شناسهٔ خبر: 34883246 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه:

حفظ میزان صادرات به عراق نیازمند تعاملات جدید است

کرمانشاه_ رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: حفظ میزان صادرات کنونی به کشور عراق نیازمند تعاملات جدید است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، کیوان کاشفی صبح امروز پنج شنبه در نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با هیئت تجاری بازرگانی استان بابل عراق از افزایش صادرات چشمگیر دو کشور خبر داد و اظهار داشت: بر اساس آمارها برای اولین بار صادرات ایران و عراق به مرز ۹ میلیارد دلار در سال رسید که در حدود سه میلیارد آن از استان کرمانشاه به عراق صورت گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه افزود: حفظ این میزان صادرات نیازمند تعاملات جدیدی است که باید برای آن برنامه ریزی های جدی در دستور کار داشته باشیم.

این مسئول عنوان کرد: به این منظور چند استراتژی مهم را در پیش گرفتیم از جمله مهمترین آنها استراتژی صادرات مواد اولیه به کشور عراق است که سعی در انجام سرمایه‌گذاری مشترک با عراقی ها در این راستا داریم.

کاشفی بیان داشت: موضوع دیگر که در سفر رئیس جمهور ایران به کشور عراق مورد توافق قرار گرفت ایجاد مرزهای مشترک در سه نقطه از مرزهای ایران و عراق است که یک نقطه از آن در استان کرمانشاه قرار دارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موارد بحث واردات از کشور عراق است چون ما به کشور عراق صادرات داریم و ارز آنجا موجود است لذا می‌توانیم در راستای واردات نیز فعالیت کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه اگر چه مشکلاتی در واردات بین دو کشور وجود دارد گفت: ما به طور جدی به دنبال حل و فصل این مسئله هستیم که هرچه زودتر بتوانیم در بحث واردات نیز در مرزهای استان کرمانشاه فعالیت کنیم.

این مسئول گفت: موضوع دیگر بحث ترانزیت است که با این مهم ما می توانیم حداقل تا ۵ برابر صادرات را افزایش دهیم چرا که شرایط اقتصادی و استراتژی دو کشور امر ترانزیت را میسر می‌کند و از استانهایی هستیم که در بحث ترانزیت می‌توانیم بسیار موثر واقع شویم.

وی بحث توریست را یکی دیگر از مباحث با اهمیت بین دو کشور ایران و عراق دانست و افزود: بحث توریست به خصوص توریسم درمانی و زیارتی به لحاظ عقاید مشترک بین دو کشور بسیار حائز اهمیت است و امروز شاهد تبادلات توریسم ۲ کشور با رفت و آمد ها افزایش بیشتری پیدا کرده است.

کاشفی یادآور شد: در توافقاتی که بین دو کشور و تسهیلات در امر ویزا انجام گرفت این امر تشدید پیدا کرده است و امروز ما میزبان بسیاری از مردم عراق هستیم.

وی بیان داشت: ما مطمئنیم در هم تنیدگی روابط مردم دو کشور به حدی است که به زودی شاهد حذف ویزا بین دو کشور خواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه افزود: کشور ایران و عراق دو کشور بزرگ و ثروتمند منطقه هستند ما به دقت تحولات اقتصادی و سیاسی عراق را دنبال می‌کنیم و امروز شاهدیم که عراق از آرامش خوبی برخوردار شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: کشور عراق از کشورهایی است که بیشترین صادرات نفت را دارد و از این لحاظ ثروتمند است.

وی اظهار داشت: اگر روابط اقتصادی بین دو کشور را افزایش دهیم بدون شک مردم هر دو کشور می‌توانند از این ثروت خدادادی بهره بیشتری ببرند.

کاشفی گفت : در بین استانهای عراق استان بابل به لحاظ تجاری، صنعت و کشاورزی بسیار مستعد است و به دنبال افزایش سطح روابط دوستانه بین اتاق بازرگانی بابل و ایران هستیم تا شاهد ارتقاء روابط اقتصادی بین دو کشور باشیم.

وی از سفر هیئتی از بصره طی دو هفته آینده به استان کرمانشاه خبر داد و گفت: امیدواریم با همه استان‌های کشور عراق روابط دوستانه برقرار شود تا روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور بیش از پیش ارتقا پیدا کند.

نظر شما