شناسهٔ خبر: 34887489 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با حضور معاون استاندار آذربایجان شرقی؛

نخستین جشنواره سبدبافی در کشکسرای مرند برگزار شد

مرند – نخستین جشنواره سبدبافی شهرستان مرند با حضور معاون استاندار آذربایجان شرقی در شهر کشکسرای برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، داود گرشاسبی، ظهر امروز در نخستین جشنواره سبدبافی شهرستان مرند، اظهار داشت: فرصت ها و توانمندی های در کارگروه کشاورزی شهرستان مطرح می شود اما هدف این است که با برپایی اینگونه جشنواره ها، این ظرفیت ها را اجتماعی کنیم.

فرماندار ویژه مرند با اشاره به برگزاری جشنواره های زردآلو و بادام در این شهرستان افزود: برگزاری جشنواره های سالانه شهرستان مرند تدوین شده و با توجه به توانمندی این شهرستان، تلاش داریم هر ماه در یکی از این مناطق اقدام به برپایی جشنواره کنیم..

وی از برگزاری جشنواره های سیب، زعفران، پتانسیل های بوم گردی و طبیعت گردی شهرستان مرند در ماه های آینده خبر داد.

گرشاسبی همچنین با اشاره به نقش بانوان در اقتصاد خانواده تصریح کرد: یکی از دغدغه های شهرستان مرند، بیکاری بانوان است، ایران شاید تنها کشوری است که یک نفر شاغل بوده و اعضای خانواده از قبال آن گذران زندگی می کنند و اگر بتوانیم بانوان را در حوزه اجتماعی آموزش داده و به تولید صنایع دستی و تبدیلی ورود دهیم، نقش آنان در اقتصاد خانواده موثرتر خواهد بود.

معاون استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: بانوانی که دارای مهارت هستند، باید به صحنه اجتماعی بیایند و از این طریق به رونق اقتصاد خرد خانواده کمک کنیم.

فرماندار ویژه مرند در ادامه بر ضرورت ارتباط گیری حوزه تولید با بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی تاکید کرد و گفت: سالیانه ۲۴۳ تن بادام در شهرستان مرند تولید می شود که اگر بسته بندی بادام به سمت سبد سوق داده شود، نزدیک ۲۴۳ هزار سبد یک کیلویی مورد نیاز است که تحولی در عرصه سبدبافی شهرستان مرند ایجاد می شود.

گرشاسبی افزود: توانایی ذائقه سازی باید در شهرستان مرند تقویت شود تا از این طریق، تولیدات صنایع دستی به بازارهای هدف هدایت شده و بهره برداری اقتصادی صورت بگیرد.

معاون استاندار آذربایجان شرقی تحقق شعار اقتصاد مقاومتی با تکیه بر مردم را مهم ارزیابی و عنوان کرد: اگر نیروی انسانی، زمین و آب منطقه حمایت و مدیریت نشود، در آینده دچار مشکل خواهیم شد و به دنبال آن برای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کرد.

کشکسرای مرند به بخشداری تبدیل می شود

فرماندار ویژه مرند در بخش دیگری با اشاره به پروژه های هفته دولت اذعان داشت: ۸ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در شهر کشکسرای در هفته دولت به بهره برداری می رسد.

وی همچنین تصریح کرد: راه اندازی بخشداری کشکسرای با نظر مثبت شهرستان به استان انتقال داده می شود و در زمان مقرر، کشکسرای به بخشداری تبدیل خواهد شد و مانعی در این زمینه وجود ندارد؛ گرشاسبی خواستار طراحی یک المان با نماد مشخص کشکسرای در ورودی این شهر شد.

سبدبافی کشکسرای به ثبت ملی می رسد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی نیز در این جشنواره، سبدبافی را از صنایع دستی قدیمی ایران دانست و اظهار داشت: رشته سبدبافی تا اوایل دهه ۹۰ از بین رفته بود و اصلی ترین دلیل آن، تبدیل شدن به کالای تزیینی است، وقتی یک صنعت دستی از حالت کاربردی خارج شود، کم کم در جامعه منسوخ می شود.

به آفرین افزود: برای اولین بار از سال ۸۸ آموزش سبدبافی در شهرستان مرند آغاز شد، اما بعد از آموزش، دوام تولید و فروش این صنعت دستی مساله مهمی است که باید شیوه حضور آن در زندگی مردم تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: باید محل مشخصی برای فروش سبد در شهر کشکسرای که یک شهر گردشگری و ترانزیستی است معین شود و مردم خود این شهر، سبد را به زندگی امروزی برگردانند تا شاهد توسعه این صنعت باشیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی تاکید کرد: رشته سبدبافی تا پایان امسال در زمره میراث معنوی کشور به ثبت ملی می رسد.

به آفرین عنوان کرد: تولیدات صنایع دستی به ویژه رشته سبد کشکسرای باید ساماندهی شود و ما نیز از آن حمایت کرده و نسبت به عرضه و فروش آن اقدام خواهیم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: دومین جشنواره سبدبافی با برنامه ریزی بهتر و باشکوه تر در شهر کشکسرای برگزار شود.

پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی

کارشناس مسئول اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی نیز عنوان کرد: براساس سیاست های دولت تدبیر و امید، برنامه هایی در جهت ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کار و رونق تولید تهیه و تدوین شده که به استان ها ابلاغ شده است.

جعفری افزود: از جمله این برنامه ها پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر و رشته های مشاغل خانگی است، در رشته سبدبافی می توانیم به افرادی که در این رشته با مجوز فعالیت دارند، تسهیلاتی پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: در حمایت حالت پشتیبان نیز اگر کارآفرین از ۱۰ نفر حمایت کند به ازای هر نفر ۵ میلیون تومان به کارآفرین پرداخت می شود.

کارشناس مسئول اشتغال استان آذربایجان شرقی همچنین اذعان داشت: دولت در زمینه کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی اعتباراتی اختصاص داده که تسهیلاتی در اختیار کلیه فارغ التحصیلان دانشگاهی پس از گذران دوره آموزشی ۳ ماهه، قرار می گیرد.

جعفری پیشنهاد کرد افراد فعال در رشته سبدبافی، اقدام به تشکیل تعاونی کنند تا از تسهیلات ۴ درصدی بهره مند شوند.

آموزش ۲۳۰ نفر در رشته سبدبافی

همجنین مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرند نیز ابراز داشت: هدف این است رشته سبدبافی را در شهر کشکسرای و به نام این شهر در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم که اقداماتی در این زمینه از سوی معاون صنایع دستی صورت گرفته است.

امیر جدایی افزود: هدف دیگر برگزاری این جشنواره احیای ترویج رشته سبدبافی در شهر کشکسرای است، در این راستا۲۳۰  نفر در  ۲ سال گذشته آموزش سبدبافی را گذرانده اند.

وی ادامه داد: در ۳ سال گذشته ۶۵ نفر از فعالین رشته سبدبافی در شهرستان مرند از وام مشاغل خانگی استفاده کرده اند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرند همچنین بازاریابی و فروش و اشتغال زایی به ویژه برای بانوان منطقه را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره دانست و اظهار داشت: برپایی نمایشگاه های صنایع دستی ملی و استانی و معرفی توانمندی های صنایع دستی شهرستان از جمله اقدامات در این راستاست.

جدایی ابراز امیدواری کرد: با گسترش تولید بومی منطقه، بتوانیم در جهت رونق تولید قدم برداریم، مواد اولیه سبدبافی در منطقه کشکسرای تولید می شود و این بهترین پتانسیل برای احیای این رشته است.

وی با اشاره به اهمیت حفظ سنت ها و توسعه گردشگری منطقه اذعان داشت: صنایع دستی یکی از ابزارهای انتقال فرهنگ در جوامع مختلف است که منجر به ارتباط فرهنگی بین جوامع می شود.

گفتنی است، در پایان این جشنواره از برخی از مربیان و بانوان فعال در رشته سبدبافی تجلیل شد، در حاشیه این جشنواره نیز نمایشگاهی متشکل از صنایع دستی و سبدبافی به نمایش گذاشته شده بود، اجرای نمایش با محوریت معرفی آداب و سنن و آئین های سنتی آذربایجان شرقی، اجرای عاشیق و شعرخوانی از دیگر بخش های این جشنواره بود.

نظر شما