شناسهٔ خبر: 34885248 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

قم فردا گزارش می‌دهد؛

چراغ مساجد را روشن نگه دارید

مساجد مانند گذشته محور فعالیت‌های اجتماعی نیست و گاهی مساجد محله‌ها فقط به برای اقامه نماز استفاده‌شده درحالی‌که نفس مساجد در اسلام معنای دیگری دارد باید چراغ مساجد روشن باشد و نه‌تنها در ساعت‌های اقامه نماز بلکه در دیگر ساعات نیز برای انجام کارهای فرهنگی، عبادی، سیاسی و... مورداستفاده قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، مسجد به عنوان مقدس ترین مکان روی زمین برای مسلمانان و دارای قداست بالایی است تا جایی که خداوند مسجد را خانه خود می‌داند و مسلمانان از صدر اسلام تا کنون مسجد را به عنوان محور اصلی تجمعات و روابط اجتماعی، دینی و سیاسی خود قرار داده اند.

با توجه به اهمیت مساجد این مکان های مقدس همواره مورد هجمه و گزند دشمنان اسلام بوده است دنیس مایکل ولیم روهان یک اسرائیلی صهیونیست در ساعت هفت صبح روز 21 آگوست (31مرداد)سال 1969 مسجدالاقصی را به آتش کشید. در نتیجه این اقدام، ۱۵۰۰ مترمربع از فضای مسجد از بین رفت و منبر تاریخی مسجد منتسب به سلطان ناصر صلاح‌الدین یوسف بن ایوب (سال ۵۸۳ هجری) در آتش سوخت.

در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی تهران،سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ران به این اجلاس پیشنهاد کرد تا سالگرد آتش زدن مسجد الاقصی توسط اسرائیل به عنوان روز جهانی مساجد تعیین شود که مورد پذیرش قرار گرفت و هرسال روز 31 مرداد به عنوان روز مسجد در کشورهای اسلامی گرامی داشته می شود.

رضا احمدی کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: هرگاه در جامعه امور دینی تا جایی پیش رفتند که تبدیل به هنجارهای اجتماعی شدند زنگ خطری برای دشمنان آن جامعه است زیرا هنجارهایی که پشتوانه دینی داشته باشند به راحتی شکسته نمی شوند در جوامع اسلامی امور دینی در حال تبدیل شدن به هنجارهای اجتماعی است که این مسئله منافع استعماری دشمنان اسلام را به خطر می اندازد.

مساجد محل تجمعات اجتماعی

وی گفت: با توجه به اینکه اسلام دارای روح استکبارستیزی است و مساجد به محل های ثابتی برای تجمعات اجتماعی و نفی استکبار تبدیل شده است این مسئله برای دشمنان ناراحت کنده است و سعی می کنند مساجد را با توهین ها و یا تخریب و تحقیر ها از محوریت خارج کنند و قداست آن را بشکنند.

کارشناس علوم اجتماعی گفت: مساجد در هر محله می توانند علاوه بر محل اجرائی مناسک دینی محل برخورد های اجتماعی و بررسی معضلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باشند معضلات اجتماعی محله مثل اعتیاد، طلاق ، روشنگری های کلان سیاسی و همچنین بررسی مشکلات اقتصادی افرادی که ساکن آن محل هستند که اگر این مسئله به حقیقت بپوندند دشمن حتی با آتش زدن مساجد هم نمی توانند به اهداف خود برسند زیرا مردم با توجه به گره گشا بودن مسجد مجدداً آن را بازسازی می کنند.

مسجد، مرکز و کانون اصلی است

رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت جایگاه مساجد می فرمایند: روح مسجد، کالبد زندگی را پرنشاط و پرانگیزه می‌سازد. در هر جا سامان زندگی است، مسجد، مرکز و کانون اصلی است. در بنای شهر و روستا، در مدرسه و دانشگاه، در مراکز جمعیتی از بازارهای کسب‌وکار تا فرودگاه‌ها و جاده ها و پایانه های سفری و تا آسایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و بوستان‌ها و گردشگاه‌ها، در همه و همه باید مسجد را همچون قطب و محور بنا نهاد، اگر مسجد، کیفیت شایسته‌ی خود را بیابد، هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری از دوش جامعه و مردم و مسئولان برداشته خواهد شد.

بنا بر فرمایشات رهبر انقلاب مساجد باید محور هم فعالیت ها باشد اما باید پذیرفت متأسفانه مساجد مانند گذشته محور فعالیت های اجتماعی نیست و گاهی مساجد محله ها فقط به برای اقامه نماز استفاده شده و ساعت دیگر در طول روز مساجد بسته و بلا استفاده هستند در حالی که نفس مساجد در اسلام معنای دیگری دارد باید چراغ مساجد روشن باشد و نه تنها در ساعت های اقامه نماز بلکه در دیگر ساعات نیز برای انجام کارهای فرهنگی، عبادی، سیاسی و... مورد استفاده قرار گیرد.

ساخت مساجد در بهترین نقاط شهر
حجت الاسلام و المسلمین فرید الدین فرید اصل در این زمینه در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار کرد: مساجد از صدر اسلام در بافت شکل دهنده تمدن و نوع شهرنشینی محور بوده است این محور در تمدن اسلامی همیشه رعایت شده است در شهرهای مسلمان‌نشین در ساختار شهرسازی بعد از اسلام مسجد همواره حکم مفصل را داشته است.


رئیس دانشگاه هنر اسلامی حوزه افزود: مسجد در یک شهر پیوند دهنده اجزای مختلف بوده است و همواره بهترین مکان ها در هر شهری به مساجد اختصاص داده می شد اگر به شهرهای تاریخ ایران دقت کنیم همواره مساجد بسیار بزرگ در بازارها که به عنوان گرانترین محل های هر شهر بود ساخته می شد زیرا مسجد اهمیت داشت و یک نقش تعدیل کننده و ایجاد کننده الفت داشت.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در دوران پهلوی مسجد نقش محوری خودش را از دست داد و حتی نقش زینتی مسجد نیز از بین رفت به همین دلیل دیگر بهترین مکان ها برای ساخت مساجد اختصاص داده نمی شد البته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسجد نقش محوری را در برخی از ابعاد مانند ابعاد سیاسی، نظامی را به دست آورد  ازجمله در زمان دفاع مقدس مساجد پایگاهی برای ثبت نام و اعزام نیروی های بسیج و مردمی به جبهه ها را داشت.

فرید اصل تصریح کرد: اما مسئله‌ای که در سال های اخیر ضروری به نظر می رسد این است که مسجد باید همه فعالیت های فرهنگی و حتی فعالیت های اقتصادی جوانان را درون خودش جمع کند راه حل این مسئله این است که باید تلاش کرد و آن معدود نمونه هایی که نمونه های موفق تلقی شده اند را پیدا کرده و بررسی شود که چه چیزهایی باعث شده این مسجدها موفق عمل کرده و توانستند دوباره نقش محوری را پیدا کنند تا به عنوان الگو معرفی شود.

کارشناس مسائل مذهبی بیان داشت: مسجد محمودیه قم مدت ها بود متروکه بوده اما چند طلبه جوان پرانرژی و با انگیزه این مسجد را تبدیل به یک مسجد فعال کردند که استعدادهایی زیادی از جوانان در همین مسجد پیدا و معرفی شد شهربازی معارف آستان قدس رضوی از طریق جوانان همین مسجد انجام شد این یعنی اگر به جوانان در خصوص اداره مساجد بهاداده شد شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

رئیس دانشگاه هنر اسلامی حوزه بیان کرد: چراغ مساجد باید روشن باشد روشن بودن چراغ مساجد هم به این معنی است که مردم به سمت مساجد بازگردند و با احیای پایگاه ها و باشگاه ها در مساجد  جوانان به سمت مساجد گسیل می شوند اگر در جاهای دیگر برای جوان‌گرایی مقاومت وجود دارد اما باید پذیرفت در مساجد چاره ای جز وارد کردن نیروی جوان نداریم زیرا جوانان نسل و اقتضائات نسل خودشان را بهتر می شناسند


انتهای پیام/

نظر شما