شناسهٔ خبر: 34887333 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

نظر نمایندگان مجلس درباره لایحه اصلاح ساختار بودجه؛

دولت، مجلس را در تصویب لایحه اصلاح ساختار بودجه دور زده است/ اصلاح ساختار بودجه، به مصوبه مجلس نیاز دارد

از آنجا که در اعداد و ارقام بودجه و همچنین در شکل درآمد‌ها و هم میزان مصارف، تغییرات جدی ایجاد می‌شود، بنابراین با اصلاح ساختار بودجه، قطعاً شاکله بودجه به هم خواهد ریخت و از آنجا که تغییرات اساسی است، قطعاً به تصویب مجلس نیاز دارد و دولت باید متمم به مجلس بدهد.

صاحب‌خبر -

دولت، مجلس را در تصویب لایحه اصلاح ساختار بودجه دور زده است/ اصلاح ساختار بودجه، به مصوبه مجلس نیاز داردسال‌هاست که ساختار بودجه‌ریزی در کشور، با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست؛ اما مسئولان دولتی ـ که عمدتاً به یاری درآمد‌های نفتی و انداختن مشکلات به زمان آینده از حل مشکلات مربوط به بودجه شانه خالی می‌کردند ـ با وقوع تحریم‌ها، از پوشاندن ضعف‌های ساختاری بودجه در سال ۹۸ ناتوان ماندند.

به گزارش «تابناک»؛ بنابراین، ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس، با اندکی تأخیر انجام گرفت و دلیل این تأخیر هم رفع برخی ایرادات ساختاری رهبر انقلاب نسبت به لایحه بودجه اعلام شد. البته پس از اینکه لایحه بودجه ارائه شد، مشخص گشت، مشکلات ساختاری بودجه‌ریزی همچنان باقی است و فقط برخی نکات غیرساختاری از سوی دولت در بودجه لحاظ شده است.

این شرایط و ابقای اشکالات ساختاری بودجه، موجب شد تا رهبر معظم انقلاب، با هشدار نسبت به این موضوع، رفع این اشکالات را از مسئولین اجرایی کشور طلب کنند؛ چنانچه علی لاریجانی، رئیس شورای اسلامی در ۱۷ بهمن ۹۷ اعلام کرد: «رهبر انقلاب با تدبیر، دستور اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور در مدت چهار ماه آینده را دادند.»

گفتنی است، فرصتی که رهبر انقلاب برای تدوین این لایحه به دولت داده، رو به پایان است، ولی هنوز خبری از ارسال لایحه به مجلس نیست؛ البته برخی نمایندگان بر این اعتقاد هستند که دولت مجلس را در این فرایند دور زده و لایحه را برای بررسی به شورای هماهنگی اقتصادی قوا فرستاده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی، درباره اصلاح ساختار بودجه گفته است: متأسفانه دولت، مجلس را از فرآیند اصلاح ساختار بودجه حذف کرد و کنار گذاشت، چون قرار بود دولت ظرف چهار ماه، لایحه اصلاح ساختار بودجه را به مجلس ارائه کند، اما این کار را نکرد.

وی افزود: در واقع دولت به جای تهیه لایحه اصلاح ساختار بودجه، ۹ بسته را آماده کرده و گزارش خود را در شورای هماهنگی اقتصادی قوا هم ارائه کرده‌ و عملاً نظر مجلس دیگر در این باره اثرگذار نخواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: دولت تخلف کرده است، چون باید لایحه اصلاح ساختار بودجه را تهیه می‌کرده و ابتدا در مجلس تصویب و تبدیل به قانون می‌شد و سپس آن را اجرایی می‌کرد، ولی متأسفانه این کار را انجام نداده است.

اما حسن حسینی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نظر دیگری دارد و در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشته است: قرار بود لایحه ساختار بودجه تا شهریور ماه به مجلس ارسال شود، اما اینکه گفته می‌شود به مجلس فقط جهت اطلاع ارسال شده و کل لایحه در شورای عالی سران سه قوه بررسی می‌شود، به نظر من درست نیست.

این نماینده مجلس گفت: از آنجا که در اعداد و ارقام بودجه و همچنین در شکل درآمد‌ها و هم میزان مصارف تغییرات جدی ایجاد می‌شود، بنابراین با اصلاح ساختار بودجه، قطعاً شاکله بودجه به هم خواهد ریخت و از آنجا که تغییرات اساسی است، قطعاً به تصویب مجلس نیاز دارد و دولت باید متمم به مجلس بدهد.

این نماینده مجلس با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس در خصوص اصلاح ساختار بودجه نیز گفت: در آن جلسه چیزی ارائه نشد و تنها گزارشی بود که دولت ارائه کرد. لایحه رسما داده می‌شود و باید در مجلس اعلام وصول شود؛ اما آنچه دادند چیزی نبود که اسمش لایحه باشد.

وی گفت: اگر لایحه داده شود، ما باید ببینیم، چون به ‌هر حال باید چاپ شود و در اختیار نمایندگان قرار گیرد، و اولویت داشته باشد، اما این اتفاقات هیچ ‌کدام رخ نداده و تنها یک گزارش بوده است.

وی در پایان یادآور شد: قرار بود کمیسیون برنامه و بودجه، ماه گذشته تعامل خود را با دولت بیشتر کند تا سریع‌تر این لایحه را آماده کرده و نتیجه آن را در اختیار نمایندگان قرار دهند، ولی هنوز چنین اتفاقی رخ نداده و با اینکه مهلت آن رو به پایان است، خبری از لایحه نیست!

نظر شما