شناسهٔ خبر: 34887055 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

شرایط تاسیس مراکز مشاوره چیست؟

‌مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: تنها مرجع صدور پروانه فعالیت برای ایجاد مراکز خدمات مشاوره اجتماعی و روان‌شناختی اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

‌محمد محمدی‌قیداری ‌اظهار کرد: مطابق بند ۶ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۱۳۸۰ مجلس شورای اسلامی و قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور، تنها مرجع صدور پروانه فعالیت برای ایجاد مراکز خدمات مشاوره اجتماعی و روان‌شناختی اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور است.

این مسئول ادامه داد: افزایش دسترسی مردم به خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناختی و نیز افزایش بهره‌وری از ظرفیت‌های تخصصی و نیمه‌تخصصی موجود در جامعه، از اهداف مراکز مشاوره به شمار می‌رود و این خدمات در سه سطح مراکز سلامت روان محلی، مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی عمومی و مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی تخصصی ارائه می‌شود.

وی با بیان این‌که مراکز تخصصی در حوزه مشاوره کودک و نوجوان، کودکان با نیازهای ویژه، خانواده، تحصیلی و تربیتی، سلامت جنسی، سالمندان، اختلالات و مسایل روانی و صنعتی و سازمانی فعالیت می‌کنند، افزود: این مراکز توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی با کسب پروانه از سازمان بهزیستی، مطابق با دستورالعمل ارسالی از سوی سازمان بهزیستی کشور در خصوص واجدین شرایط اخذ مجوز، بعد از تایید صلاحیت علمی و حرفه‌ای آن‌ها تاسیس شده و تحت نظارت بهزیستی به ارایه خدمات روان‌شناختی و مشاوره‌ای، همچنین آموزش در حوزه سلامت روان می‌پردازند.

محمدی‌قیداری در ادامه با اشاره به فعالیت 38 مرکز و دفتر مشاوره و خدمات روان‌شناختی در سطح استان، تصریح کرد: طی 4 ماهه نخست امسال، بیش از 6000 خدمات مشاوره حضوری در مراکز و دفاتر دولتی و غیر دولتی تحت نظارت بهزیستی به متقاضیان دریافت خدمات مشاره‌ای و روان‌شناختی ارایه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان همچنین با اشاره به فعالیت ۳۸ مرکز مشاوره در سطح استان، یادآور شد: از ابتدای امسال قریب به 4000 نفر به مراکز و دفاتر مشاوره و خدمات روان‌شناختی دولتی و غیر دولتی مراجعه کرده‌اند که عمده‌ترین مشکل آن‌ها در خصوص مشکلات فردی و بین فردی، تربیت کودک، بلوغ، نوجوانی و مشاوره پیش از ازدواج بوده است.

وی افزود: پارسال نزدیک به ۱۹ هزار و ۸۵۵ خدمات مشاوره و روان‌شناختی در مراکز مشاوره ارایه شد و این نشان از اشاعه فرهنگ مشاوره و بهره‌مندی مناسب از ظرفیت‌های تخصصی موجود در سطح استان دارد و می‌تواند گام مهمی برای ارتقای سطح سلامت روان آحاد جامعه به شمار آید.

نظر شما