شناسهٔ خبر: 34887272 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب

مددجویان دیروز ؛توانمندان امروز

خبرگزاری صداوسیما

توانمندسازی مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی به عنوان تنها راه برون رفت آنان از چرخه فقر همواره مورد توجه این نهاد بوده است.

صاحب‌خبر -
مددجویان دیروز ؛توانمندان امروزبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز سمنان ، تاکید ویژه این نهاد بر توانمندسازی با محوریت اشتغال به عنوان اصلی ترین راه مبارزه با فقر منجر به شکل گیری و توسعه روش ها و فرایندهای بعضا منحصر به فردی شده است که  بسیاری از سازمان ها، موسسات و نهادهای داخلی و خارجی آن را مورد توجه قرار داده اند.
بیش از 31 هزار نفر معادل حدود چهار درصد از جمعیت 702 هزار نفری استان سمنان زیر پوشش کمیته امداد هستند، از این تعداد هشت هزار و 600 خانوار در قالب 12 هزار و 200 نفر ماهانه از این نهاد مستمری دریافت می کنند. 

اجرای طرح‌های اشتغال زایی
مددجویان دیروز ؛توانمندان امروزمدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان می گوید: توانمندسازی و ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان تحت حمایت این نهاد همواره در دستور کار بوده و خواهد بود .
محسن مسعودیان راد، اعتبارات اشتغال کمیته امداد این استان از محل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت، بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه کشور، صندوق توسعه ملی و سایر منابع برای اشتغال مددجویان را 983 میلیارد و 150 میلیون ریال اعلام کرد .
وی آمار و ارقامی از فرصت های شغلی ایجاد شده هم ارائه داد و گفت: 52 میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار برای ایجاد 191 فرصت شغلی مددجویان تحت پوشش این نهاد در این استان در چهار ماه ابتدایی امسال اختصاص یافت. 
وی با بیان اینکه این تسهیلات به  60 طرح برای زنان و 131 طرح اشتغال و خودکفایی به مددجویان آقا پرداخت شده  گفت: بخش های دامپروری، کشاورزی و نیز طرح‌هایی در بخش‌های صنعتی، معدنی و صنایع‌دستی دریافت کنندگان این تسهیلات هستند .

رونق اقتصاد خانواده 
مددجویان دیروز ؛توانمندان امروزخانم حسنی یکی از زنان سرپرست خانوار است که از تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد استفاده کرده است .
او می گوید : از استان دیگری به شهرستان دامغان آمدم و حتی برای نان شب هم محتاج بودم تا اینکه توانستیم با دریافت تسهیلات 150 میلیون ریالی از کمیته امداد یک دستگاه روغن کشی خریداری کنم و با آن دستگاه برای خود و پسرم ، کسب و کاری راه انداختم و روغن کشی از دانه های کنجد را آغاز کردم و خدا را شکر با فروش خوب محصول ، رو به روز بر وسعت کار افزودم و در حال حاضر نه تنها مایحتاج زندگی تامین می شود بلکه توانستم دو نفر دیگر را در کارگاه روغن کشی خود مشغول به کار کنم .
خانم نظری مددجوی دیگری است که در شهرستان شاهرود کارگاه تولید پوشاک دارد .
او گفت: همسرم به علت بیماری توان اداره خانواده چهار نفره ما را از دست داد و مستمری کمیته امداد امام خمینی (ره) جوابگوی هزینه ها نبود، بنابراین با دریافت 200 میلیون ریال کارگاه تولید را راه اندازی کرد. 
وی افزود : اکنون چهار زن در کارگاه ما مشغول به کار هستند و از مسئولان برای حفظ شرایط کنونی کارگاه، توسعه و ایجاد اشتغال بیشتر، خواهان حمایت هستم. 
این زن سرپرست خانوار اظهار داشت: تامین مواد اولیه با تورم کنونی، اجاره مکان و بیمه کارگران امکان هرگونه توسعه و رقابت با محصولات مرغوب را کاهش داده است. 
خانم نظری افزود: کمیته امداد امام خمینی با پرداخت تسهیلات به حمایت از مددجویان تلاش دارد تا آنان را خودکفا و زمینه استقلال مالی آنان را فراهم کند که پرداخت تسهیلات می تواند راهگشا باشد.

آموزش های شغلی و مهارتی 
مددجویان دیروز ؛توانمندان امروزعلاوه بر ایجاد طرح‌های اشتغال‌زایی  دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد نیز در دستور کار است .
بر همین اساس پارسال 2 هزار و 476 نفر از مددجویان کمیته امداد استان سمنان در قالب 129 هزارو 287 نفر ساعت آموزش های شغلی و مهارتی را فرا گرفتند که از این مجموع 884 نفر از مهارت‌آموختگان از مناطق محروم استان سمنان بوده‌اند.
کمیته امداد استان سمنان در سال گذشته همچنین موفق به تحقق 136 درصدی تعهد اشتغال شده است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان سمنان گفت : پارسال  700 فرصت شغلی برای مددجویان اعم از مناطق محروم و غیر محروم در کارگروه اشتغال استان تعهد شده بود که یک هزار و 323 فرصت شغلی در سرفصل های خدماتی، دامپروری، صنایع‌دستی، کشاورزی، فعالیت‌های صنعتی و معدنی ایجاد شد.
مسعودیان راد افزود : در این مدت با اجرای طرح‌های اشتغال مددجویان کمیته امداد استان سمنان 35 میلیارد و 62 میلیون تومان درآمد کسب شده است که شاید یکی از علل آن را می توان آموزش مهارت به مددجویان عنوان کرد .

احداث 100 نیروگاه های خورشیدی
مددجویان دیروز ؛توانمندان امروزتفاهم نامه احداث نیروگاه های خورشیدی ویژه مددجویان کمیته امداد در استان سمنان منعقد شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان گفت: با انعقاد این تفاهم نامه 100 نیروگاه برق خانگی خورشیدی در روستاها برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی احداث خواهد شد .
محمد موسوی زاده افزود: هر نیروگاه 5 کیلو وات برق تولید میکند و در مجموع به ظرفیت برق تولیدی استان سمنان 500 کیلو وات اضافه خواهد شد.
موسوی زاده افزود: برق تولید این نیروگاه ها به شرکت توزیع استان فروخته می شود و درآمد خوبی برای مددجویان خواهد داشت و از مستمری بیشتر خواهد بود .

برنامه‌های جدید اشتغال 
مددجویان دیروز ؛توانمندان امروزمدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان با بیان اینکه برنامه‌های جدید اشتغال در دستور کار کمیته امداد این استان است گفت: مجمع کانون خیرین کارآفرین در استان سمنان تشکیل‌شده و برنامه‌های جدید و تنوع در اشتغال در دستور کار کمیته امداد امام خمینی است و در این طرح قصد داریم تا مددجویان با ارتباط رو در رو با این افراد ایده‌های ایجاد شغل را پیدا کنند.

گرم شدن تنور زندگی کارآفرین سمنانی با تولید اجاق گاز
مددجویان دیروز ؛توانمندان امروزحسینعلی قصاب، کارآفرین شهر سمنان با دریافت تسهیلات اشتغال زایی کمیته امداد و گشایش کارگاه تولید اجاق گاز های پلوپز ، تنور زندگی خود را گرم و گرمابخش کانون خانواد‌ه‌اش شده است.
وی که زادگاهش تهران است،اکنون با پشتکار و تلاش و با حمایت های کمیته امداد سمنان به عنوان کارآفرین شناخته شده و الگویی برای جوانان جویای کار است.
وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار با مراجعه به کمیته امداد شهرستان سمنان و دریافت مشاوره و تسهیلات اشتغال زایی کارگاه خود را راه اندازی کردم، خاطر نشان کرد: بیشتر محصولات را در مرکز استان و بقیه شهرستان ها به فروش می رسانم.
وی از اجاره کارگاهی در  سمنان بعد از دریافت تسهیلات اشتغال زایی کمیته امداد خبر داد و گفت: در سال 97 با خرید لوازم مورد نیاز دستگاه مخصوص جوش کاری، پروفیل، دستگاه های برش و شیر گازهای مخصوص خریداری کردم و مشغول به کار شدم و خدا رو شکر فروش خوبی هم دارم .
آقای قصاب به محور توسعه  کار خود اشاره کرد و گفت: به تازگی درخواست خود را برای اخذ تسهیلات اشتغال زایی 30 میلیون تومانی به کمیته امداد شهرستان سمنان ارائه کردم که به زودی پرداخت خواهد شد.
کارآفرین شهر سمنان گفت: در صورت حمایت ، این کارگاه می‌تواند برای چند جوان ایجاد اشتغال کند.
وی که اکنون با تولید اجاق گاز خود کفا و گرما بخش کانون خانواده خود شده است، توکل بر خدا، پشتکار و حمایت های همه جانبه کمیته امداد شهرستان سمنان را از عوامل موفقیت خود می داند و می گوید : فراگیری مهارت شغلی  به همراه استعداد سنجی یکی از رویکردی های مهم کمیته امداد است که زمینه ساز اشتغال بسیاری از جوانان و افراد جویای کار شده است.

نمدهای هنرمند ابرسجی در راه روسیه 
مددجویان دیروز ؛توانمندان امروزکارآفرین روستای ابَرسِج شهرستان شاهرود با دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی کمیته امداد استان سمنان اکنون با راه‌اندازی کارگاه و تولید نمد، محصولاتش به کشور روسیه صادر می‌شود.
مجید کارآفرین روستای ابَرسِج که منزلش را به کارگاه تولید نمد تبدیل کرده است، گفت: این حرفه از مشاغل اجدادی ما است که با کمک و دریافت تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد به آن رونق داده‌ایم.
کارآفرین روستای ابَرسِج شهرستان شاهرود گفت: محصولات تولید قالب این روستا به تبریز و به کشور روسیه صادر می‌شود
مجید با اشاره به اینکه روستای «ابَرسِج» قطب تولید نمد در استان سمنان است که به‌زودی به‌عنوان روستای جهانی نمدمالی معرفی می‌شود.
مجید ضمن قدردانی از زحمات کمیته امداد استان سمنان برای حمایت از مشاغل روستایی کوچک و به ویژه راه اندازی راهبر شغلی با هدف هدایت و راهنمای شغلی، تصریح کرد: تنها خواسته و نیاز خانواده من و تمام ساکنان این روستا داشتن یک غرفه دائم و یا یک مغازه برای فروش محصولات است تا دست واسطه‌ها کمرنگ و سود حاصله به روستایخودمان بازگردد تا روزی که این روستا، به‌عنوان روستای جهانی تولید نمد معرفی شود.

نظر شما