شناسهٔ خبر: 34883395 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزیر دفاع:

رشد هفت مرتبه‌ای قدرت نظامی ایران در جهان

امیر سرتیپ حاتمی: رتبه قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۸ از رتبه ۲۰ به ۱۳ جهان با هفت مرتبه رشد ارتقاء پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ امیر سرتیپ امیرحاتمی در مراسم روز صنعت دفاعی که با حضور رئیس جمهور، فرماندهان نیرو‌های مسلح، وابستگان نظامی و مدیران ارشد وزارت دفاع برگزار شد کفت: بر اساس ارزیابی برخی موسسات غربی، رتبه قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۸ از رتبه ۲۰ به ۱۳ جهان با هفت مرتبه رشد ارتقاء پیدا کرده است.
<div id="video-display-embed-code_3861828"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2506002/3861828?width=400&height=300"></script></div>
وزیر دفاع افزود: شاخصه این ارزیابی‌ها عمدتاً تسلیحات و تجهیزات است و این رشد بیانگر موفقیت صنایع دفاعی در ارتقاء قابل توجه کمیت، کیفیت و قیمت محصولات نظامی است.
وی گفت: در کنار این رتبه، هزینه‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران نیز در رده سی و سوم جهان است که ما هزینه‌های کمتری نسبت به خیلی از کشور‌ها در حوزه نظامی داریم و این هم بیانگر قیمت مناسب در حوزه صنایع دفاعی است.
وزیر دفاع افزود: البته این رتبه بندی متفاوت از رتبه بندی قابل قبول ماست و ما در رتبه بندی خودمان به موضوع ایمان، انگیزه و اعتقاد توجه ویژه داریم و با آن رتبه بندی در جایگاه دیگری قرار می‌گیریم.
 
وزیر دفاع:​ قرارداد صنایع دفاعی با شرکت‌های خودروسازی
وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در این مراسم گفت​: امروز صنایع دفاعی به پشتوانه شبکه بزرگ خصوصی خود، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با شرکت‌های خودروسازی قرارداد دارد و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در حال انعقاد قرارداد است.
<div id="video-display-embed-code_3861814"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2506002/3861814?width=400&height=300"></script></div>
امیر سرتیپ امیر حاتمی در مراسم روز صنعت دفاعی که با حضور رئیس جمهور، فرماندهان نیرو‌های مسلح، وابستگان نظامی و مدیران ارشد وزارت دفاع برگزار شد، افزود ​: حضور دکتر روحانی برای تقویت پدافند هوایی کشور یک نقطه عطف است.
وی با بیان اینکه نامگذاری یک روز در تقویم رسمی کشور به نام صنعت دفاعی بیانگر اهمیت دفاع و دانش و فناوری است، گفت: این دو مؤلفه بسترساز و لازمه پیشرفت همه‌جانبه در کشور است.
 
صنعت دفاعی پشتوانه مهمی برای علم و فناوری کشور
هزینه‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران نیز در رده سی و سوم جهان است که ما هزینه‌های کمتری نسبت به خیلی از کشور‌ها در حوزه نظامی داریم و این هم بیانگر قیمت مناسب در حوزه صنایع دفاعی است.
وزیر دفاع افزود: امروز صنعت دفاعی نه تنها تعیین‌کننده قدرت نظامی کشور برای تحقق راهبرد بازدارندگی فعال است بلکه پشتوانه‌ی مهمی برای علم و فناوری کشور است.
امیر حاتمی ادامه داد: در حالی که گزینه جمهوری اسلامی ایران صلح و دوستی در منطقه و جهان است، دشمن هر آنچه در توان داشته، برای تضعیف و ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی و مردم عزیز ایران به میدان آورده است.
وی گفت: ما در پشت اعمال تروریسم اقتصادی گسترده علیه مردم ایران که مستقیم رفاه و معیشتشان را هدف گرفته است، انبوهی از نیرو‌ها و تجهیزات نظامی پیشرفته اعم از ناو‌های جنگی، هواپیما‌های راهبردی، هواپیما‌های رادارگریز، پهپادها، موشک‌های بالستیک و کروز، سامانه‌های پدافند هوایی، رادارها، سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات پیشرفته و در لایه بعدی انواع سلاح‌های ممنوعه هسته‌ای را مشاهده می‌کنیم که با شرورانه‌ترین نیت‌ها، استقلال، امنیت ملی و سرزمین مان را هدف قرار داده‌اند که در این شرایط بدون برخورداری از قدرت دفاعی اطمینان‌بخش، حفظ صلح، ثبات و امنیت مردم، نظام جمهوری اسلامی، تمامیت ارضی کشور و دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی متصور نیست.
وی تصریح کرد: در یکسال گذشته تنوع و پیچیدگی تهدیدات ایجاب می‌کرد در شرایطی که سیاست کلان کشور در مقابل زیاده‌خواهی و زورگویی دشمن، اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر صبر راهبردی بود، نیرو‌های مسلح به ارتقای آمادگی دفاعی خود ادامه دهد و با این آمادگی قاطعانه از سیاست خارجی کشور در شرایط پرتنش حمایت کند که اوج آن حمایت در دفاع از حریم هوایی کشور با ساقط کردن پهپاد پیشرفته آمریکایی و اعمال قانون برای حفظ ایمنی آبراه مهم تنگه هرمز علیه کشتی نفتکش متخلف و کمک‌رسانی به نفتکش آسیب‌دیده در دریای عمان متجلی شد.
 
هیچ نوع موشک غیر متعارف طراحی نکردیم
وزیر دفاع گفت: صنایع دفاعی برای پشتیبانی از این آمادگی نیرو‌های مسلح در سال گذشته با رویکرد پیش‌روندگی، تمرکز در تحقیق و توسعه تولید با استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور به ویژه دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در همه حوزه‌های رزم تلاش کرده که بحمدلله در همه عرصه‌ها دستاورد‌های مهمی داشته است.
امیر حاتمی افزود: با هدف دستیابی به قابلیت دفاع راهبردی در حوزه موشکی و توسعه فناوری دقت‌افزایی به جایی رسیده‌ایم که همه موشک‌های تولیدی امروز جمهوری اسلامی ایران نقطه‌زن و دقیق هستند.
وی تأکید کرد: بر اساس تصمیم راهبردی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای فتوا‌های مهم و تاریخی رهبر معظم انقلاب در حوزه موشکی هیچ نوع موشکی با سر جنگی غیر متعارف طراحی نکرده‌ایم و خود را متعهد می‌دانیم تنها با سر جنگی متعارف، مؤلفه بازدارندگی کشور را حفظ کنیم.
<div id="video-display-embed-code_3861796"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2506002/3861796?width=400&height=300"></script></div>
امیر حاتمی ادامه داد: به اثربخشی موشک‌ها از طریق دقت‌افزایی، افزایش مانورپذیری، سرعت و قدرت انفجاری متعارف برای غلبه بر سامانه‌های پدافندی دشمن تمرکز داریم و بحمدلله پیشرفت‌های بسیار خوبی هم حاصل شده است.
وزیر دفاع گفت: در حوزه‌های هوایی، دریایی، زمینی، رادار‌ها و پهپاد‌ها امروز با افتخار اعلام می‌کنم در شرایط تحریم ظالمانه و تحمیلی در بسیاری از حوزه‌ها به لبه دانش و فناوری دست یافته‌ایم و علاوه بر تامین نیاز‌های نیرو‌های مسلح آمادگی داریم صنعت غیرنظامی کشور را به لحاظ دانش و فناوری مؤثر پشتیبانی کنیم.
امیر حاتمی با بیان دو نکته قابل توجه بیان کرد: تدبیر رئیس‌جمهور در حمایت فناورانه از صنعت خودروسازی کشور به جای شرکت‌های خارجی که در شرایط تروریسم اقتصادی، کشور را ترک کردند به سرعت اجرایی شد و امروز صنایع دفاعی به پشتوانه شبکه بزرگ خصوصی همراه خود، بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با شرکت‌های خودروسازی قرارداد دارند که بخش قابل توجهی اجرا شده و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در حال انعقاد قرارداد است.
 
پیشرفت های مهم حوزه پدافندی
وی گفت​:در حوزه پدافندی به عنوان اولویتی مهم پیشرفت محسوسی حاصل شده است و امروز می‌توانیم با افتخار گزارش دهیم که نه تنها برای مقابله با تهدیدات هوایی در همه سطوح، ارتفاع پایین، متوسط و بالا، سامانه‌های کارآمدی تولید شده است بلکه در امر مقابله با هواپیما‌های رادارگریز و موشک‌ها چه در کشف و چه در رد گیری و چه در انهدام از فاصله مطمئن، می‌توانیم اقدام کنیم و بدین ترتیب تحول مهمی در حوزه رزم و دفاعی رقم خورده است و برای مدت طولانی تری، بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران تضمین شده است.
در حوزه‌های هوایی، دریایی، زمینی، رادار‌ها و پهپاد‌ها امروز با افتخار در شرایط تحریم ظالمانه و تحمیلی در بسیاری از حوزه‌ها به لبه دانش و فناوری دست یافته‌ایم
امیر حاتمی با بیان اینکه وزارت دفاع در کنار این پیشرفت‌ها به موضوع دیپلماسی دفاعی در یکسال گذشته توجه خاصی داشته است و با انجام ملاقات‌های متعدد مسئولان مختلف نیرو‌های مسلح به طور متوسط هفته‌ای یک دیدار از جمله ۱۷ ملاقات با ۱۳ وزیر از کشور‌های همسایه، همسو، دوست، اسلامی و محور مقاومت داشته است، تأکید کرد: در همه این دیدار‌ها تاکید کردیم ما دست دوستی به سمت همه دولت‌های مشروع جهان برای برقراری صلح، دوستی، پیشرفت و رفاه برای همه ملت‌ها دراز می‌کنیم و معتقدیم صف‌بندی‌های امنیتی که در منطقه ایجاد شده است باید جای خود را به همکاری و ایجاد بلوک‌های اقتصادی برای رفاه ملت‌های منطقه بدهد.
وی گفت: بر خلاف بسیاری از قدرت‌ها، پیشرفت‌های علمی و فناورانه ایران از جمله در صنعت دفاعی برای تامین صلح، امنیت، دفاع و رفاه همه ملت هاست و آماده‌ایم برای حفاظت از صلح و امنیت در منطقه و جهان همکاری‌های مؤثر داشته باشیم.
وزیر دفاع گفت: مجموعه این پیشرفت‌ها با همکاری گسترده همه ارکان کشور، سازمان برنامه و بودجه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، مجلس شورای اسلامی و همه شرکت‌های خصوصی و دانشگاه‌ها حاصل شده است

نظر شما