شناسهٔ خبر: 34879613 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

معاون وزیر تعاون اعلام کرد:

تشویق فعالان برای سرمایه‌گذاری عمرانی با طرح «تامین مالی خرد»

نصر: معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جامعه ایران در عرصه بنگاه‌داری مشارکت ندارد و برای رفع آن برنامه «تامین مالی خرد» را در پیش گرفتیم تا به جای اینکه دولت به صورت مستقیم برخی بودجه‌ها را به برنامه‌های عمرانی اختصاص دهد، فعالان این حوزه را برای سرمایه‌گذاری تشویق می‌کند و به تناسب مشارکت آنها سرمایه‌گذاری می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، «محمد کبیری» با اشاره به ضعف فرهنگ مشارکت‌پذیری و اجتماع محوری در جامعه گفت: با برنامه‌ریزی درست می‌توان این مشکل را حل کرد و یکی از آنها، «تامین مالی خُرد» است و موتور محرکه کوچک توسعه برای مناطق مختلف است. 

وی تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که با نظارت هوشمند و دستورالعمل مناسب، این برنامه را در شهرهای کوچک و اجتماعات محلی احیا کنیم زیرا معتقدیم پرداخت تسهیلات بسیار خرد  از عهده دولت خارج است اما دولت می‌تواند به منظور کاهش آسیب ها در عرصه اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی در این حوزه وارد شود.

معاون تعاون وزیر کار افزود: هر یک از بخش‌های استانی یا محلی به میزانی که مشارکت می‌کنند، دولت نیز به همان میزان،  برای جلب مشارکت مردمی، سرمایه گذاری می‌کند.

وی اظهار داشت: «راه اندازی تامین مالی خرد تضمین شده» پیشنهاد دیگری است و براین اساس اصل سرمایه‌های کوچک و مردمی را تضمین کنیم و به جای اینکه تامین مالی پروژه‌ها توسط بانکها با نرخ قابل توجهی انجام شود، این ظرفیت شکل بگیرد که مردم پول‌هایشان را به صورت مستقیم در پروژه‌های محلی، استانی و نوآور سرمایه‌گذاری کنند و دولت، این مدل سرمایه گذاری را تضمین کند.

به گفته کبیری این الگو را می‌توان درباره صندوق‌های محلی نیز به اجرا درآورد تا اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری های محلی بیشتر شود. 

وی تاکید کرد: گام اول فقر زدایی با توانمدسازی و ایجاد اشتغال است و برای تثبیت این گام، نیازمند «تثبیت اشتغال» در قالب اجرای برنامه «تولید کالاهای متناسب با نیاز بازار» و «کمک به دستیابی محصولات به بازارهای مناسب» هستیم. 

کبیری بیان کرد: شرایط تحریمی فقر تحمیلی را برای قشر کارگر و مستمری بگیران تحمیل کرده است، می تواند «پنجره فرصت» مناسبی برای ایران باشد. زیرا قیمت تمام شده نیروی کار و کارگر حداقل تا سه سال آینده به عنوان یک «پنجره فرصت» به روی ما باز است و تولید محصولات ما به دلیل پائین بودن نرخ دستمزد، به شدت پائین است و در بازارهای منطقه ای رقابت پذیر شده است و ما باید به سرعت به توسعه بازار خود در این راستا عمل کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما