شناسهٔ خبر: 34889136 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ضرب العجل استاندار به مدیران برای بهبود وضعیت بازار

پایان شهریور ماه آخرین مهلت مدیران برای بهبود وضعیت بازار در کهگیلویه و بویراحمد است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویر احمد، مدیرکل تعزیرات حکومتی این استان در نشست ستاد تنظیم بازار گفت: تعداد کل مرغداری‌های استان ۱۴۵ واحد است که ۹۰ واحد آن فعال هستند.ضرب العجل استاندار به مدیران برای بهبود وضعیت بازار استان
صالحی با بیان اینکه مصرف روزانه استان ۴۷ تن گوشت مرغ است افزود: ما در حال حاضر روزانه ۲۹ تن تولید گوشت مرغ داریم که ۱۸ تن کمبود در بازار وجود دارد.
وی گفت: در حال حاضر گوشت مرغ ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان و ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان در سطح بازار به فروش می‌رسد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵ واحد غیرفعال مرغداری در استان وجود دارد افزود: بازرسی‌هایی که در سطح استان انجام شد ۶ مرغداری و ۲۴ مغازه جریمه شدند.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی هم در این نشست گفت: مرغداری‌های موجود در سال چهار دوره جوجه ریزی دارند که در هر دوره ۲ هزارو۶۶۰ قطعه را پرورش می‌دهند.
بهنام پور با بیان اینکه در سال ۹۷ شش میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم بیان کرد: میزان تولیدات این مرغداری‌ها جوابگوی بازار استان نیست.
وی با بیان اینکه پروانه تاسیس 100 واحد مرغداری را صادر کردیم گفت: متاسفانه تسهیلات سرمایه‌ای به صنعت مرغداری اختصاص پیدا نمی‌کند، چون این صنعت در کشور اشباع شده است و ما باید از همین ظرفیت موجود استفاده و تسهیلات سرمایه برای واحد‌های غیرفعال فراهم کنیم.
همچنین در این نشست یکی از سرمایه‌گذاران حوزه مرغداری استان گفت: ما در صنعت مرغداری دچار خسارت شده ایم و فقط ۱۰ درصد مرغ تولیدی خود را می‌توانیم در استان عرضه کنیم.
خادمی افزود: از ۴۵ تن کشتار مرغ ۱۵ تن آن به خارج از استان ارسال می شود.
مجید امینی بازرس اتحادیه مرغداران استان هم با بیان اینکه به طور معمول مرغداری‌ها ۱۰ درصد تلفات دارند گفت: ورود چند بیماری به مرغداری‌ها و نبود واکسن مناسب باعث شد تا تلفات در یک سال گذشته در کل کشور ۴۰ درصد افزایش پیدا کند و همین موضوع موجب کمبود مرغ در بازار شد.
وی با بیان اینکه ۸۰ هزار تن نهاده به استان ما تخصیص داده شد افزود: مرغداری‌های استان برای تامین نهاده به سراغ ما نمی‌آیند و نهاد‌های خود را از بازار آزاد تامین می‌کنند زیرا  نهاده در بازار آزاد به فراوانی یافت می‌شود .
معاون اقتصادی استاندار هم با انتقاد از صحبت‌های امینی گفت: ما بخشی از خوراک مرغ را از خارج و بخشی دیگر را هم در داخل کشور تامین می کنیم و صد درصد وابسته به خارج از کشور نیستیم .
جعفر گوهرکانی افزود: باید برنامه ریزی شود تا جوجه ریزی‌ها در فصل مناسب انجام گیرد تا نیاز به خارج از استان‌ها نداشته باشیم و ذخیره سازی‌های لازم را برای شرایط اضطراری انجام دهیم.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست گفت:تولید مکفی گوشت مرغ در استان برطرف نمی شود زیرا به اندازه کافی در استان تولید نمی‌شود.
دیودیده با اشاره به اینکه تولید مرغ در استان به اندازه نیاز بازار نیست گفت:مرغداران همین میزان تولید را هم حاضر نیستند در استان توزیع کنند و این را در استان‌های همجوار با قیمت ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان بیشتر توزیع می‌کنند.
نماینده دادستان یاسوج هم در این جلسه گفت: وضعیت موجود بازار با آنچه که مدیران در اینجا بیان می‌کند تفاوت بسیار دارد .
حجت الاسلام ادیبان خطاب به استاندار گفت: شما سومین استانداری هستید که در خصوص تامین مرغ مورد نیاز بازار استان تشکیل جلسه می دهید .
وی جلسات استانداران قبلی برای تولید، توزیع و عرضه مرغ خروجی نداشته است گفت: قیمت مرغ در سراسر کشور ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده، اما در این استان از قیمت سراسری بیشتر به فروش می‌رسد.
وی به ثابت نبودن قیمت اجناس در یاسوج هم اشاره کرد وافزود: قیمت‌ها در یاسوج بستگی به مناسبت‌ها دارد در ایام نوروز، اعیاد و آخر هفته گران‌تر از بقیه روز‌های سال است و جریمه‌هایی که اعمال می‌شود مانند یک مسکن موقت عمل می‌کنند و راهکار مناسبی نیستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست با بیان اینکه ۵۵ واحد غیر فعال مرغداری در استان داریم گفت::وضعیت تولید و بازار مرغ استان با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد و باید از وضع موجود به سوی وضع مطلوب حرکت کنیم.
حسین کلانتری با بیان اینکه ما مدافع تامین سود عادلانه تولیدکنندگان هستیم افزود: ما از تولیدکنندگان منصف حمایت می‌کنیم، اما با تولیدکنندگانی که فقط به فکر منافع شخصی خود هستند مشکل داریم و برخورد خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه ما باید نیاز بازار استان را تامین کنیم گفت: باید واحد‌های فرسوده بازسازی و نوسازی شوند همچنین مشکلات واحد‌های فعال را باید بررسی و برطرف کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه واحد‌های فعال تمام امکانات و تسهیلات را را دریافت کردند افزود:  برخی مرغداری ها برای دستیابی به سود بیشتر مرغ های تولیدی خود را به بازار عرضه نمی کنند و این دور از انصاف است . 
حسین کلانتری با دادن مهلت یک ماهه برای مشاهده تغییرات بیان کرد: زمان برای مشاهده بهبود بازار مرغ استان پایان شهریور ماه امسال است و باید از وضع موجود به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم .
استاندار تاکید کرد: برای ایجاد تغییرات چند واحد تولیدی و توسعه ای غیرفعال را فعال کنید اگر تغییرات لازمه ایجاد نشد تغییرات مدیریتی را شروع می‌کنم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص میدان میوه و تره بار گفت: باید ظرف ۱۵ روز آینده با حضور متولیان این مشکل برطرف شود.
وی با اشاره به نزدیکی به سال تحصیلی جدید افزود: ساماندهی اصولی و تامین نیاز‌های اساسی خانواده ها در این بخش ضروری است. 
کلانتری به برگزاری نمایشگاه پاییزه هم اشاره کرد و اضافه کرد: ضروری است در این نمایشگاه تولیدات داخلی با قیمت مناسب عرضه شود تا مردم تفاوت قیمت‌ها را در این نمایشگاه و بازار احساس کنند.
<div id="video-display-embed-code_3863903"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2506208/3863903?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما