شناسهٔ خبر: 34888760 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

آیا مواضع روسای حشد الشعبی در قبال انفجارهای عراق متفاوت است

صاحب‌خبر -

خبر:

در حالی که ابومهدی مهندس عامل انفجارهای در عراق را حملات اسرائیلی میداند رئیس حشد الشعبی این نگاه را شخصی و نه دیدگاه رسمی حشد الشعبی خوانده است.

تحلیل:

- در اینکه صرف نظر از هر تحلیلی نتیجه گرفته شود حملات به مواضع حشد الشعبی کار آمریکا یا اسرائیل است این روزها هیچ کس تردید ندارد.

- در حمله به عراق و در کنار فرضیه اسرائیل تنها یک گمانه دیگر قابل بررسی است و آنهم ترکیه است. این درحالی است که ترکیه از یکسو شدیداً در مساله شمال سوریه درگیر است و از دیگر سو این کشور روابطی حسنه با عراق دارد و بالاخره آنکارا چنانکه بنا باشد عملیاتی در عراق انجام دهد ترجیح میدهد علیه پ.ک.ک و نه غیر آن باشد. بر این اساس این فرضیه بههیچ وجه موجه بنظر نمی‌رسد. برخی از تحلیلگران با این پیش فرض که اولاً عملیات‌های 4گانه اخیر علیه مواضع حشد الشعبی با جنگنده‌های "اف35" صورت گرفته اند و از سوی دیگر تنها اسرائیل و ترکیه در منطقه چنین جنگنده هایی دارند به این جمع بندی رسیده اند که پای آنکارا را به عنوان یک گزینه و فرضیه در تحلیل خود باز کنند این در حالی است که به دلایل پیش گفته این احتمال بشدت ضعیف است.

- در کنار این تحلیل نگاه دوم مربوط به ابومهدی مهندس معاون حشد الشعبی است که در پی جویی حملات چهارگانه به ورود 4فروند پهباد اسرائیلی از طریق اذربایجان اشاره کرده و حملات مذکور را به این پهبادها منتسب میکند. با توجه به اطلاعات دقیق نظامی که حشد از آن برخوردار است و در عین حال دشمنی شدید حشد الشعبی با امریکا و اسرائیل بنظر میرسد این گمانه محل تامل و وثوق بیشتری است

- اما اینکه فالح الفیاض رئیس حشد الشعبی این دیدگاه معاون خود را دیدگاهی شخصی معرفی می‌کند و البته و همزمان منشا حملات را خارجی اعلام می‌نماید از آن جهت است که بدلیل برخورداری از مقامی رسمی در دولت عراق نمی‌خواهد از کلیت دولت جلوتر عمل کرده به اتخاذ موضع بپردازد. تاملی در کلام فالح الفیاض نشان می‌دهد صرف نظر از ملاحظات خاص، ایشان دقیقا با معاون خود از یکسو و بسیاری از مقامات و مسئولان احزاب و گروه‌های عراقی در داخلی نبودن منشا این حملات هم عقیده است و برضرورت شناسایی و مقابله سریع و صریح با آن تاکید دارد.

- واقعیت آن است که حملات به مواضع حشد الشعبی در حالی صورت می‌پذیرد که علی رغم آنکه انگشت اتهام در این حملات متوجه اسرائیل است دولت نتانیاهو ان را نه تنها رد نکرده بلکه در باصطلاح هشداری اساسی بصراحت اعلام داشته است که هر کجا منافع ایران وجود داشته باشد مورد حمله اسرائیل قرار خواهد گرفت. درهمین حال و باتوجه به اشتراک عمیق منافع اسرائیل و امریکا در منطقه می‌توان حکم کرد حتی کسانی که این امر را متوجه آمریکا می‌دانند نیز در تعیین منشا حملات و انتساب آن به آمریکا راه خطا نرفته اند.

نظر شما