شناسهٔ خبر: 34880134 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

شرکت آب منطقه ای: ۷۷۰ روستا در استان کرمان فاقد آب آشامیدنی هستند

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمان براثر خشکسالی و برداشت بی رویه آاب از منابع زیرزمینی دسترسی به آب آشامیدنی و سالم دراین استان کم شده طوری که موجب شده تا در بخش آب فاصلاب روستایی۷۷۰ روستای فاقد آب آشامیدنی داشته باشیم.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمان براثر خشکسالی و برداشت بی رویه آاب از منابع زیرزمینی دسترسی به آب آشامیدنی و سالم دراین استان کم شده طوری که موجب شده تا در بخش آب فاصلاب روستایی۷۷۰ روستای فاقد آب آشامیدنی داشته باشیم.

به گزارش ایرنا علی رشیدی شامگاه چهارشنبه در نشست حفاظت از منابع آب در محل فرمانداری رفسنجان افزود: متأسفانه بیش از ۱۳ شهر در استان و ۶۳ درصد جمعیت شهری استان با بحران شدید آب مواجهند و باید فکری کرد که اگر نتوانیم منبع پایدار آب برای بخش شرب استان تهیه کنیم در چند سال آینده فاجعه ای رخ می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در دشت رفسنجان سالانه ۱۲۸ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم و کسری مخزن تجمعی مان در رفسنجان بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که خیلی فاجعه بزرگی است.

رشیدی بیان کرد: در حفر چاه های غیر مجاز اگر جلوگیری کرده بودیم و در صدور پروانه ها جانب احتیاط رعایت شده بود و ۲۵ لیتر بر ثانیه داده بودیم این مشکلات نبود اما باز هم دست به دست هم و همفکر و در بخش آب تا دیرتر نشده باید یک صدا شویم.

وی با اشاره به اینکه دشت رفسنجان از یک وضعیت خاص کم آبی رنج می برد تصریح کرد: تا زمانی که به مدیریت واحد در بخش آب نرسیم هیچ وقت مشکل آب حل نمی شود، هنوز دستگاه های مصرف کننده آب در حال سبقت گرفتن در راستای بیشتر مصرف کردن آب هستند و بودجه بیشتر می گیرند تا طرح های خود را اجرا کنند در حالی که وضعیت خوبی نداریم.

رشیدی ادامه داد: سالانه ۶۲ سانتیمتر در دشت رفسنجان و همین متوسط در استان کرمان افت منابع آبی را داریم متاسفانه آینده بدی در انتطار ماست‌ در بخش آب شرب و کشاورزی کاملا به منابع زیرزمینی متکی هستیم در رفسنجان باید منابع آب را درآینده ذخیره کنیم.

وی در مورد تبدیل آب کشاورزی به صنعت هم گفت: از این طرح استقبال می کنیم و آب را باید برای فرزندان که امانت در دست ما است نگهداریم و اضافه برداشت در رفسنجان ۵۰۶ میلیون متر مکعب است باید به ۲۷۷ میلیون متر مکعب برسد.

رشیدی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از چاه های غیر مجاز در جنوب استان است گفت: چاه های غیر مجاز که ۳۵ تا در رفسنجان وجود دارد اگر این چاه ها را پر کنیم در کشور رفسنجان به صورت الگو باشد که چاه غیر مجاز نداشته باشیم.

لینک کوتاه کپی لینک

برچسب‌ها:

نظر شما