شناسهٔ خبر: 34886336 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

عبدالباری عطوان در تحلیلی نوشت:

پیام های سرنگونی پهپاد گران قیمت آمریکایی توسط انصار الله یمن/ سورپرایز بعدی حوثی ها چیست؟

بیش از ده سال است که پهپادهای آمریکایی با آزادی تمام در آسمان یمن جولان می دهند و هر بی گناه یمنی را که بخواهند به بهانه جنگ با گروه «القاعده» می کشند ولی این گروه در استان های جنوبی یمن حضور دارد پس چرا این پهپادهای آمریکایی در استان«ذمار» در نزدیکی پایتحت حضور دارند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به جدیدترین تحولات خاورمیانه به ویژه یمن پرداخت و نوشت:سورپرایزهای شوک زا و ناراحت کننده برای ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش در جزیره عربی و منطقه خلیج فارس پشت سر هم در حال رخ دادن است. پس از آتش سوزی شش نفتکش و توقیف نفتکش انگلیسی  که این کشتی ها می شوند هفت کشتی ،حملات با هواپیماهای بمب گذاری شده به میدان نفتی الشیبه در منطقه «ربع الخالی» و توقف پروازها در فرودگاه های «ابها، جازان و نجران» اکنون این دولت آمریکاست که اذعان می کند یک پهپاد آمریکایی از نوع« ام کیو 9» توسط پدافند هوایی وابسته به ارتش یمن با یک موشک پیشرفته در حریم هوایی استان «ذمار» در جنوب شرق صنعا سرنگون شده است.

آقای «یحیی سریع» سخنگوی رسمی وزارت دفاع یمن تأکید کرد موشکی که در سرنگونی این پهپاد آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت ( دومین پهپاد از این نوع است که از ژوئن گذشته تا کنون در حریم هوایی یمن سرنگون می شود) ساخت داخل است و به زودی در یک کنفرانس مطبوعاتی جزئیات این موشک فاش می شود.

این یک تحول بسیار خطرناک است و باعث ایجاد رعب و وحشت نه فقط در صفوف آمریکایی ها بلکه در صفوف ائتلاف عربستانی-اماراتی نیز می شود زیرا پیام بسیار مهمی برای نخستین بار و برای همه طرف ها می رساند مبنی بر اینکه آسمان یمن دیگر محل جولان یا امن نیست که هواپیماها بتوانند  به مانند گذشته در آن به راحتی و هر طور که بخواهند جولان دهند.

 بیش از ده سال است که پهپادهای آمریکایی با آزادی تمام در آسمان یمن جولان می دهند و هر بی گناه یمنی را که بخواهند به بهانه جنگ با گروه «القاعده» می کشند ولی این گروه در استان های جنوبی یمن حضور دارد پس چرا این پهپادهای آمریکایی در استان«ذمار» در نزدیکی پایتحت حضور دارند؟

وجود این هواپیمای آمریکایی به هر بهانه ای که باشد نقض حاکمیت یمن است و کارشان انجام ماموریت های تجسسی است که هیچ ارتباطی با «القاعده» ندارد بلکه برای جمع آوری اطلاعات درباره ارتش وابسته به جنبش انصار الله است تا آنها را به ائتلاف عربستان و امارات که در یمن به بهانه بازگرداندن دولت به اصطلاح  قانونی که مشروعیت اش بازنگشت، دخالت نظامی کرده است بدهند.

نامه ای که یک راننده یمنی برایم فرستاده را فراموش نمی کنم که گفت از شهر «ابین» است و می خواهد برای او تضمینی از کنگره یا دولت آمریکا به دست بیاورم مبنی بر این که به مانند بسیاری از همقطارانش که با موشک های پهپادهای آمریکایی کشته شدند کشته نشود. این راننده یمنی تأکید کرد که وی عضو القاعده یا هیچ گروه دیگری نیست و همه هم و غمش تأمین یک لقمه نان برای کودکانش است. متأسفانه من نتوانستم خواسته اش را برآورده کنم.

فرماندهی مرکزی آمریکا بیانیه ای صادر کرد و ایران را تهدید کرد و فعالیتش در حمایت از جنبش انصار الله را تهدیدی برای ثبات منطقه دانست. حالا این فرماندهی نظامی آمریکا چه کاری بیشتر از هواپیماهای عربستانی و اماراتی که در طول پنج سال گذشته بمباران یمن را متوقف نکردند ولی در رسیدن به هیچ کدام از اهداف شان موفق نشدند چه در زمینه سیطره بر صنعا و چه در زمینه وادار کردن انصار الله یمن به تسلیم و بالا بردن پرچم های سفید، می تواند بکند؟ فرماندهی نظامی آمریکایی حتی در انتقام سرنگونی پهپادش که حریم هوایی ایران را نقض کرد و با یک موشک ایرانی سرنگون شد، کاملا ناتوان مانده است و حتی در حمایت نفتکش انگلیسی در برابر توقیفش و بردن آن به «بندرعباس» ایران شکست خورده است.

مقابله یمنی ها با آمریکا گسترش پیدا می کند و تهدیدهای آمریکا دیگر هیچ کس را در یمن یا در منطقه خلیج فارس نمی ترساند. علاوه بر آن که این تهدیدها بازتاب دهنده نگرانی و وحشت و ناتوانی در کنترل اوضاع و هدایت تحولات آن به مانند دهه های گذشته است. ایران هراسی که دولت آمریکا به عنوان بهانه ای برای سرپوش گذاشتن بر شکست سیاست های گروکشانه و ترساندن در منطقه و توجیه تنش زایی و نزاع در منطقه از آن استفاده می کرد دیگر کارایی ندارد.

خلاصه و مفید آن که آمریکا دیگر نمی تواند کسی را بترساند به استثنای همپیمانانش در منطقه خلیج فارس اما دشمنان آمریکا نه فقط از این کشور نمی ترسند بلکه تبدیل به خطری برایش شده اند و پهپادهای گران قیمتش(بیش از 200 میلیون دلار برای هر کدام شان) را با موشک هایی که قیمت آنها از چند هزار دلار بیشتر فراتر نمی رود، سرنگون می کنند؛ امری که ضربه مهلکی برای صنایع نظامی اش شکل می دهد و کاهش کارایی و توانایی آنها را فاش می کند.

آقای سریع از سورپرایزهایی در آینده خبر داد؛ سورپرایزهایی که قطعا برای آمریکا و همپیمانانش در یمن و چه بسا در منطقه خلیج فارس و دریای سرخ «ناراحت کننده» است.  حوثی ها اگر حرفی بزنند راست می گویند و اگر تهدید کنند آن را عملی می کنند و حمله به میدان نفتی الشیبه و پیش از آن به خط لوله انتقال نفت عربستان از شرق به غرب و سرنگونی پهپاد آمریکایی در روز یکشنبه  بارزترین مدارک در این زمینه است و آن چه پنهان است چه بسا بسیار بزرگتر است.

یک ضرب المثل عربی است که می گوید« اگر باران در کشور بیاید به کشورهای دیگر مژده بده» و بعید نمی دانیم که این  موشک های حوثی ها که هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را سرنگون کرد به «حماس» و «جهاد» در نوار غزه و «حزب الله» در جنوب لبنان و «الحشد الشعبی» در عراق برسد؛ اگر نگوییم در عمل رسیده است.

 

انتهای پیام

نظر شما