شناسهٔ خبر: 34881662 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترامپ مدعی شد آمریکا به تنهایی با تروریسم مبارزه می کند

دهلی نو - ایرنا - دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که کشورش نقش اصلی و محوری را در راه اندازی و حمایت از گروههای تروریستی در جهان داشته است ؛ مدعی شد که واشنگتن به تنهایی با تروریسم مبارزه می کند و سایر کشورها از جمله هند ؛ ایران ؛ روسیه و ترکیه باید وارد مبارزه ببا تروریسم در افغانستان شوند.

صاحب‌خبر -

نشریه "تایمز او ایندیا" نوشت: رئیس جمهوری آمریکا مدعی شده است که سایر ملت ها تلاش بسیار کمی برای مبارزه با تروریسم در افغانستان کرده اند.

ترامپ با طرح این ادعا که  آمریکا گروه تروریستی داعش را به تنهایی در عراق و سوریه شکست داده است ، گفت: ممکن است زمانی برسد که کشورهایی چون هند، پاکستان، ترکیه، ایران و روسیه مجبور شوند با داعش در افغانستان مبارزه کنند. آمریکا قصد ندارد ۱۹ سال دیگر در افغانستان بماند. بنابراین کشورهای منطقه باید با تروریسم در افغانستان مبارزه کنند.

سخنان ترامپ یک روز پس از اظهارات او مبنی بر اینکه آمریکا تمامی نیروهای خود را از افغانستان خارج نخواهد کرد منتشر می شود.

ترامپ همچنین اعلام کرده است که آمریکا نخواهد گذاشت طالبان بار دیگر قدرت یابد.

ترامپ افزود: هند در افغانستان حضور دارد اما این کشور با تروریسم مبارزه نمی کند. ما با آن (تروریسم)  مبارزه می کنیم. پاکستان در همسایگی افغانستان است. آنها اقدامات بسیار کمی در مبارزه با تروریسم انجام داده اند که این امر عادلانه نیست. آمریکا هفت هزار مایل با افغانستان فاصله دارد.

رئیس جمهوری آمریکا با این ادعا که در دولت او گروه تروریستی داعش نابود شده است گفت: ما اکنون خبر زیادی در مورد این گروه نمی شنویم. ما ۱۰۰ درصد داعش را نابود کردیم. زمانی که این گروه تقریبا ۹۸ درصد شکست خورده بود من اعلام کردم که کافی است و ما باید به خانه باز گردیم. بگذارید سایر کشورها وارد جنگ با این گروه شوند. اما همه از من خواستند تا این گروه را بطور کامل شکست دهیم و گفتند که ممکن است این کار یک سال طول بکشد، اما برای من شکست دادن داعش تنها یک ماه به طول انجامید.

با وجود درخواست آمریکا از هند برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در افغانستان، واشنگتن دهلی نو را در امر مذاکرات صلح با افغانستان شرکت نداده است.

هند نیز از بی توجهی به این کشور در مذاکرات صلح افغانستان و بی اعتنایی آمریکا به نگرانی های دهلی نو در خصوص مذاکرات با گروه طالبان ناراضی است.

در مقابل پاکستان با پیوستن به روسیه، چین  و آمریکا برای طراحی توافق صلح با طالبان، وارد مرکز مذاکرات صلح افغانستان شده است.

هند تاکنون هیچ نقشی در مذاکرات صلح افغانستان نداشته است و به نگرانی های این کشور نیز توجهی نشده است.

هند مخالف به تعویق افتادن انتخابات رئیس جمهوری افغانستان است. در طول سفر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به هند، اجیت دووال مشاور امنیت ملی هند به او اعلام کرده بود که برگزاری به موقع انتخابات سراسری در افغانستان بسیار اهمیت دارد. هند همچنین با تشکیل یک دولت موقت در افغانستان مخالفت کرده است.

هند گروه طالبان را یکی از مشکلات اصلی در افغانستان می داند و در این زمینه با روسیه اختلاف دارد. دهلی نو اعلام کرده است که فرقی میان تروریسم خوب و بد وجود ندارد و گروه طالبان باید به خط قرمزهای شناخته شده بین المللی احترام  بگذارد و با توقف خشونت و تروریسم ارتباط  خود را با گروه القاعده قطع کند. طالبان همچنین نباید هیچ اقدام مخربی که دستاوردهای ۱۵ سال گذشته افغانستان را با خطر روبرو می کند انجام دهد.

نظر شما