شناسهٔ خبر: 34880040 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از دم کشیدن بازار چای تا استعداد زنجان برای استخراج ارز دیجیتال

زنجان - ایرنا - رسانه های استان زنجان در این هفته موضوعات مختلفی را در سرخط خبرها و صفات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آنها می توان به افزایش قیمت چای در بازار و ظرفیت های زنجان برای استخراج ارز دیجیتال اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

روزنامه صدای زنجان در گزارشی نوشت : اردیبهشت ماه سال‌جاری دولت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی از محصولات کشاورزی از جمله چای را اعلام کرد، اقدامی که موجب شد تا استارت افزایش قیمت چای خارجی زده شود، به‌طوری‌که در حال ‌حاضر قیمت چای در بازار به بیش از دو برابر رسیده است. رصد بازار نشان‌دهنده آن است که این افزایش قیمت تنها مربوط به چای خارجی نبوده و چای ایرانی نیز در این بازه زمانی رشد قیمت را تجربه کرده است.

هم‌اکنون در بازار بهای هر نیم کیلوگرم چای خشک برندهای مختلف از جمله گلستان ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان، دو غزال ۷۰ هزار تومان، احمد ۶۵ هزار تومان، سیلان ۹۲ هزار، کلکته شکسته اعلا ۷۶هزار، گلین ۵۴ و جهان ۶۰ هزار تومان است، در حالی که پیش از این با دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت همین کالاها برای چای گلستان ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان، دو غزال ۲۹ هزار و ۹۰۰تومان ، احمد ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان و جهان ۲۸ هزار تومان بود، البته گفته می‌شود برخی برندهای ضعیف‌تر به دلیل کمبود تقاضا هنوز نرخ کالاهای خود را اضافه نکرده‌اند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به قیمت بالای چای خارجی و حتی داخلی اعلام کرده : مشکل بازار چای باید در سطح ملی مورد بررسی قرار گیرد.

امیرعلی مسیبی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای چای وارداتی و کاهش تولید و عرضه چای در داخل کشور می‌تواند در افزایش ۲ تا ۳ برابری قیمت چای تاثیرگذار باشد، گفته است: البته واحد بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت طبق وظیفه خود با هر گونه گرانفروشی برخورد می‌کند و در این زمینه با متخلفان و بر هم زنندگان آرامش بازار شوخی ندارد.

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با اشاره به افزایش دلایل افزایش قیمت چای خارجی تصریح کرده: مقرر شده تا میزان قیمت حداقلی و حداکثری برای چای خارجی از سوی مسئولان ذیربط اعلام شود تا مطابق دستورات با متخلفان برخورد کنیم.

اسماعیل مسلمی با بیان اینکه برخی از افراد برچسب قیمتی چای‌هایی را که قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور کرده بودند را تغییر داده بودند که در خدابنده شناسایی و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند، تاکید کرده: در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده، طبق مصوبه تنظیم بازار بازرسی از بازار فروش چای ادامه دارد.

به نوشته روزنامه صدای زنجان قیمت چای خارجی از ابتدای سال جاری تاکنون دو تا سه برابر افزایش یافته است، فعالان اقتصادی دلیل این افزایش قیمت را حذف ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای این کالا ذکر می‌کنند.

روزنامه مردم نو در مطلبی به موضوع ارز دیجیتال پرداخت و نوشت: بحث رمز ارزها یا cryptocurrency ها این روزها بحث داغ محافل خبری است و در این میان تحلیل رفتار متفاوت و دوگانه برخی دولتمردان با این پدیده نوظهور نیز سوژه داغ شبکه های اجتماعی است. داستان ارزهای رمز پایه و استخراج آن‌ها در حالی جذابتر می شود که در فاصله ای کوتاه از زالو صفت و دزد نامیدن فعالان حوزه ماینینگ( استخراج ارزهای رمز پایه) امروز فعالان این حوزه تبدیل به قهرمانان اقتصادی شده اند و چه زیباسیت این یک بام و دو هوای رفتار مسئولان ما…

این روزنامه از قول افشین آشوری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان آورده است: طبق مصوبه هیات دولت در شهریور سال گذشته، استان‌های خنک و دارای توان برقی بالا در اولویت استخراج ارز دیجیتال قرار دارند، بناربراین زنجان هر ۲ ویژگی و ظرفیت را دارد و با حمایت مسئولان می‌تواند به قطب تولید ارز دیجیتال در کشور تبدیل شود.

افشین آشوری اظهار کرده: استان زنجان علاوه بر توان برقی بالا دارای فعالان زیادی در این زمینه است.

 وی با بیان اینکه از قطب استخراج رمز ارز می‌توانیم به قطب آی‌تی نیز برسیم، خاطرنشان کرده: اگر در ایجاد قطب آی‌تی، کوتاهی کرده‌ایم استخراج رمز ارز (ماینینگ) فرصت خوبی برای توسعه و دست یافتن به قطب آی‌تی و الکترونیک است.

دوهفته نامه عصر ملت نیز از قول رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان نوشت: با احیا و ارتقا ظرفیت ۳۴۲ واحد تولیدی در استان زنجان ، زمینه اشتغال برای ۲ هزار و ۶۰۳ نفر فراهم گردید.

ناصر فغفوری با اعلام خبر فوق اظهار کرده : در راستای احیای این واحدهای تولیدی ۳۱۸۸ میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای صنعتی و معدنی پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه شاهد احیای ۱۳ واحد غیر فعال در استان بودیم، یادآور شده: راه اندازی مجدد این واحدها زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر را فراهم کرد.

۳۰۸۸

برچسب‌ها:

نظر شما