنیم تا این مناقشه پایان یابد که بدترین بحران انسانی جهان را ایجاد و به گسترش افراط گرایی کمک کرده است.

ما همچنین باید روابط خود را با عربستان مجددا تنظیم کنیم تا منافع و ارزش های ما را در روابط، جاری سازد و نه برعکس. قویترین اتحادهای ما باید براساس تعهدات مشترک به حقوق بین الملل و حقوق بشر پایه گذاری شوند.

ما باید در مورد تبادل اطلاعات عملگرا باشیم: توقف کامل چنین همکاری هایی می تواند مانع از توانایی ما در کشف و خنثی کردن تهدیدات ناشی از یمن همچون وابستگان منطقه ای القاعده شود.

اما دولت سعودی نباید مجوزی برای قتل یک مقیم آمریکایی داشته باشد و همچنین نباید قادر باشد سکوت ما را در نقض حقوق بشری خریداری کند  که شامل کشتار غیرنظامیان در یمن و حمایت از ایدئولوژی افراط گرایانه در سراسر جهان اسالمی از طریق خرید سلاح های آمریکایی می شود».

کوری بوکر:

«قتل جمال خاشقچی یادآوری آشکار نقض حقوق بشر است که توسط بالاترین سطوح رهبری در عربستان سعودی انجام شده است.

برخلاف محکومیت بین المللی برای قتل خاشقچی ، بالاترین مقامات دخیل در این مساله، همچنان آزاد هستند و دولت سعودی تاکتیک های سرکوبگرانه خود را دو برابر کرده است.

بمباران بی رویه ائتلاف به رهبری سعودی و محاصره غیرقانونی کالاهای اساسی از مردم غیرنظامی یمن، یک فاجعه انسانی ایجاد کرده است. با وجود این سابقه و مخالفت های مکرر از طرف کنگره ، دولت ترامپ همچنان به فروش سلاح به سعودی ها می پردازد که می توانند در یمن علیه غیرنظامیان بی گناه استفاده شوند.

ما باید ملتی باشیم که با ارزشهایمان پیشرو است. ما به تنظیم مجدد روابط خود با عربستان سعودی نیاز داریم و این کار با پایان دادن به فروش تسلیحات ایالات متحده و انتقال فناوری هسته ای آغاز می شود.

من به انسداد فروش سلاح به سعودی به دلیل نقض حقوق بشر و کشتار غیرنظامیان بی گناه در یمن رای داده ام و همچنان باید از طریق تحقیقات قانونی و تحریم عاملان این قتل، پاسخگو نگهداشتن را ادامه دهیم».

کریستن جیلیبرند:

«ما باید کمک به جنگ های سایر کشورها را که فقط فجایع عمیق حقوق بشری و برگرداندن مردم علیه ما را در پی دارد، متوقف کنیم. موضع همیشگی من به عنوان سناتور، محکوم کردن و برداشتن گام هایی برای جلوگیری از نقض حقوق بشر توسط عربستان سعودی بوده است، خواه جلوگیری از فروش اسلحه باشد که در یمن استفاده می شود یا منع سوخت گیری هواپیماهای سعودی که غیر نظامیان را بمباران می کنند، آزادی زندانیان سیاسی یا حمایت از پاسخگو کردن عاملان قتل جمال خاشقچی باشد.

در ریاست جمهوری من( در صورت انتخاب)، از پاسخگو کردن عاملان قتل هولناک و وحشیانه جمال خاشقچی حتی با تحریم مقامات عالی سعودی در صورت شواهد لازم، حمایت می کنم.

دولت من به حمایت ایالات متحده از جنگ سعودی در یمن پایان می دهد، چه سوخت گیری هواپیماهای سعودی که غیرنظامیان یمن را بمباران می کند و چه فروش مهمات به عربستان سعودی که مردم یمن را قتل عام می کنند. ما برای تامین نیازهای دفاعی متحدان خود ایستاده ایم اما وقتی به حملات بی رویه آنها به غیرنظامیان کمک می کنیم، امنیت بیشتری به دست نمی آوریم».

تولسی گابارد:

«میلیون ها نفر از مردم یمن در آستانه مرگ در اثر قحطی، بیماری و عدم دسترسی به غذا و آب، داروهای اساسی و مراقبت های بهداشتی قرار دارند. هزاران غیرنظامی یمنی در این جنگ نسل کشی که توسط عربستان سعودی با حمایت ایالات متحده در جریان است ، جان باخته اند. آنها لحظه به لحظه تحت تهدید مرگ زندگی کرده اند. این باید پایان یابد.

روز دیگری نمی تواند با حمایت آمریکا برای این جنگ نسل کشی سپری شود.

عربستان سعودی متحد ما نیست، آنها میلیاردها دلار برای گسترش ایدئولوژی سلفی وهابی هزینه می کنند که سازمان های تروریستی همچون داعش و القاعده را تامین می کند. آنها تسلیحات را از آمریکا برای القاعده دریافت می کنند. دیگر کافی است».

نظر شما