شناسهٔ خبر: 34891141 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

نتایج تحقیقات درباره انفجار انبار مهمات حشد الشعبی

تسنیم

رئیس هیئت حشد شعبی عراق امروز پنجشنبه تاکید کرد نتایج اولیه درباره انفجارهای اخیر در انبارهای سلاح و مهمات، یک اقدام طراحی شده خارجی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از السومریه، فالح الفیاض با بیان اینکه آنچه به معاون رئیس هیئت حشد شعبی منتسب است، بیانگر موضع رسمی حشد نیست، اظهار داشت به فرمان و با نظارت عادل عبدالمهدی فرمانده کل نیروهای مسلح، تحقیقات و تحولات اخیر به ویژه در ارتباط با هدف قرار گرفتن چندین انبار متعلق به حشد شعبی را پیگیری کردیم، همچنین مواضع طرف های مختلف در خصوص این مسائل را دنبال کردیم.

بیشتر بخوانید:

حشد الشعبی: آمریکا مسئول حوادث اخیر در پایگاه‌های عراق است

پاسخ حشدالشعبی به شایعه انفجار در نینوا

فالح الفیاض مشاور امنیت ملی عراق و رئیس هیئت حشد شعبی افزود تحقیقات اولیه که کمیته‌های ویژه تشکیل شده به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح درباره انفجارهای اخیر در انبارهای مهمات و سلاح هیئت حشد شعبی انجام دادند، نشان می‌دهد که این انفجار یک فعالیت خارجی طراحی شده است، تحقیقات برای روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه ادامه دارد. وی از طرف‌های مسئول خواست مواضع مناسبی را در این زمینه اتخاذ کنند.

الفیاض بر ضرورت تاکید بر فرمان صادره از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح مبنی بر کنترل کامل حریم هوایی عراق و توقف هرگونه مجوز پروازی بر اساس فرمان اخیر فرمانده کل نیروهای مسلح تصریح کرد.

وی افزود ریاست هیئت حشد شعبی تاکید می‌کند اظهارات منتسب به معاون رئیس هیئت حشد شعبی(ابو مهدی المهندس) صرف نظر از اینکه آیا واقعا چنین اظهاراتی از سوی وی بیان شده یا خیر، بیانگر موضع رسمی حشد شعبی و فرمانده کل نیروهای مسلح نیست.

الفیاض بر اهمیت اتخاذ تدابیری برای جبران خسارت‌های انسانی و مادی و تسریع در انتقال انبارهای مهمات و سلاح به اماکن امن و دور از مناطق پرجمعیت و ضرورت اتخاذ تمام تدابیر برای حمایت از آن تاکید کرد.

رئیس هیئت حشد شعبی خاطر نشان کرد دولت و به ویژه دستگاه‌های امنیتی و نیروهای مسلح و تمام تشکیلات آن به پیگیری تحولات و اتخاذ تدابیر مناسب برای حمایت از امنیت عراق و مردم آن و دفع تلاش‌هایی که هدف از آن برهم زدن ثبات و برهم زدن معادلات و وارد کردن عراق به جنگی است که ما برای دور کردن عراق و منطقه از خطرات آن تلاش می‌کنیم، ادامه خواهند داد.

بر اساس گزارش السومریه، تعدادی از پادگان‌های حشد شعبی طی روزهای اخیر با انفجارهایی در انبارهای مهمات آن روبرو شدند، این در حالی است که اظهارات مختلفی درباره عامل اصلی که در پس این انفجارهاست، بیان شده است. روز گذشته اظهاراتی به ابومهدی المهندس نایب رئیس حشد شعبی منتسب شده بود که آمریکا را مسئول هدف قرار گرفتن مقرهای حشد شعبی معرفی کرده بود.

بیانیه سران عراق درباره حملات اخیر به مقرهای حشد شعبی

سران عراق در پایان نشست خود در کاخ السلام بغداد، بیانیه‌ای درباره حملات اخیر به مقرهای حشد شعبی صادر کردند.

نشست سران عراق در کاخ السلام نشست سران عراق در کاخ ریاست جمهوری در بغداد برگزار شد. این نشست با حضور برهم صالح، رئیس جمهور، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق برگزار شد.

سران عراق در این نشست آخرین تحولات سیاسی از جمله پیامدهای بمباران انبارهای سلاح و تجهیزات حشد شعبی را بررسی کردند.

عبدالمهدی، صالح و حلبوسی بر مسئولیت دولت در حفظ امنیت و حقوق و دارایی‌های عراقی‌ها تاکید کردند.

سران عراق خواستار انجام تحقیقات درباره انفجارهای اخیر در انبارهای سلاح حشد شعبی شدند و از جانفشانی‌ها و نقش قهرمانانه این نیروها در مبارزه با تروریسم تمجید کردند.

بر اساس بیانیه‌ صادره در پایان نشست برهم صالح رئیس جمهوری، عادل عبدالمهدی نخست وزیر و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان در کاخ السلام، سران عراق براهمیت پایبندی به موضع دولت عراق اعم از  موسسات و نهادهای مختلف اجرایی و قانونگذاری مبنی بر مخالفت با اصل جنگ تاکید کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است نشست امروز در کاخ السلام بر بررسی همه جانبه وضعیت امنیتی کشور به ویژه انفجارهایی که طی روزهای اخیر در انبارهای سلاح رخ داد، متمرکز بود.

بر اساس این بیانیه، سران عراق بر ضرورت تحقیق و بررسی تمام داده‌ها و اطلاعاتی که طرف‌های ذیربط ملی درباره آنچه اخیرا در انبارهای سلاح رخ داد، به دست آورده‌اند، تاکید کردند.

این بیانیه آورده است سران عراق بر ادامه پایبندی عراق به آنچه در سند«سیاست یکپارچه ملی درباره تحولات امنیتی منطقه‌ای»  آمده تاکید کردند، این سند براهمیت تقویت همبستگی و انسجام سیاسی داخلی و ثبات بر اصل درنظر گرفتن حاکمیت عراق و امنیت و استقلال آن و مخالفت با سیاست محوربندی و تصفیه حساب‌ها و دور کردن کشور از اینکه مکانی برای تجاوز به هر یک از کشورهای همسایه و منطقه باشد، تاکید می‌کند.

سران عراق بر مسئولیت دولت در حفظ امنیت و حقوق و دارایی‌های عراقی‌ها و نیز توافق برای اینکه منتظر نتایج تحقیقات جاری از سوی طرف‌های ذیربط ملی باشند برای اینکه موضع یکپارچه‌ای اتخاذ شود که حقوق عراق را حفظ کرده و امنیت و استقلال و حاکمیت آن بر سرزمین خود را تقویت کند، تاکید کردند.

این بیانیه آورده است شرکت کنندگان در نشست کاخ  السلام بر اهمیت پایبندی ائتلاف بین  المللی به کمک در حفظ امنیت حریم هوایی عراق در برابر هرگونه نفوذ یا حمله تاکید کردند.

بر اساس این بیانیه، سران عراق، اهمیت پیگیری امنیتی و اطلاعاتی دقیق تحرکات بقایای داعش و گرفتن هرگونه فرصت از تروریست‌ها برای تجدید قوا را مورد تاکید قرار دادند.

این بیانیه آورده است شرکت کنندگان در این نشست از نقش ملی قهرمانانه تشکیلات مختلف نیروهای مسلح اعم از ارتش، حشد شعبی، پلیس فدرال و پیشمرگه در نبردهای آزادی علیه تروریسم تمجید و همچنین بر قدردانی از حشد شعبی و پایبندی به این نیروها به عنوان جزء تاثیرگذار در سامانه دفاع ملی عراق و نیز اجرای فرمان ویژه اخیر فرمانده کل نیروهای مسلح درباره حشد تاکید کردند.

این بیانیه افزود در این نشست همچنین تاکید شد که هرگونه تصمیم امنیتی و نظامی یا اظهارنظر در این باره منوط به فرمانده کل نیروهای مسلح است و همه دستگاه‌ها و فرماندهان نظامی و امنیتی و سیاسی باید به آن پایبند باشند.

خبرنگار المیادین هم گزارش داد که چندین گروه عراقی در بیانیه‌ای، آمریکا و رژیم صهیونیستی را مسئول انفجارها در مقرهای حشد شعبی دانستند.

احمد الاسدی رئیس تجمع پشتیبانی ملی(السند الوطنی) تاکید کرد ورود اسرائیل به حریم هوایی عراق به مثابه اعلان جنگ علیه علت و ملت و حاکمیت آن به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش  السومریه، وی با اشاره به حلقه‌های توطئه‌چینی علیه حشد شعبی و طرح ملی آن، این نیروی مردمی را به نماد مقاومت و بازدارندگی دانست و خاطر نشان کرد با قدرت در کنار حشد شعبی می‌ایستیم و آن را گزینه استراتژیک و سد مستحکمی در برابر قدرت‌های استکباری و سلطه‌طلب می‌دانیم و هرگز تسلیم نخواهیم شد.

الاسدی اظهار داشت هدف قرار گرفتن مقرهای حشد شعبی در «صقر و بلد» هرگز آخرین حلقه‌های توطئه علیه ما نخواهد بود، ولی ما حجم توانمندی‌ها و قدرت خود را می‌دانیم.

وی افزود ما بر ضرورت تحرک در سطح بین المللی برای دفاع از حاکمیت کشورمان که از سوی اسرائیل و قدرت‌های حامی این رژیم نقض می‌شود، تاکید می‌کنیم.

الاسدی اظهار داشت گزینه واکنش را برای خود محفوظ می‌دانیم، زیرا آنها خواهان به راه انداختن جنگ تمام عیار هستند و وظیفه شرعی و ملی ما متوقف کردن آن با روح واکنش و پاسخ تمام عیار است.

وی افزود نیروهای حشد شعبی در مواضع ایستادگی و مقابله با دشمن حضور دارند و تهدیدها هرگز ما را مرعوب نخواهد کرد.

رئیس تجمع پشتیبانی ملی(السند الوطنی) تاکید کرد عراق با مرجعیت، ملت، نیروهای حشد شعبی، نیروهای مسلح و گروه‌های مقاومت در برابر توطئه‌ها و مرگ و شکست، ایستادگی خواهد کرد.

درخواست مالکی برای تحقیقات سریع درباره انفجارهای اخیر

رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر اسبق عراق امروز پنجشنبه خواستار تسریع در انجام تحقیقات و اقداماتی شد که می‌تواند ماهیت طرف‌های خارجی متخاصم را که در هدف قرار دادن مقرهای نظامی در عراق دست داشتند، مشخص کند. مالکی خواستار تقویت توانمندی‌های دفاعی نیروهای مسلح عراق شد.

مالکی در بیانیه‌ای گفت ما بار دیگر خواستار تسریع در انجام تحقیقات و اقدامات لازمی هستیم که ماهیت طرف‌های خارجی متخاصم را مشخص کند که در پس انفجارهای پیاپی اخیر که مقرها و انبارهای سلاح وابسته به نیروهای حشد شعبی و دستگاه های نظامی را در مناطق مختلف عراق هدف قرار داده است و اینکه افکارعمومی هم در جریان نتایج این تحقیقات و اقدامات قرار گیرند.

وی افزود اعلام دولت درباره ماهیت طرف‌هایی که در پس این انفجارها هستند، به ملزم کردن تمام گروه‌های سیاسی و مردمی شرکت کننده در روند سیاسی برای برعهده گرفتن مسئولیت خود در کمک به دولت و نیروهای امنیتی در دفاع از حاکمیت عراق و منافع عالی ملت عراق کمک خواهد کرد.

مالکی همچنین از دولت عراق خواست در راستای تقویت توانمندی‌های دفاعی نیروهای مسلح عراق برای مقابله با چالش‌هایی که حاکمیت، امنیت و آسمان عراق را تهدید می‌کند، گام بردارد.

احمد الاسدی رئیس تجمع السند الوطنی(پشتیبانی ملی) هم امروز پنجشنبه در گفت‌وگو با السومریه گفته بود هدف قرار گرفتن مقرهای حشد شعبی در پادگان صقر و پایگاه بلد، اولین مرحله توطئه علیه حشد شعبی است، وی خاطر نشان کرد ورود اسرائیلئ به حریم هوایی ملی ما، اعلان جنگ علیه عراق و ملت و حاکمیت آن به شمار می‌رود.

تاکید حلبوسی بر تمایل عراق برای تقویت روابط اقتصادی با اردن

خبر دیگر اینکه رئیس پارلمان عراق بر تمایل کشورش برای تقویت روابط اقتصادی با اردن تاکید کرد.

دفتر رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای آورده است : محمد الحلبوسی رئیس پارلمان امروز پنجشنبه، منتصر الزعبی سفیر اردن را به حضور پذیرفت که طی آن روابط دوجانبه میان دو کشور و راه‌های تقویت همکاری مشترک در تمام زمینه‌ها و نیز مهمترین تحولات منطقه بررسی شد. بر اساس این بیانیه، حلبوسی بر تمایل عراق برای تقویت روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری با اردن و تلاش مجلس برای فراهم کردن تمام تسهیلات برای توسعه بخش اقتصادی و سرمایه‌گذاری از طریق قوانین و قانونگذاری‌ها به گونه‌ای که فضای سرمایه‌گذاری امن را فراهم کند، تاکید کرد.

بر اساس این بیانیه، سفیر اردن هم بر حمایت کشورش از ثبات عراق و گشوده شدن افق‌های همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و تقویت شراکت در راستای منافع دو کشور و دو ملت تاکید کرد.

واکنش ائتلاف دولت قانون به اظهارات هوشیار زیباری

فراکسیون ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی در پارلمان عراق از اظهارات اخیر هوشیار زیباری وزیر خارجه اسبق در گفت‌وگو با روزنامه ایندیپندنت در خصوص تظاهرات میدان آزادی در سال ۲۰۱۱ ابراز شگفتی کرد.

این فراکسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد این اظهارات،‌دقیق نبود و نوری المالکی رهبر ائتلاف دولت قانون به دو مسئله علاقه‌مند و مشتاق بود، اول حفظ اقتدار دولت و دوم اینکه تظاهرکنندگان هدف قرار نگیرند و نیز تمایل داشت که تعامل با تظاهرات، هماهنگ با مفاد قانون اساسی و قوانین کشور باشد.

بر اساس گزارش شبکه الفرات، این فراکسیون از همه گروه‌های سیاسی عراق خواست در جهت کنار گذاشتن اختلافات و یکپارچه کردن صفوف داخلی و پرداختن به دغدغه‌های ملی و ثبات اوضاع سیاسی در سایه قانون اساسی به منظور خدمت رسانی به شهروندان گام بردارند.

منبع مالی گروه‌های تروریستی از نگاه فرمانده نیروی زمینی عراق

خبر دیگر اینکه فرمانده نیروی زمینی عراق درباره منبع تامین مالی گروه‌های تروریستی نیروی زمینی عراق تاکید کرد مواد مخدر و قاچاق منبع تامین مالی گروه‌های تروریستی است.

«جمعه عناد سعدون» بر تهیه طرح‌های راهبردی مستحکم و تلاش شبانه‌روزی برای کشف هسته‌های تروریستی خفته و شکست تلاش‌های آنها برای هدف قرار دادن امنیت و اموال شهروندان تاکید کرد.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع عراق، سعدون خاطر نشان کرد پول ناشی از فروش مواد مخدر و قاچاق منبع اصلی تامین هزینه‌های مالی گروه‌های تروریستی است و باید به طوری جدی با آن برخورد کرد. نیروی زمینی عراق همچنین، نیروهای مسلح را به نشان دادن تصویر مثبت از ارتش عراق ترغیب کرد.

کشته شدن ۶ تروریست در دیالی

خبر دیگر اینکه ۶ تروریست داعشی در دیالی به هلاکت رسیدند. واحد اطلاع رسانی امنیتی در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای یگانی از تیپ ۷۴ لشگر پنجم، ۶ تروریست را که تلاش می‌کردند به یک یگان حمله کنند، پس از محاصره، به هلاکت رساندند.

این بیانیه آورده است بعدا مشخص شد که چهار نفر از این ۶ تروریست، انتحاری بوده و کمربند انفجاری به خود بسته بودند که در میان تروریستی بود که دوربینی از وی در منطقه قره تپه در استان دیالی به دست آمد، وی وابسته به آنچه واحد رسانه‌ای ولایت دیالی خوانده می‌شد، بود.

دستگیری یک سرکرده داعشی در سامراء

خبر دیگر اینکه نیروهای امنیتی عراق، یک سرکرده تروریست‌های داعشی را در شهر سامراء در جنوب استان صلاح الدین دستگیر کردند.

بر اساس بیانیه واحد اطلاع رسانی امنیتی، نیروهای اطلاعات پلیس فدرال با تکیه بر اطلاعات دقیق و پیگیری مستمر، یکی از سرکردگان گروه تروریستی داعش را در سامراء دستگیر کردند، این تروریست بر اساس ماده چهار مبارزه با تروریسم تحت پیگرد قرار داشت و در آنچه ولایت سامراء نامیده می‌شد، فعالیت می ‌کرده است.

این بیانیه آورده است تروریست دستگیر شده مسئول بسیاری از اقدامات تروریستی علیه نیروهای امنیتی و شهروندان است و تحویل دستگاه قضایی شده است.

نظر شما