شناسهٔ خبر: 34879561 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نوزدهمین دوره لیگ برتر امروز استارت می‌خورد؛

رونمایی‌ از ارتش سرخ‌ با فرمانده‌ جدید/ از خلیج‌فارس تا خزر در تب فوتبال/ دنیزلی به جنوب رسید

پس از کش‌وقوس‌های فراوان درباره تاریخ آغاز لیگ، نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال از امروز با دیدار پرسپولیس و پارس‌ جنوبی جم آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ پس از مطرح شدن تاریخ‌های مختلف برای شروع نوزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران جام خلیج فارس، سرانجام از ساعت 19:10 دقیقه امروز پنج شنبه آخرین روز مردادماه این رقابت‌ها با سوت موعود بنیادی فر به صورت رسمی در ورزشگاه آزادی آغاز می شود و طی آن قهرمان لیگ هجدهم برای دفاع از عنوان خود استارت را مقابل تیمی خواهد زد که دیروز حضورش قطعی شد. البته دیگر عادت کرده ایم استقلال و پرسپولیس بدهی و مطالبات تیم‌های دیگر را این گونه نقد کنند و البته در شان لیگ برتری که نوزدهمین سال خود را آغاز می کند قطعا نیست.

الزاماتی که بعد از یک دهه رعایت شد

اجرای الزام‌هایی مانند بلیت‌فروشی الکترونیکی، شماره‌گذاری صندلی‌ها، نصب دوربین‌های مداربسته و گیت‌های بازرسی در ورزشگاه‌های میزبان بازی در کنار قوانین محکم انضباطی و مالی نسبت به سایر دوره‌ها کار بزرگی بود که فدراسیون بر آن پافشاری و وزارت ورزش و جوانان با زحمت فراوان میزان امنیت مردم را در استادیوم ها تا 50 درصد افزایش داد.

فرماند جدید در ارتش سرخ

از نکات خاص بازی افتتاحیه می توان به نخستین دیدار رسمی پرسپولیس ملقب به ارتش سرخ با فرمانده جدیدی به نام کالدرون و اولین بازی رسمی سرخ پوشان بعد از برانکو که قهرمانی سه دوره اخیر لیگ برتر را در کنار قهرمانی جام حذفی و دبل اشاره کرد. غیبت بیرانوند و کامیابی نیا هم در پرسپولیس به چشم می خورد. به هرحال تکلیف اهدای سوپرجام هم مشخص نشد تا اینکه احتمالا در هفته سوم صورت بپذیرد. پرسپولیس در این دیدار چند بازیکن تازه وارد دارد که حضور وحید امیری و فرشاد احمدازده محتمل است و احتمال دارد جونیور هم در نیمه دوم پا به میدان بگذارد.

پرسپولیس برای اولین بار با هدایت هموطن مسی در یک بازی رسمی حاضر می شود و به نظر می رسد هواداران باید منتظر هجوم های زیاد این تیم باشند. پس از جدایی نفراتی مانند مهدی شریفی، شایان مصلح، سروش رفیعی، ابوالفصل درویش وند، ماریو بودیمیر، سعید کریمی و حمیدرضا طاهرخانی، پرسپولیس سه بازیکن سابق خود را بار دیگر جذب کرد. محمدحسین کنعانی زادگان و وحید امیری 2 ملی پوش تازه وارد سرخ پوشان هستند و فرشاد احمدزاده هم به پرسپولیس بازگشت تا با جذب جونیور  برزیلی، امیر روستایی، احمدرضا احمدوند (2 بازیکن تیم ملی امید) مهدی عبدی و امیرحسین بیات فعالیت نقل و انتقالاتی تیم تا حدود زیادی به اتمام برسد و فقط شاید یک خارجی دیگر برای لیگ قهرمانان به تیم اضافه شود.

اما در آن سوی میدان پارس جنوبی جم که فصل پیش در جایگاه دوازدهم لیگ برتر قرار گرفت با جدایی تارتار، با فراز کمالوند به توافق رسید تا این سرمربی هم پس از یک سال حضور در لیگ دسته اول بار دیگر هدایت یک تیم در بالاترین سطح فوتبال را تجربه کند. جمی‌ها هم فعالیت گسترده‌ای در نقل و انتقالات داشتند. با توجه به جدایی بسیاری از بازیکنان تاثیرگذار تیم مانند صالحی، پورامینی، ستاری، گوهری، لطفی، محمدی فر، سیف اللهی، علیاری، نورمحمدی، میرجوان، نقی زاده و احمدی، کمالوند برای جایگزینی به سراغ نفراتی، چون ابوالفضل قربانی، امیرحسین اسماعیل زاده، امیرحسین رفیعی، پوریا آریاکیا، جلال عبدی، رضا خالقی فر، حامد پاکدل، علی عبدالله زاده، فرناندو ده خسوس، محمد ابراهیمی، محمد پورشاکر، محمود شفیعی، مسعود پورمحمد، مگنو باتیستا، مهدی ترکمان، میلاد تقیان، کاخابر کاکاشویلی و همایون افتخاری رفت تا چهره کاملا متحول شده‌ای از این تیم را به میدان بفرستد. از میان بازیکنان ذکر شده خالقی فر سابقه پوشیدن پیراهن پرسپولیس را دارد و تقابل او و تیم سابق می تواند تماشایی باشد.

گابریل کالدرون برای حمایت و تشویق هواداران قرمزهای تهران لحظه شماری می کند و به نظر می رسد هواداران پرسپولیس مانند دوران برانکو ایوانکوویچ از سرمربی جدید و تیم محبوب حمایت کنند تا این سرمربی بتواند از بازی‌های سخت هفته‌های ابتدایی لیگ به سلامت عبور کند.

داور این بازی موعود بنیادی فر است که علی میرزابیگی و قهرمان نجفی او را کمک می کنند.

اما علاوه بر این بازی که از ساعت 19:10 دقیقه تنور فوتبال ایران را دوباره روشن می کند، سه دیدار دیگر نیز امشب برگزار می شود.

گل‌گهر سیرجان-نساجی مازندران/ ساعت 19:45/ ورزشگاه امام علی (ع) سیرجان

وینگو بگوویچ کروات کهنه کار فوتبال ایران پس از مدت‌ها فعالیت در لیگ یک سرانجام موفق شد با گل گهر سیرجان لیگ برتری شود تا خودش و اهالی کرمان بار دیگر لذت حضور در لیگ را تجربه کنند. سیرجانی‌ها در فصل نقل و انتقالات بازیکنانی مانند بهنام برزای، جانی جانسون، جفرسون تاوارز، سجاد آشوری، سجاد حیدری، عبدالله حسینی، فرشاد بیابانی، محمدعلی فرامرزی، مهدی زبیدی، مهرداد بایرامی، میلاد عبدی، میلاد فراهانی، یوسف وکیا و محمد زینالی را جذب کرده و نفراتی، چون اصغر نصیری، بهمن کامل، حکمت فولادپور، حمزه مظفری، سجاد اژدر، سعید پورمهدی، سینا خادمپور، عباس پورخسروانی، علی امیری، محمد امین درویشی، میلاد آوخ و میلاد صادقیان را از دست دادند.

گل گهر باید از نساجی قائمشهری میزبانی کند که این تیم با روی کار آمدن رضا مهاجری جای مجید جلالی، تغییرات وسیعی را در ترکیبش اعمال کرده و البته مشکلاتی دارد. با توجه به حمایت هواداران سیرجانی از گل گهر در ورزشگاه امام علی (ع) و سخت کوشی خاص تیم‌های مهاجری انتظار می‌رود بازی جذابی را بین این تیم‌ها شاهد باشیم. نساجی هم تاکنون برای استفاده از بازیکنان جدیدش مجوز نگرفته است.

در این بازی کوپال ناظمی داور وسط است و سعید قاسمی و  حسن یوسفی به او کمک می کنند.

نفت مسجد سلیمان-تراکتور تبریز/ ساعت 20:15/ ورزشگاه شهید بهنام محمدی

نفت مسجد سلیمان که فصل پیش با قرار گرفتن در رده چهاردهم جدول، به شکل میلیمتری جواز بقا در لیگ برتر را کسب کرد، امسال نخستین بازی خود را مقابل تیم مدعی قهرمانی تراکتورسازی که به تراکتور آذربایجان شرقی تغییر نام داده است برگزار می‌کند.

مهدی تارتار پس از 2 فصل خوب با تیم پارس جنوبی برای ادامه دوران کاری اش بار دیگر یک تیم جنوبی را انتخاب کرد و مردم شهر اولین‌ها امیدوار هستند با هدایت این مربی جوان، در لیگ آتی با استرس سقوط نکردن فاصله بگیرند. نفتی‌ها که تاکنون مجوز ثبت قرارداد بازیکنان جدیدشان را دریافت نکرده اند، با جدایی علیرضا علیزاده، موسی کولیبالی، میثم هاشمی زاده، یوسف وکیا، محمد شادکام، کوروش ملکی و خداحافظی میلاد میداوودی از فوتبال نفراتی، چون احمد الجبوری، حامد نورمحمدی، حمید طاهری‌فرد، سعید کریمی، شاهین اخوی، علی آل کثیر، عماد میرجوان، محمد طیبی، مهدی عیدی، مهدی بیات، میثم نقی زاده و وحید خشتان را به خدمت گرفته اند.

اما یکی از معروفترین مربیان امسال به تبریز رفته تا بشکند طلسم قهرمانی این تیم را و البته ابزار نیز برایش مهیا است. بازگشت مصطفی دنیزلی به لیگ ایران پس از هفت سال یکی از جذابیت‌های تراکتور مدل لیگ نوزدهم است. هرچند محسن فروزان، علی عبدالله زاده، محمد طیبی، علیرضا نقی زاده، احسان پهلوان، مهدی مهدی پور، دانیال اسماعیلی فر و آنتونی استوکس در پایان لیگ هجدهم از جمع پرشور‌ها جدا شدند اما این تیم با جذب رشید مظاهری، رضا اسدی، رضا شکاری، محمدرضا خانزاده، مهدی تیکدری، میمبلا، مازولا، میثم تیموری و سعید مهری و حفظ بسیاری از نفرات کلیدی اش به سال قبل پرقدرت‌تر به نظر می‌رسد و هواداران تراکتور امیدوارند پیرمرد ترک و هم زبانشان بتواند با آنها موفق باشد.

علیرضا فغانی سوت بازی را خواهد زد و  محمدرضا منصوری و علی اکبر نوری کمک‌های او هستند.

ذوبآهن اصفهان-سایپا تهران/ ساعت 20:15/ ورزشگاه فولادشهر اصفهان

علیرضا منصوریان و تیمش به دنبال شکست از الاتحاد عربستان در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا و پایان یافتن رویاهایشان در این رقابت ها، نخستین بازی خود در لیگ را مقابل سایپا برگزار می‌کنند. حریفی که مطرح شدن بحث بازگشتش به البرز در روز‌های اخیر نگرانی زیادی را برای ابراهیم صادقی، سرمربی نارنجی پوشان پایتخت و شاگردان او ایجاد کرده است و آن‌ها به هیچ وجه راضی نیستند سایپا بار دیگر با اقدام‌های غیرورزشی بازی‌های خود را در شهری خارج از تهران برگزار کند.

برخلاف ذوب آهن که در این فصل تغییرات محدودی در فهرست بازیکنانش ایجاد کرده و تنها بووی بکر، محمد مشایخ، یوسف بهزادی، ماکولی کریسانتوس را به عنوان بازیکنان جدید جای نفرات جدا شده یعنی محمدرضا حسینی، محمد رشید مظاهری، کریستین اوساگوآنا و رحیم زهیوی جذب کرده و دانیال اسماعیلی فر، مهدی مهدی پور، احسان پهلوان و مجتبی حقدوست را هم به دنبال اتمام خدمت مقدس سربازیشان از تیم‌های تراکتور و فجرسپاسی به خدمت گرفته است. سایپا روز‌های شلوغی را در نقل و انتقالات پشت سر گذاشت. ابراهیم صادقی در نخستین فصل سرمربیگری اش چهره هایی، چون احمد گوهری، آرمین سهرابیان، امیرمهدی جان ملکی، حسین فاضلی، سعید بیگی، سعید محمدی فر، عبدالله حسینی، فرشاد هاشمی، مجتبی لطفی، مجید علیاری، محمد مهری و کمال نیک خوی را جایگزین بازیکنان تاثیرگذاری مثل آرش رضاوند، رضا اسدی، علی دشتی، محمد حسین منادی، عبدالله ناصری، رضا علیاری، مهرداد کفشگری و پیمان میری کرد تا سایپا با جوانگرایی وارد لیگ نوزدهم شود.

جدال ذوب آهن و سایپا بیشک تمام اهالی فوتبال را یاد اخراج علی دایی از جمع خودروسازان پایتخت پس از برتری تیمش مقابل شاگردان منصوریان در اواخر فصل قبل می‌اندازد. منصوریان به دلیل محرومیت انضباطی نمی‌تواند شاگردانش را از روی نیمکت ورزشگاه فولادشهر در این بازی همراهی کند و در کنفرانس پیش بازی نیز محمد خرمگاه پاسخگو سوالات خبرنگاران شد.

داور این دیدار مرتضی منصوریان است و رضا و یعقوب سخندان کمک‌های اول و دوم او هستند.

به هر حال از تیم‌های بوشهری در حاشیه جنوبی خلیج همیشگی فارس تا دریای خزر و نساجی مازندران در شمال در تب و تاب فوتبال قرار می گیرند که موضوع اهمیت زیادی نه فقط به لحاظ ورزشی بلکه از نظر اجتماعی هم دارد.

نظر شما