شناسهٔ خبر: 34887103 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ظریف در موسسه امور بین‌الملل نروژ:

نمی‌توان بدون حضور ایران انتظار امنیت در خلیج فارس را داشت/ ما ارتباط خود را با آمریکا قطع نکردیم/ دوره قدرت‌های بزرگ تمام شده است

وزیر امور خارجه گفت: اگر امنیت می‌خواهید باید امنیت همه کشورها را تامین کنید. این تنها راه حل است. ما خواهان حفظ امنیت این منطقه هستیم اما امنیت باید برای همه تامین شود. نمی‌دانم چرا اروپا به آمریکا اجازه می‌دهد آنها را کنترل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا، محمدجواد ظریف در نشست موسسه بین‌الملل نروژ با عنوان «خطر جنگ و آینده خلیج فارس» در خصوص فشار آمریکا بر ایران و تنش در خاورمیانه گفت: آمریکا علیه ایران تحریم اعمال نکرده چرا که تحریم برای اعمال قانون است اما آنچه علیه ایران اعمال شده تروریسم اقتصادی است که بر مردم تاثیر خواهد گذاشت. آمریکا همچنین در حال تنبیه کشورهایی است که می‌خواهند روابط خود را با ایران عادی کنند. این‌ها تحریم‌های اقتصادی نیست؛ چرا که مردم را هدف را قرار داده است. پمپئو گفت اگر مردم ایران می‌خواهند غذا بخورند باید از ما تبعیت کنند. تروریسم برای ایجاد خشونت علیه مردم عادی است. آمریکا فشار به ایران وارد می‌کند و مردم را هدف قرار می‌دهد تا نظام را تغییر دهد.

وی ادامه داد: ما باید بدانیم که کشتی ما در جبل الطارق بخاطر تحریم‌های اروپا توقیف نشد بلکه به درخواست آمریکا توقیف شد. تحریم‌های اروپا قابل اعمال به فرامرز نیست و مقصد کشتی هم سوریه نبود و البته نفت ایران از سوی اروپا تحریم نشده است و فروش نفت ایران غیرقانونی نیست. اتحادیه اروپا تعهد داده است و نمی‌تواند حقوق بین‌الملل را نادیده بگیرد.

ظریف افزود: ایران قدرت بزرگ خلیج فارس است و هزار و پانصد مایل ساحل در خلیج فارس و دریای عمان دارد و ما ۵۰ درصد تنگه هرمز را کنترل می‌کنیم؛ نمی‌توانید انتظار امنیت در این منطقه را بدون ایران داشته باشید.

وزیر امور خارجه گفت: اگر امنیت می‌خواهید باید امنیت همه کشورها را تامین کنید. این تنها راه حل است. ما خواهان حفظ امنیت این منطقه هستیم اما امنیت باید برای همه تامین شود. نمی‌دانم چرا اروپا به آمریکا اجازه می‌دهد آنها را کنترل کند. دوستان ما برای کارهای خود به اوفک مراجعه می‌کنند.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی توسط ایران گفت: ما پهپادی را در خلیج مکزیک هدف قرار ندادیم بلکه این اتفاق در خلیج فارس رخ داد و البته برخی نامش را کامل نمی‌گویند. این پهپاد با تسلیحات ایرانی در آسمان ایران مورد هدف قرار گرفت. ما از خودمان دفاع کردیم. آمریکا می‌خواهد کارهای ماجراجویانه در منطقه ما انجام دهد. ما نشان دادیم که خواهان تنش نیستیم و خواهان مذاکره هستیم.

وی ادامه داد: من و جان کری در طول دو سال بیشتر از هر دو وزیر خارجه‌ای با هم مذاکره کردیم. ما توافق کردیم و روی هر بند فکر کردیم. ما در خصوص چندجانبه‌گرایی به توافق رسیدیم و آمریکا تصمیم گرفت یکجانبه از توافق خارج شود و سیاسیت حداکثر فشار را بر ایران حاکم کند. مردم ما در این جنگ مقاومت می‌کنند. ما در تاریخ هیچ جنگی را علیه هیچ کشوری آغاز نکردیم. در زمان آغاز جنگ صدام علیه ایران، فکر می‌کردند که تهران هفت روزه سقوط خواهد کرد چرا که همه پشت عراق قرار گرفتند اما دیدند که اینطور نشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با مکانیسم جلوگیری از تنش‌ها و ارتباط ضروری با آمریکا گفت: سفیر سوئیس در ایران نماینده ایالات متحده است و هر وقت بخواهیم پیامی بفرستیم به ایشان می‌گوییم. ما ارتباط خود را با آمریکا قطع نکردیم؛ ارتباط ما با اروپا برقرار است و در کمیسیون مشترک با هم دیدار می‌کنیم اما آمریکا ارتباط خود را قطع کرد.

وی در خصوص آینده رابطه با آمریکا و امکان شکل‌گیری گفت‌وگو گفت: اجازه بدهید به شما بگویم ۴ هفته قبل در سازمان ملل کسی آمد برای دیدن من و گفت من با ترامپ صحبت کردم و او شما را دعوت کرده و گفت اگر این دعوت را نپذیرید تحریم می‌شوید. آیا این طریقه دعوت به مذاکره است؟ این چیزی است که ما از طریق ایالات متحده دریافت می‌کنیم. در آمریکا انقلاب اتفاق نیفتاده و فقط انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده و آمریکا تعهدات دولت قبلی خود را نقض کرده است که البته قطعنامه شورای امنیت را همراه خود دارد. حالا ترامپ می‌گوید من این توافق را قبول ندارم و می‌خواهم توافق ترامپی داشته باشم.

ظریف ادامه داد: ما زمانی که در مساله توافق هسته‌ای مذاکره می‌کردیم گفتیم اگر این توافق عملی شود، می‌توانیم درباره مسائل دیگر هم گفت‌وگو کنیم حالا که حتی این توافق هم عملی نشده چگونه می‌توانیم روی مسائل دیگر صحبت کنیم؟ ما در حال حاضر چیزی برای مذاکره نداریم. این توافق چندجانبه است و هنوز بقیه طرف‌ها هستند و فکر می‌کنم قدرت دارند تا این توافق را حفظ کنند.

وی خطاب به کشورهای اروپایی گفت: تصور کنید فردا به شما بگویند بعد از ایران نباید با چین تجارت کنید؛ اگر هرکاری می‌خواهید آن زمان انجام دهید امروز انجام دهید؛ چراکه این اتفاق خواهد افتاد. وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل گفت ما با سه قدرت جهانی طرف هستیم ایران، چین و روسیه؛ البته من معتقدم دوره قدرت‌های بزرگ تمام شده اما آمریکا ایران را هم ردیف چین و روسیه قرار می‌دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: نمی‌خواهم اروپا بین ایران و آمریکا انتخاب کند. این انتخابی بین واقعیت و آن چیزی است که آمریکا می‌خواهد در آینده اتفاق بیفتد. ما کمترین وابستگی را به دنیا داریم. ما پهپاد آمریکا را با اس ۳۰۰ نزدیم بلکه با سلاح خودمان زدیم. نمی‌خواهیم کاری برای ما انجام دهید شما برای خودتان نیاز دارید که انتخاب کنید . من می‌خواهم برای آینده خودتان انتخاب کنید. آمریکا می‌خواهد شما قانون بین‌الملل را نقض کنید و فردا باز هم از شما خواهند خواست تا بار دیگر قانون را نقض کنید.

وی ادامه داد: اروپا ۱۱ تعهد در قبال ایران دارد. فروش نفت، بازگشت پول نفت و همچنین آزادی مبادلات جزو تعهدات اروپا است. اینستکس بین این تعهدات نبود اما اروپا می‌خواهد روی سیستم بانکی کار کند و ماه‌ها تلاش کرد تا بتواند موافقت اوفک را کسب کند. شما می‌دانید که آمریکا قبول نمی‌کند؛ این کشور سیاست فشار حدکثری را علیه ما اعمال می‌کند. ما از اینستکس استقبال می‌کنیم اما این مساله به این بستگی دارد که شما چگونه می‌خواهید با اینستکس رفتار کنید. آیا این سیستم مستقل اروپا است یا باید موافقت آمریکا را کسب کند؟

رئیس دستگاه دیپلماسی در واکنش به اتهام زنی اروپا به ایران در خصوص انجام اقدامات تروریستی در این منطقه گفت: شما در حال متهم کردن ایران هستید و هیچ سندی برای این امر ندارید ایران بسیاری از جوانان خود را قربانی کرده تا در مبارزه با تروریست و مواد مخدر از ورود تروریست‌ها و موارد مخدر به اروپا جلوگیری کند.

وی ادامه داد: ما ۱۷ هزار نفر را در این راه از دست داده‌ایم. برخی در پشت درهای محل سخنرانی‌های من تجمع کردند و برخی همکاران من را مضروب کردند اینها عضو گروهی تروریستی هستند این مساله در خاک اروپا اتفاق افتاد سوال من این است که چرا اروپا به گروه‌های تروریستی اجازه می‌دهد در خاک آنها فعالیت کنند. آیا اروپا اجازه می‌دهد ما به القاعده و داعش اجازه دهیم این اقدامات را در خاک ما انجام دهند؟ اینها افرادی هستند که در جنگ کنار صدام قرار گرفتند و علیه مردم کرد عراق عملیات شیمیایی انجام دادند. این عمل جنایتکارانه است. این مسئولیت به گردن شما است. ما هیچ عمل تروریستی را در اروپا قبول نمی‌کنیم اما شما به تروریست‌ها اجازه می‌دهید در خاک شما علیه ایران فعالیت کنند.

ظریف در پاسخ به سوال سفیر ترکیه در نروژ در خصوص مساله قطر و ابعاد منطقه‌ای که پیش زمینه آن مطرح شد و امکان تسری این مساله به موضوع یمن گفت: ایران، روسیه و ترکیه نشان دادند می‌توانند برای پایان مسائل منطقه‌ای همکاری کنند. وقتی روند آستانه شروع شد کسی فکر نمی‌کرد که این کنفرانس بتواند به تنش در سوریه پایان دهد. امروز آستانه تنها روند کاهش تنش در سوریه است. ما با دوستانمان همکاری می‌کنیم؛ ما با ترکیه برای کمک به قطر همکاری کردیم و بدون باز کردن آسمانمان به قطر، این کشور با مشکل مواجه می‌شد.

وی همچنین در خصوص سفر خود به فرانسه و پیشنهادهای امانوئل مکرون گفت: ما گفت‌وگو‌هایی با رئیس‌جمهور مکرون در سطح دو رئیس‌جمهور داشتیم و من امیدوار به گفت‌وگوهای سازنده در فرانسه هستم که بتوانیم گزینه‌ها را بررسی کنیم. ما در خصوص جزئیات گفت‌وگو خواهیم کرد. برجام شفاف است و ما نمی‌توانیم از منافع برجام استفاده کنیم؛ می‌خواهیم در این خصوص گفت‌وگو کنیم. ما برای گفت‌وگو دعوت شدیم و فردا در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

نظر شما