شناسهٔ خبر: 34886274 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اس 300 ایرانی آماده تحویل به نیروهای مسلح

از باور ایرانی - 373 رونمایی می‌شود

صاحب‌خبر -

شهروند|  امروز بنا بر گفته چند روز پیش وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و به ‌مناسبت روز صنعت دفاعی، از سامانه پدافند هوایی «باور373» رونمایی می‌شود. بنا بر گفته کارشناسان، عملیاتی‌شدن این سامانه که در حوزه پدافند بُرد بلند محسوب می‌شود، یک جهش بزرگ در عرصه طراحی و ساخت سامانه‌های موشکی پدافند هوایی در ایران - چه از حیث راداری و چه موشکی - خواهد بود. به همین مناسبت، پیش از رونمایی این دستاورد بزرگ، خبرگزاری تسنیم ازجمله رسانه‌هایی بوده که در چند قسمت به معرفی توان پدافندی داخلی پرداخته است.  
رونمایی از باور ایرانی - 373
مهمترین دستاورد پدافند هوایی کشور که به دلیل عملکرد در برد بلند و ارتفاع بالا در رده راهبردی قرار می‌گیرد، باور373 نام دارد. پیچیدگی‌های مربوط به درگیری با چندین هدف از انواع مختلف به‌طور همزمان در بردها و ارتفاع‌های مختلف و بی‌سابقه‌ بودن طراحی چنین سامانه‌ای در کشور سبب شده تا باور373 به‌عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های صنعتی کشور در دوران پس از انقلاب مطرح باشد.
جدیدترین سامانه موشکی ایران
به گفته یک مقام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سامانه موشکی جدید ایران با عنوان «باور۳۷۳» که از آن به‌عنوان «اس ۳۰۰» ایرانی یاد می‌شود، آماده تحویل و رونمایی شده است. سامانه موشکی باور۳۷۳ که به اس ۳۰۰ ایرانی معروف است، با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر و ارتفاع ۲۷ کیلومتر از قابلیت‌های بیشتری نسبت به سامانه اس ۳۰۰ روسی بهره می‌برد. سامانه باور۳۷۳ از نظر ظاهری تفاوت‌های بسیاری با مدل‌های مشابه آمریکایی و روسی در زمینه پرتابگر، رادار و موشک‌های خود دارد. این سامانه از  رادار معراج چهار بهره می‌برد که یک رادار کنترل آتش برد بلند و آرایه فازی معرفی شده ‌است؛ این رادار نیز برای نخستین‌بار مردادماه ۹۵ همزمان با باور۳۷۳ رونمایی شد.
هراس دشمن از توانایی موشکی
رئیس بازرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مورد گفته که «دشمن از توانایی موشکی ما بشدت هراس دارد. در عرصه موشکی تا شعاع ۲‌هزار کیلومتری آمادگی داریم هر دشمنی را هدف قرار دهیم و این روزها روی دقت، قدرت تخریب و سرعت آن برنامه‌ریزی می‌کنیم و به نتایج مطلوبی رسیدیم.» امیر سرتیپ سعید شعبانیان در ادامه گفت:
«در عرصه پدافند هوایی در مقطعی کوتاهی‌هایی صورت گرفته بود و برای دریافت سلاح اس ۳۰۰ دردسرهای زیادی کشیدیم که درنهایت تعداد محدودی به دست ما رسید و نهایت این‌که با دستان توانمند متخصصان ایران، سامانه باور۳۷۳ ساخته شد.»

برچسب‌ها:

نظر شما