شناسهٔ خبر: 34887656 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مساجد حماسی، شهدای مسجدی

مساجد همدان در نشر معارف الهی و استحکام حکومت اسلامی بسیار نقش آفرین بوده‌اند و در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نیز تأثیر شگرف داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، 31 مردادماه همزمان با سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل روز جهانی مسجد نامگذاری شده است، هدف از این نام‌گذاری ارائه الگوی مناسب برای بزرگداشت روز مسجد، تبیین مطالبات و نیازهای آن، مرور وضعیت گذشته و حال این مکان مقدس، بررسی نقش مسجد در تعامل بین دین و دولت و نیز معرفی و قدردانی از ائمه جماعات موفق است.

از طرفی تبیین قداست و عظمت مسجد، تکریم نیروهای فعال در آن، توجه به آبادانی معنوی و فیزیکی این مکان‌، تلاش برای بهبود محتوای فرهنگی و ایجاد هماهنگی بین متولیان دینی مکان‌های شریف نیز مورد توجه قرار گرفته است.

مساجد و ائمه‌ جماعات، از بدو ظهور اسلام در نشر معارف اسلامی و استحکام حکومت اسلامی بسیار نقش‌آفرین بوده‌اند. در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نیز شاهد تأثیر شگرف مساجد در معرفی انقلاب اسلامی و ساماندهی نیروها به ویژه بسیج مردمی در دوران دفاع مقدس و نشر و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بودیم.

مساجد همدان نیز در دوران انقلاب اسلامی ایران، اعزام نیرو به جبهه در جنگ تحمیلی، مقابله با فتنه‌ها و تنگناهای اقتصادی به عنوان مراکز اصلی و تأثیرگذار نقش مهمی داشته‌اند و خوشبختانه هنوز هم این نقش کم‌رنگ نشده است.

به مناسبت روز مساجد به سراغ چند تن از اعضای هیات امنای مساجد قدیمی همدان رفتیم، کسانی که از دوران کودکی و نوجوانی وارد چنین فضاهایی شده‌اند و نقش مهمی در پیشبرد اهداف اسلام و انقلاب اسلامی ایفا کرده‌اند.

سیدمحسن قشمی که از سال 62 در مسجد مهدیه فعال است می‌گوید: تقریبا ً 40 سال در این مکان خدمتگزاری می‌کنم، در حال حاضر عضو هیات امنای مسجد مهدیه هستم که از خدا می‌خواهم حضورم در راه اسلام و حفظ ارزش‌ها موثر باشد.

وی بیان کرد: مسجد مهدیه همدان در سال 47 تاسیس شده و سال 55 تجدید بنا می‌شود که امروز نیز ساختمان سال 55 را دارد.

عضو هیات امنای مسجد مهدیه با اشاره به اینکه از هیات امنای سال‌های اولیه تاسیس مسجد مهدیه، حاج صادق حقگویان بود که خود و سه فرزندش در مبارزه با طاغوت و رژیم بعثی شهید شدند گفت: در سال‌های آغازین تاسیس مسجد مهدیه مرحوم برقعه‌ای نیز پدر شهید و از افراد معتمد شهر همدان عضو هیات امنا شد.

 وی بیان کرد: تقریباً در طول سال‌ها اعضای هیات امنای مسجد مهدیه از مبارزین قبل انقلاب، آزادگان و خانواده‌های شهدا بوده‌اند.

قشمی با بیان اینکه در آن سال‌ها آیت‌الله مدنی یکی از شخصیت‌های وارسته و شناخته شده اسلام، امام جماعت مسجد مهدیه بود گفت: در زمان طاغوت مبارزات سیاسی با رهبری شهید مدنی در این مسجد آغاز شد و خوشبختانه با اقدامات خوب نتایج قابل توجهی نیز به دست آمد.

وی بیان کرد: مسجد مهدیه به هدایت آیت‌الله مدنی در دوران قبل از انقلاب اسلامی در امور سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی فعال بود و در زمان پیروزی انقلاب نیز از طریق هیات امنایی در رابطه با رفع امور و تامین مایحتاج مردم حرکت می‌کرد.

عضو هیات امنای مسجد مهدیه با بیان اینکه آیت‌الله مدنی بعد از انقلاب اسلامی توسط امام(ره) به عنوان امام جمعه همدان انتخاب شد اما همچنان برنامه هدایت مردم را در مسجد مهدیه داشت گفت: این مسجد همواره نقش قابل توجهی داشته است، سال‌ها پیش عوامل آن توانستند به خوبی در مقابل منافقین بایستند تا اینکه شاهد پیروزی و تثبیت حکومت اسلامی باشیم.

80 شهید از مسجد مهدیه تقدیم انقلاب اسلامی شد

وی با اشاره به اینکه در جنگ تحمیلی مسجد مهدیه یکی از مکان‌های جذب و اعزام نیروها به جبهه بود که بیش از 80 شهید از این مکان تقدیم نظام جمهوری اسلامی شد افزود: کمک‌های مردمی  از اینجا برای جبهه جنگ برقرار بود.

قشمی با بیان اینکه بعد از جنگ تحمیلی نیز در این مسجد سالها برنامه‌های مختلفی برای تبیین اسلام و دفاع از ارزش‌ها برگزار شد خاطرنشان کرد: برنامه‌های فرهنگی اثرگذاری در این مکان مقدس برگزار می‌شود، از ابتدای تاسیس مسجد مهدیه قرائت دعای ندبه توسط آیت‌الله مدنی پایه‌گذاری شده و خوشبختانه همچنان نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه شب‌های شنبه زیارت عاشورا و در دهه اول محرم نیز این زیارتنامه با جمعیت عظیم از عاشقان امام حسین(ع) قرائت می‌شود گفت: زیارت جامعه کبیره و آل یاسین و تلاوت قرآن کریم از جمله برنامه‌های مسجد مهدیه است.

عضو هیات امنای مسجد مهدیه با اشاره به اینکه در این مسجد کمک‌رسانی به محرومان با تلاش‌های امام جماعت به خوبی انجام می‌شود افزود: از ابتدای سال برگزاری برنامه‌های متنوع نظیر دعوت از شخصیت‌های بزرگ کشوری و بومی برای سخنرانی‌هایی در موضوعات متعدد مورد توجه بوده است.

جذب بیشترین جوانان در مسجد مهدیه

وی با بیان اینکه مسجد مهدیه یکی از مساجد بزرگ استان است که جوانان بسیاری جذب آن می‌شوند و عهده‌دار فعالیت‌های مختلفی هستند گفت: در طول سال هر هفته و در ماه رمضان هر روز جلساتی مخصوص بانوان در این مسجد برگزار می‌شود و کلاس تفسیر قرآن، احکام و احادیث و تعلیم قرآن کریم نیز در برنامه آن قرار دارد.

قشمی با اشاره به اینکه پایگاه مسجد مهدیه از پایگاه‌های بسیار فعال استان به شمار می‌آید خاطرنشان کرد: این پایگاه در پارک مردم همدان در کنار مزار شهدای گمنام، نماز جماعت را از ابتدای تابستان تا پایان این فصل برگزار می‌کند و برنامه‌های مختلفی هم در طول سال تدارک می‌بیند.

مسوول هیات امنای مسجد زینبیه همدان نیز با بیان اینکه مسجد زینبیه از سال 52 تاسیس شده است اظهار کرد: کم سن و سال بودم که به مسجد زینبیه وارد شدم، تعلق خاطر خاصی به این مکان مقدس داشتم و از همان اوایل کودکی در برنامه‌های مختلف آن شرکت کردم.

جواد زنگنه با اشاره به اینکه قبل از سال 56 تمام اقدامات مسجد از طریق من و دوستانم انجام می‌شد و بعد از این سال نیز رسماً وارد هیات امنا شدم گفت: امام جماعت مسجد زینبیه در دوران انقلاب اسلامی مرحوم حسنی حلم، یک روحانی انقلابی و عالم توانمند بود.

وی با اشاره به اینکه در همان سالها مسجد زینبیه در فعالیت‌های انقلابی پیشقدم بود افزود: با دوستانم اعلامیه‌ها و تصویر امام(ره) را پخش می‌کردیم تا اینکه سرانجام به آنچه که می‌خواستیم رسیدیم و پیروزی از آن ما شد.

نخستین پایگاه مقاومت در مسجد زینبیه

مسوول هیات امنای مسجد زینبیه با اشاره به اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی نخستین پایگاه مقاومت در مسجد زینبیه شکل گرفت و رسماً کار بسیج به خاطر جنگ تحمیلی آغاز شد گفت: پایگاه مقاومت مسجد زینبیه تقریباً بیش از 500 نفر عضو داشت، جوانان حتی شب‌ها به منازل خود نمی‌رفتند و محافظت از اموال و منازل مردم محل و حراست از منطقه در برابر حملات ناجوانمردانه منافقین را از وظیفه خود می‌دانستند.

مسجد زینبیه به شهدایش زبانزد است

وی بیان کرد: مسجد زینبیه در دوران دفاع مقدس مدام در صحنه حاضر بود، وقتی جنگ تحمیلی رخ داد هر شب‌ جمعه از این مسجد دو یا سه اتوبوس به جبهه اعزام می‌شد تا اینکه شاهد شهادت 250 نفر از این مکان مقدس شدیم.

زنگنه با اشاره به اینکه مسجد زینبیه به شهدایش زبانزد است، پدری چهار فرزند و پدری دیگر سه فرزند خود را تقدیم جمهوری اسلامی ایران کرده است افزود: در جنگ تحمیلی مدام برنامه‌های متعددی نظیر قرائت دعای توسل خانواده‌های شهدا برگزار می‌کردیم و همواره پویا بودیم.

وی با بیان اینکه گاهی پیکر شهدا از مقابل مسجد زینبیه تشییع می‌شد و اهالی محل مراسم ختم باشکوهی برای آنها برگزار می‌کردند خاطرنشان کرد: در ایام دفاع مقدس سرکشی از شهدا و دلجویی از بازماندگان در برنامه بود و سعی می‌کردیم در تمام سالهای جنگ فعالیت خود را به نحو احسن انجام دهیم.

مسوول هیات امنای مسجد زینبیه با بیان اینکه تمام اهالی این مسجد در دوران دفاع مقدس فعال بودند تصریح کرد: جوانان در خط مقدم جبهه و پدران در منطقه مسوولیت تدارکات را برعهده داشتند، خواهران و مادران در مسجد دور هم جمع شده و مایحتاج جبهه را فراهم می‌کردند، گاهی تمام اعضای خانواده 6 یا 7 نفره درگیر جنگ بودند و خود را موظف به انجام کار می‌دانستند.

کانون مسجد زینبیه نخستین کانون کشوری

وی با اشاره به اینکه امروز کانون پرورشی ـ فکری مسجد زینبیه بسیار فعال است که سال گذشته نخستین کانون کشور شد و امتیازهای بسیار خوبی به دست آورد گفت: این مسجد از لحاظ رسیدگی به نیازمندان و فقرا اقدامات خوبی انجام می‌دهد.

زنگنه با تاکید به اینکه ماه رمضان هر سال 6 تا 7 هزار افطاری شامل اقلام خشکبار توزیع می‌شود گفت: توزیع پوشاک بین نیازمندان از دیگر اقدامات است، دو سال پیش از طریق کانون پرورشی ـ فکری 100 جهیزیه به نوعروسان نیازمند تقدیم شد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه مسجد زینبیه بسیار فعال است افزود: در حال حاضر تعمیراتی در این مسجد در حال انجام است که باعث شده که کمی فعالیت‌های آن کمرنگ شود اما امیدواریم بلافاصله بعد از اتمام آن، کارها به قوت خود انجام شود.

مسوول هیات امنای مسجد زینبیه با بیان اینکه امام جماعت مسجد زینبیه حجت‌الاسلام حیدری اخیراً وارد مجموعه شده و انصافاً فردی باذوق و خوش‌سلیقه است گفت: او بچه‌های محله را در این مسجد دور خود جمع کرده و با همکاری آنها برنامه‌های فرهنگی متفاوتی برگزار می‌کند که باعث تحول و پیشرفت دوچندان مسجد زینبیه شده است.

محمدسعید بیات هم که 6 سال پیش به عنوان مسوول هیات امنای مسجد جامع همدان انتخاب شده است نیز اظهار کرد:‌ از دوران کودکی یعنی 40 سال پیش همراه پدر وارد مسجد جامع شدم و از همان ابتدا خود را درگیر برنامه‌های این مکان مقدس کردم.

وی با بیان اینکه مسجد جامع در مرکز شهر واقع شده و از مساجدی است که نماز جماعت در آن قرائت می‌شود و به همین دلیل در دوران انقلاب اسلامی نیز نقش محوری داشت گفت: این مسجد شبستان‌های مختلفی دارد که اهالی بازار در زمان رژیم شاهنشاهی برنامه‌های مختلفی را در آنجا برگزار می‌کردند.

مسوول هیات امنای مسجد جامع همدان با اشاره اینکه انجام فعالیت‌های انقلابی در مسجد جامع پررنگ بود و در این راستا سخنرانانی برجسته‌ای از مشهد مقدس و شهر قم دعوت می‌شدند گفت: انقلابیون در این مسجد جمع می‌شدند و با برنامه‌ریزی، تظاهرات و راهپیمایی‌هایی توسط افراد در سطح شهر همدان انجام می‌شد.

وی بیان کرد: گاهی اوقات شب‌ها و گاهی صبح‌ها سخنرانان برنامه سخنرانی داشتند و این جریان طوری اداره می‌شد که آنها را بلافاصله بعد از سخنرانی فراری می‌دادند چرا که اگر دستگیر می‌شدند زندان و یا اعدام داشتند.

بیات ادامه داد: امام خمینی(ره) وقتی از پاریس به ایران آمد، مسجد جامع همدان از مراکز بسیار فعال بود، شهید مدنی در آن زمان امام جماعت این مسجد بود که مردم را برای استقبال از امام(ره) دعوت کرد و ده‌ها اتوبوس از جوانان و انقلابیون همدان به تهران رفتند.

وی با بیان اینکه وقتی امام(ره) از پاریس به تهران آمد نخستین جمعیتی که ایشان را ملاقات کرد، اهالی مسجد جامع همدان بود که با هماهنگی شهید مدنی این اقدام صورت گرفت گفت: شهید مدنی به عنوان راهبر در انقلاب اسلامی اقدامات مهمی را از طریق مسجد جامع انجام داد.

وی با تاکید به اینکه شهید مدنی توانست با تدبیر خود انقلابیون را جمع و با کمک آنها عناصر ضد انقلاب‌ را شکست دهد گفت: در دروان دفاع مقدس نیز مسجد جامع توانست نیروهای عظیمی را بسیج و به جبهه‌ها اعزام کند.مسوول هیات امنای مسجد جامع بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شهید مدنی به عنوان امام جمعه همدان انتخاب شد که درگیری‌های ضد انقلابی‌ها و توطئه‌های منافقین را خنثی کرد و توانست در حداقل زمان آنها را متواری کند.

بیات با اشاره به اینکه در مسجد جامع اقلام و نیازمندهای جبهه‌ها با مدیریت شهید مدنی تهیه و ارسال می‌شد افزود: بعد از شهید مدنی، مرحوم آیت‌الله موسوی امام جماعت این مسجد را عهده‌دار شد که توسط او نیز اقدامات مهمی در این مکان مقدس انجام شد.

وی با اشاره اینکه در حال حاضر نیز این مسجد اقدامات فرهنگی خاصی دارد و در راستای رفع مشکلات مردم تاثیرگذار است گفت: امروز بخش کتابخانه، موزه، کانون پرورش فکری و کانون آفتابگردان این مسجد فعال است و خوشبختانه تاثیرات خوبی هم داشته است.

راه‌اندازی کانون فرهنگی آفتابگردان در مسجد جامع

مسوول هیات امنای مسجد جامع خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای 150 دانش‌آموز  از طریق کانون آفتابگردان برنامه‌های فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و ... برگزار می‌شود.

 وی با بیان اینکه ماه محرم و صفر بعد از نماز مغرب و عشاء سخنرانان در زمینه مسائل اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و اخلاقی برای مردم صحبت می‌کنند افزود: در ماه رمضان نیز دعوت از سخنرانان برجسته در برنامه است.

بیات با اشاره به اینکه ارائه مشاوره خانواده و راهنمایی در خصوص مسائل شرعی از موضوعات مورد توجه در این مسجد است خاطرنشان کرد: شب‌های جمعه دعای کمیل با حضور کثیری از جوانان قرائت می‌شود.

وی با بیان اینکه سالهای متمادی مراسم اعتکاف را در این مسجد برگزار می‌کنیم گفت: از اقدامات فرهنگی این مسجد برگزاری نماز جماعت در ظهر و عصر و مغرب و عشاء است.

مسوول هیات امنای مسجد جامع همدان با اشاره به اینکه مسجد جامع همدان جزو هفت مسجد دنیاست که دو گنبد دارد که در دوران حکومت صفوی بنا شده است افزود: این مسجد یک مسجد جهانی است

وی با بیان اینکه مسجد در تمام مسائل فرهنگی، عبادی، سیاسی و اجتماعی جایگاه خاصی دارد افزود: خوشبختانه قریب به 80 سال جلسات قرآن در مسجد جامع  همدان قرائت می‌شود که توفیقی است.

انتهای پیام/89026/خ

نظر شما