شناسهٔ خبر: 34887220 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مرآت از عبادت خانوادگی گزارش می دهد؛

همراهی و همدلی به رسم "ابرار"

پویش رسم ابرار عبادتی خانوادگی است؛ عبادتی برای رسیدگی به اقشار محروم جامعه که همه افراد خانواده می توانند با آن همراه شوند و در عبادتی شخصی و جمعی شرکت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در شرایط کنونی کشور و وضع اقتصادی حال حاضر، خدمت رسانی یک فریضة الهی در زندگی اجتماعی است و همیشه مصداق احسان و انفاق و یاری و نصرت و امداد و حمایت از مؤمن و مظلوم و قضای حوایج مسلمانان است.
دین اسلام رفع نیاز و مشکلات و گرفتارى انسان‌ها را یکى از برنامه‏‌هاى بنیادى و اساسى خود اعلام کرده است و برای  اجراکنندگان این برنامه حیاتى و انسان‌ساز پاداش اخروی و دنیوی قرار داده است.

همچنین در اسلام علاوه بر اعمال واجب از قبیل خمس و زکات، حقوق دیگری هم بر‌عهده ثروتمندان گذاشته شده که گفته است ثروتمندان پس از تأمین نیازهاى ضرورى، بخشى از امکانات مالى خود را به نیازمندان بدهند.

به همین منظور طرحی به نام رسم ابرار به همت سازمان بسیج مستضعفین در سراسر کشور اجرایی می شود، در این طرح از روز یکشنبه 3 شهریور تا سه شنبه 5 شهریورماه بناست خانواده ها روزه بگیرند و هر خانواده هزینه افطار خود را با همکاری کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان زندان ها و ستاد دیه به حساب های مشخصی جهت کمک به مساکین (روز یکشنبه)، کمک به ایتام (روز دوشنبه) و کمک به آزادی زندانیان (روز سه شنبه) واریز کنند.

در قرآن کریم خداوند متعال در آیات بسیاری درباره کمک به نیازمندان و فقرا سخن گفته است که  در آیه ۲۶۱ سوره بقره می خوانیم" مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فی‏ کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ"

آن کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه، یک صد دانه باشد و خداوند آن را برای هر کس بخواهد و شایستگی داشته باشد دو یا چند برابر می کند و خدا از نظر قدرت و رحمت وسیع و به همه چیز داناست.

انفاق از جمله معامله هایی است که انسان با خداوند انجام می دهد و هیچ گاه متضرر نمی شود. خداوند میزان سود انفاق را از دو برابر تا هفتصد برابر بیان کرده است که این میزان سود بستگی به میزان شایستگی فرد دارد.

خداوند در آیه ۲۶۴ سوره بقره، انفاق همراه با منت را مانند لایه نازکی از خاک بر سنگ سخت می داند و می فرماید" :یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذی‏ کَالَّذی یُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَیْهِ تُرابٌ فَأَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْداً لا یَقْدِرُونَ عَلی‏ شَیْ‏ءٍ مِمَّا کَسَبُوا وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ"

ای کسانی که ایمان آورده اید، صدقه های خود را با منت آزردن باطل نکنید، مانند کسی که مال خود را به ریا و خودنمایی به مردم انفاق می کند و به خدا و روز واپسین ایمان ندارد، که مثل او مثل سنگ سخت و صافی است که خاکی اندک بر آن نشسته، پس باران تند و درشتی به آن برسد و آن را سنگی صاف و بدون خاک و گیاه واگذارد، صدقه او نظیر آن خاک است. و ریاکاران به چیزی از آنچه کسب کرده اند دست نمی یابند و خداوند مردم کافر را هدایت نمی کند.

همچنین باید متذکر شد که به دلیل اهمیت بسیار بالای انفاق و کمک کردن به نیازمندان و فقرا احادیثى از پیامبران و امامان معصوم ما، در این زمینه وارد شده است، که پیامبر گرامى اسلام(ص) مى‏‌فرمایند: مؤمنان برادران یکدیگرهستنند که بعضى از آنان نیازهاى برخی دیگر را رفع مى‏‌کند و خداوند هم نیازهاى او را برآورده مى‏‌کند. از بهترین اعمال این است که انسان مؤمنى را شاد، یا گرسنگى را از او دفع کند و از غصه برهاند یا قرض او را ادا کند.

نبی مکرم اسلام(ص) همچنین فرموده است: مردم به منزله عیال خداوند مى‌‏باشند، دوست داشتنى‏‌ترینِ خلق پیش خدا کسى است که به مردم نفع برساند یا خانواده‏‌اى را خوشحال کند یا با برادر مسلمانش به‌خاطر برآوردن حاجتش راه برود، این عمل از اعتکاف دو ماه در مسجدالحرام بهتر است.

چنانچه امام صادق‏ (ع) در مستدرک الوسائل  جلد ۱۲صفحه  ۴۱۳ می فرماید: هر مؤمنی که گرفتاری مؤمنی را بر طرف کند، خداوند هفتاد گرفتاری دنیا و آخرت را از وی دور می‏ سازد.

همچنین امام کاظم(ع) در حدیثی دیگر می فرمایند: خداوند در زمین بندگانی دارد که برای برآوردن نیازهای مردم می‏کوشند، این افراد ایمنی یافتگان روز قیامت‏ می باشند.

رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری برای رسیدگی و رفع حل مشکلات نیازمندان تاکید بسیار ویژه ای داشتند که امام خمینی (ره) در این خصوص می فرمایند: کمک به نیازمندان با یک ظرافتی انجام بگیرد که مستمندان و محرومان خیال نکنند که آن ها از باب اینکه در صف پایین جامعه واقع شده اند، مورد امداد هستند. مستمندان و فقرا و دور افتاده ها در صف مقدم جامعه هستند و همین ها و همین زاغه نشین ها و همین حاشیه نشین ها و همین محرومان بودند که این انقلاب را به ثمر رساندند.

رهبر انقلاب نیز در یکی از خطبه های نمازجمعه تهران در سال 63 می فرمایند: تکدی یکی از چیز‌های است که شرعاً ممنوع است و کمک به محتاجان و نیازمندان واقعی را نیز منحرف می‌کند. در هر محله‌ای در همسایگی شما یقیناً کسانی هستند که به کمک مالی شما، به عنایت و همکاری شما نیازمندند، به آن‌ها باید کمک کنید. به صندوق صدقات کمک کنید. به کمیته امداد که صندوق کمک به محرومین دارد کمک کنید. اما کمک کردن به متکدی سطح شهر، کمک کردن به فساد است و خیلی از این‌ها واقعا محتاج هم نیستند.

همچنین ایشان در خطبه نماز عید فطر سال 81 تاکید کردند: به همسایه‌ها و فقرا رسیدگی کنید. یکی از عواملی که نمی گذارد دست کسانی که توانایی کمک دارند، به یاری فقرا دراز شود، روحیه مصرف‌گرایی و تجمّل در جامعه است.

انتهای پیام/

نظر شما