شناسهٔ خبر: 34886438 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

رهبر انقلاب در دیدار با هیئت دولت مطرح کردند

تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی هستند/ درآمدهای نفتی بلای بزرگ اقتصاد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز چهارشنبه در دیدار با اعضای هیئت دولت، «اقتصاد» و «فرهنگ» را دو اولویت کاری دولت خواندند و با تأکید بر توجه کامل مسئولان به «تولید داخلی» به عنوان «کلید اصلی حل مشکلات موجود» نکات مهمی را درباره‌ی «رهایی کشور از وابستگی به درآمد نفت»، «توجه ویژه به بخش‌های پیشران اقتصادی نظیر مسکن، کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان»، «ضرورت تغییر نگاه به تولید کننده به‌عنوان رزمنده جنگ اقتصادی» و «لزوم جهت گیری و هدفگذاری پیشرفت اقتصادی به سمت تأمین عدالت و ریشه کن کردن فقر» بیان کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز چهارشنبه در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت، یکی از برکات هفته‌ی دولت را «ارزیابی اعضای دولت از عملکرد یک‌ساله خود و نقاط قوت و ضعف آن» برشمردند و افزودند: مسئولان باید دوران مسئولیت را که یک لطف الهی برای خدمت به مردم است، قدر بدانند و از این طریق، برای عرصه بسیار دشوار آخرت زاد و توشه فراهم کنند.

ایشان با اشاره به گذشت شش سال از عمر دولت، تأکید کردند: دو سال باقیمانده از دوران دولت، مدت زمان کمی نیست و باید به دور از گرفتار شدن در برخی آفات، مسائل مهم کشور را «اولویت بندی»، و اولویت‌ها را یک به یک پیگیری کرد.

«اقتصاد» و «فرهنگ» دو اولویت اصلی کشور است

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اهمیت «گرفتار نشدن دولت به فروع و حواشی» افزودند: دو اولویت اصلی کشور «اقتصاد» و «فرهنگ» است و دولت باید در دو سال باقی مانده از دوره خود بر مسائل مربوط به این دو حوزه تمرکز نماید. مشکلات اقتصادی موجود برطبقات ضعیف و متوسط اثرگذار است و باید برای رفع آن‌ها تلاش شود که در این زمینه تولید داخلی کلید اصلی حل این مشکلات است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علت نامگذاری امسال به نام «رونق تولید» را توجه به پیش‌بینی‌ها درباره افزایش کارشکنی‌های بیگانگان برشمردند و خاطرنشان کردند: بهترین مقابله با این دشمنی‌ها، رونق تولید است، بنابراین مسئولان باید تولید داخلی را اساس کار قرار دهند.

ایشان سپس در تبیین اولویتها در زمینه اقتصاد، بر سه مسئله تمرکز کردند: «قطع وابستگی به صادرات نفت خام»، «توجه به پیشران های اقتصادی که می توانند موتور محرکه دیگر بخشها قرار گیرند» و «ضرورت تغییر نگاه مسئولان و دستگاهها به تولید کنندگان».

درآمدهای نفتی بلای بزرگ اقتصاد ایران است

رهبر انقلاب، درآمد آسان صادرات نفت خام را بلایی بزرگ دانستند و یادآور شدند: این مشکل دیرینه واقعاً به ضرر پیشرفت کشور تمام شده است. کشورهایی هستند که بدون تولید یک قطره نفت، به پیشرفت چشمگیری دست یافته اند. حتی در شرایط غیرتحریمی نیز کنترل بازار نفت از جمله قیمت گذاری و میزان خرید، دست مصرف کننده های بزرگ دنیا یعنی کشورهای غربی است و آنها می توانند براساس منافع خود و جهت گیری های سیاسی تولیدکنندگان را تحت فشار بگذارند.

ایشان تبدیل نفت خام به فرآورده های مختلف را راه اصلی رهایی از وابستگی به صادرات نفت خام برشمردند و افزودند: همچنان که بارها گفته شده است، می توانیم با استفاده از اندیشمندان و صنعتگران، علاوه بر فرآورده های فعلی نظیر گاز و بنزین، در آینده به ترکیبات و تولیدات دیگری دست یابیم که ارزش صادراتی آنها چندین برابر نفت خام باشد. مشکل هزینه ساخت پالایشگاه را نیز می توان با نقدینگی موجود در کشور و مدیریت قوی حل کرد.

تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی هستند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در زمینه رونق تولید، برخی بخش های اقتصادی را دارای قدرت تحریک و فعال کردن بخش های دیگر خواندند و گفتند: باید به بخش های پیشران اقتصاد نظیر مسکن، کشاورزی، خودرو، لوازم خانگی و همچنین اقتصاد دانش‌بنیان توجه ویژه کرد چرا که فعال شدن هر کدام از اینها می تواند بخشهای مختلف دیگر را به حرکت وا دارد و حرکت عمومی اقتصادی کشور را به کلی متحول کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نکته مهم دیگری، تغییر نگاه مجموعه دولت، مسئولان و دستگاهها به تولیدکنندگان را ضروری خواندند و با مقایسه تولیدکنندگان با رزمندگان سالهای دفاع مقدس تأکید کردند: تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی با دشمنان هستند و باید با این چشم به آنها نگاه کرد.

ایشان با انتقاد مجدد از مشکلات موجود بر سر راه ایجاد واحدهای تولیدی گفتند: گاهی برای فعالیت یک واحد تولیدی باید نه از ۷ خوان بلکه از ۷۰ خوان عبور کرد که مسئولان باید این مشکل جدی را حل کنند و مقررات زائد و موانع تولید را رفع کرد.

رهبر انقلاب در همین زمینه، نگاه ویژه دولت به بنگاههای متوسط و کوچک را خواستار شدند و افزودند: این نگاه ویژه، رکن اصلی در اقتصاد مقاومتی است که همه مسئولان آن را پسندیده اند و قول اجرا داده اند که البته کارهایی هم شده است. اگر به نکات گفته شده اهتمام جدی شود، تحریمها واقعاً به فرصت تبدیل می شود، همانگونه که در ماههای اخیر نیز چون واردات برخی کالاها دشوار شده، برخی مسئولان به شرکتهای دانش بنیان مراجعه کرده اند و مقداری از ظرفیت های جوانان، شرکتهای دانش بنیان، جهاد دانشگاهی و مجموعه های تولیدی به کار گرفته شده است.

«مدیریت اقتصادی» تنها نهاده مغفول پیشرفت اقتصادی ایران

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان‌شان رونق تولید را نیازمند چهار نهاده دانستند: «نیروی انسانی»، «سرمایه»، «فناوری» و «مدیریت اقتصادی». ایشان نیروی انسانی ایرانی را انصافاً بی‌نظیر برشمردند و گفتند: این واقعیت امروز مورد اذعان اندیشمندان برخی کشورهای دیگر نیز قرار دارد.

ایشان نقدینگی حداقل ۱۸۰۰ هزار میلیاردی و نیز فناوری قابل قبول در بسیاری از زمینه ها را دو نهاده قابل قبول دیگر خواندند و افزودند: اما در بخش مدیریت اقتصادی با وجود تلاشهای قابل تقدیر، باید با حساسیت بیشتر برنامه ریزی و عمل کرد تا مشکلات موجود در روند رونق تولید کاهش محسوس یابد.

ثروت بدون عدالت را نمی‌خواهیم

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه از نظر اسلام، صِرفِ ثروتمند شدن کشور، مطلوب نیست بلکه هدفِ پیشرفت اقتصادی، تأمین عدالت اجتماعی و ریشه کن کردن فقر است، افزودند: وگرنه مانند کشورهای پیشرفته ای مثل آمریکا می شویم که طبقات ضعیف همچنان مشکلات عمیقی دارند.

ایشان در ادامه با تأکید بر مقوله فرهنگ افزودند: دشمنان نظام اسلامی صراحتاً می گویند که غلبه بر جمهوری اسلامی و حاکمیت اسلام با جنگ نظامی و تحریم اقتصادی امکان پذیر نیست و باید با نفوذ فرهنگی و تأثیرگذاری بر ذهن ها و مغزها و تحریک هوسها به این هدف رسید.

مسئولان نباید از دشمن بترسند

«نترسیدن از دشمن» توصیه دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مسئولان دولت بود که گفتند: برخی اوقات سخنانی را می شنوم که نشانه بیمناک بودن از دشمن است، در حالیکه از دشمن، واقعاً نباید ترسید؛ زیرا این دشمن از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته و هر کاری هم که توانسته کرده اما به موفقیت نرسیده است. آمریکا، اروپا و حتی شوروی سابق در این چهل سال هر اقدامی را که می توانستند علیه جمهوری اسلامی انجام دادند اما به نتیجه نرسیدند. البته آزار و اذیت و زحمت بوجود آورده اند ولی نتوانسته اند مانع از حرکت و پیشرفت نظام اسلامی شوند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیشرفتها و افزایش تواناییهای جمهوری اسلامی در عرصه های سیاسی، دفاعی و اقتصادی تأکید کردند: دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند و چهل سال دوم جمهوری اسلامی قطعاً از چهل سال اول، برای ما بهتر و برای دشمنان بدتر خواهد بود.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت

نظر شما