شناسهٔ خبر: 34883660 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آلودگی هوا ابتلا به «نابینایی» را 2 برابر افزایش می‌دهد

محققان دریافتند، افرادی که در مناطقی با حجم بالای ترافیک زیاد زندگی می‌کنند 2 برابر بیشتر از سایر افراد از دژنراسیون وابسته‌ به‌سن ماکولا که رایج‌ترین نوع نابینایی است، رنج می‌برند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دیلی‌میل، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد زندگی در مناطقی که آلودگی زیادی دارند می‌تواند خطر ابتلا به رایج‌ترین نوع نابینایی را بی از دو برابر افزایش دهد. 

آمارها بیانگر آن است، حدود 600 هزار نفر در انگلیس از دژنراسیون وابسته‌به‌سن ماکولا رنج می‌برند.

دژنراسیون ماکولا که به عنوان دجنراسیون وابسته به سن ماکولا (AMD or ARMD) شناخته می‌شود یک وضعیت پزشکی است که ممکن است نتیجه آن تاری یا از دست دادن بینایی در مرکز دید باشد.

این تحقیق که در نوع خود نخستین پژوهش درباره ارتباط میان آلودگی هوا و ابتلا به AMD است به خوبی نشان می‌دهد، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دی اکسید نیتروژن خطر ابتلا به دژنراسیون وابسته‌به‌سن ماکولا را 91 درصد افزایش داده است.

این بررسی بیش از 40 هزار نفر را طی 12 سال، از سال 1998 تا سال 2010 تحت مطالعه قرار داده است و درنهایت مشخص شد، آلودگی هوا تبعات جبران‌ناپذیری در پی دارد که نابینایی یکی از این موارد است. 

محققان دریافتند، افرادی که در مناطقی با حجم بالای ترافیک زیاد زندگی می‌کنند، دو برابر بیشتر از سایر افراد از دژنراسیون وابسته‌به‌سن ماکولا رنج می‌برند؛ خطر بروز این بیماری در افراد بالای 50 سال دست کم با 91 درصد افزایش همراه است. 

نتایج این تحقیق که در BMI Journal Investigative Medicine منتشر شده تأکید می‌کند، دی اکسید نیتروژن بالا با بیماری‌های مختلف مغزی از جمله عملکرد شناختی پایین و ادغام عملکردی پایین‌تر در کودکان، بیماری پارکینسون، سکته مغزی و زوال عقل همراه است.

انتهای پیام/ 

نظر شما