شناسهٔ خبر: 34887458 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

سید جواد حسینی:

قسط اول پاداش معلمان بازنشسته هفته آینده پرداخت می شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: پاداش معلمان بازنشسته در سال ۹۷ در دو قسط پرداخت می‌ شود که قسط اول آن هفته آینده پرداخت خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج،  سید جواد حسینی ،  سرپرست وزارت آموزش و پرورش ظهر امروز (31 مرداد) در مراسم فرهنگیان سبزوار که در جوانسرای اسرار برگزار شد، اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت از ۳ عارضه رویکردی شامل نگاه معلول محورانه به مسائل به جای نگاه ساختاری و علت‌محوری، اندیشیدن و تمرکز بر راهکارهای موقت به جای راهکارهای مستمر و پایدار و داشتن نگاه سلیقه‌ای به جای نگاه بنیادین و اساسی رنج می‌برد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: نگاه‌ها و تصمیمات باید بر این سه عارضه غلبه کند و برای غلبه بر این وضعیت امروز زمان مناسبی است، زیرا تعداد دانش‌آموزان از ۲۰ میلیون نفر به مرز ۱۴ میلیون کاهش یافته و امکانات آموزشی ۲.۵ برابر رشد داشته است.

وی ادامه داد: همچنین امروز نظام تعلیم و تربیت یک سند راهبردی فرادستی به نام سند تحول بنیادین دارد که عوارض و چالش‌ها را دیده و برای برون‌رفت از آنها راهبرد ارائه داده است.

حسینی با بیان اینکه تمرکز به این سند عامل رفع مشکلات بیان شده، گفت: ۶۷۰ برنامه از این سند استخراج شده که ۳۷۰ برنامه در برنامه ششم و مابقی در برنامه هفتم تدوین شده و باید در کانون نظام تعلیم و تربیت گنجانده شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در مناطق ۷۶۰ گانه آموزش و پرورش از ابتدای مهر ماه باید ۷۶۰ مدرسه ۷۶۰ میز در این زمینه و برای تحقق این سند و تحول در آموزش و پرورش تشکیل دهند.

وی با تاکید به اینکه یکی از عمده‌ترین مشکلات آموزش و پرورش این است که این نظام با قوانین عمومی و عادی جامعه اداره می‌شود، ادامه داد: با این وجود بسیاری از فرصت‌ها از نظام تعلیم و تربیت گرفته می‌شود.

حسینی افزود: تدوین قوانین خاص نظام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت را در دستور کار داریم تا بتوانیم آن را به تصویب برسانیم، همان طور که آموزش عالی کشور با قوانین خاص اداره می‌شود و مشکلات امروز آموزش و پرورش را ندارد، بنابراین، این نظام بیشتر به این قوانین خاص نیاز دارد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بین اینکه در حال حاضر نگاه بودجه‌ای به نظام تعلیم و تربیت وجود دارد که این نوع نگاه باید تغییر پیدا کند، عنوان کرد: بودجه آموزش و پرورش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ امروز به بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

* نباید به دنبال افزایش سهم آموزش و پرورش از نظام تعلیم و تربیت باشیم

وی ادامه داد: ما نباید به دنبال افزایش سهم آموزش و پرورش از نظام تعلیم و تربیت باشیم، سهم آموزش و پرورش از جی دی پی است که در حال حاضر این سهم ۱.۶ درصد بوده، در حالی که استاندارد آن ۶ تا ۷ درصد است.

حسینی با تاکید به اینکه متاسفانه نظام تعلیم و تربیت سخت از بار سنگین برنامه درس ملی در رنج است، یادآور شد: امروز متاسفانه برنامه درس ملی ما ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت درس و آموزش است که از کلاس اول ابتدایی تا کلاس دوازدهم به دانش‌آموزان دیکته می‌شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: استاندارد جهانی این آموزش ۸ هزار ساعت است، ما در کشور با افزایش ساعات آموزشی کیفیت را کاهش داده و منابع اضافی تخصیص می‌دهیم.

وی با بیان اینکه اگر کیفیت و بهره‌وری همزمان با افزایش ساعات آموزشی افزایش پیدا می‌کرد ارزش داشت، افزود: اما در حال حاضر شاهد حافظه محوری، آموزش فشرده کپسولی و نگاه غیرمهارتی هستیم.

* نظام درس ملی باید کاهش یابد

حسینی تاکید کرد: نظام درس ملی باید کاهش یابد تا به کیفیت در آموزش و پرورش برسیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: همچنین نظام درسی خارج از مدارس در قالب کلاس‌های کنکور دانش‌آموزان را دچار فرسودگی می‌کند که باید به آن نیز توجه شود.

وی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش به سختی از تمرکز رنج می‌کشد، گفت: نظام پهن‌پیکر و متمرکز، عمودی و دارای بروکراسی پیچیده و چند لایه مانع خلاقیت و نوآوری شده است.

حسینی افزود: فاصله ستاد تا مدرسه بسیار زیاد شده، نظام مدیریتی باید صاف باشد یعنی بین تصمیم‌گیران و کف تصمیم‌گیری فاصله‌ای وجود نداشته باشد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در جهان به ازای هر سه نفر در سر کلاس یک نفر کار اداری انجام می‌دهد، در حالی که این رقم در کشور ما به ازای هر ۵ نفر یک نفر است.

* باید از حجم دولت کاسته شود

وی با بیان اینکه از ۷۶۰ منطقه آموزشی در کشور ۶۰ منطقه کمتر از ۵ هزار دانش‌آموز دارند، اضافه کرد: باید از حجم دولت کاسته شود، زیرا امروز ما آموزش و پرورش را سنگین و گران هدایت می‌کنیم و کیفیت را کاهش می‌دهیم.

حسینی با بیان اینکه معلم قلب نظام تعلیم و تربیت است و قلب توسعه در مدارس می‌تواند کانون اصلی نظام تعلیم و تربیت مدرس است، گفت: مدارس و معلمان باید رتبه‌بندی شوند و طرح ساماندهی مدارس را باید اجرا کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از مدارس کوچک نباید به عنوان مدرسه ادامه فعالیت دهند و باید تغییر کاربری پیدا کنند، زیرا در این مدارس امکانات ورزشی، فرهنگی و آزمایشگاهی برای دانش‌آموز وجود ندارد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید با احداث مدارس و مجتمع‌های آموزشی بزرگ، مدارس کوچک برچیده شوند، عنوان کرد: در هیچ کجای دنیا این حجم از تنوع در مدارسی که در کشور وجود دارد را نداریم.

حسینی تاکید کرد: ۲۴ نوع مدرسه داریم، در حالی که در کشورهای پیشرفته جهان این تنوع در دو بخش دولتی و خصوصی خلاصه می‌شود.

* در فضاهای هنرستانی با کمبود جدی نیرو مواجه هستیم

وی با بیان اینکه در فضاهای هنرستانی با کمبود جدی نیرو مواجه هستیم، گفت: ۱۶ هزار هنرآموز نیاز داریم که در سال جاری ۴ هزار نفر تامین می‌شود و ۱۲ هزار نفر باقیمانده طی یک برنامه سه ساله تامین می‌شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا حداکثر ۲ درصد دانش‌آموزان باید زیرپوشش مدارس سمپاد باشند، گفت: متاسفانه در کشور ما در دوره‌هایی این رقم بسیار بالا برده شد.

حسینی تاکید کرد: بحث‌های اجتماعی و حقوقی معلمان ابتدایی، عشایری، روستایی و مرزی باید مورد توجه قرار گیرد که این امر کلید خورده است.

وی با بیان اینکه در بحث نظام رتبه‌بندی با رقم ۲ هزار میلیارد ریال از ابتدای مهر ماه احکام آن در دست معلمان است، گفت: همچنین پاداش معلمان بازنشسته در سال ۹۷ در دو قسط پرداخت می‌شود که قسط اول آن هفته آینده پرداخت خواهد شد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد:  همچنین مجوز استخدام ۵ هزار نیروی خدماتی با توجه به کمبود نیروی خدماتی در مدارس گرفته شده که تا اول مهر ماه به کار گرفته می‌شوند.

نظر شما