شناسهٔ خبر: 34879215 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخر هفته ‎با اخبار دانشگاهی | صنفی

از پلمپ موسسات غیر مجاز اعزام دانشجو تا افزایش اجاره بهای خوابگاه‌ها

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

آخرین وضعیت اختصاص خوابگاه به ورودی‌های جدید دانشگاه تهران
محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران با اشاره به وضعیت خوابگاه‌های این دانشگاه گفت: دانشگاه تهران از زمانی که نوبت دوم را ایجاد کرد تعهدی برای اختصاص خوابگاه به داوطلبان نداشت.
/


وی اضافه کرد: ظرفیت پذیرش را در دوره کارشناسی تغییر ندادیم بنابراین ظرفیت خوابگاه‌ها هم تغییر نکرده است و طبق روال سابق عمل می‌کنیم البته برخی مواقع تغییراتی اتفاق می‌افتد و تعداد دانشجویان شهرستانی در یک سال پذیرش براساس سیاست‌های سازمان سنجش افزایش پیدا می‌کند یا تغییراتی در ورودی‌ها داریم که ناچار هستیم ابتکاراتی برای اسکان دانشجویان داشته باشیم.

رضایت نماینده رهبر انقلاب از بیست‌وچهارمین دوره طرح ولایت
حجت الاسلام حکمت، مسئول بیست و چهارمین دوره طرح ولایت کشوری ، با اشاره به اختتامیه مرحله اول این دوره از طرح ولایت گفت: اختتامیه مرحله اول طرح ولایت روز گذشته برگزار شد و مرحله دوم ۷ شهریور آغاز می‌شود.

وی افزود: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته ۴ هزار نفر در طرح ولایت امسال ثبت نام کرده اند که تاکنون پذیرای دو هزار نفر از آن‌ها در مرحله اول بودیم.
 
در اردوی دانشگاه شریف چه گذشت؟
چند دختر و پسر جوان، دست در دست هم، سرود می‌خوانند و عکس یادگاری می‌گیرند. این، تصویری است که اخیرا از صعود شماری از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به قله دماوند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

این دانشجویان که در قالب «گروه کوه» دانشگاه شریف عازم قله دماوند شده بودند، در قالب چهار گروه و از چهار سمت به سمت بام ایران حرکت کرده و در قله، به هم رسیده بودند.

دومینوی بی‌عدالتی در تخصیص خوابگاه به دانشجویان تمامی ندارد!
هر خانواده بعد از کلی هزینه و نذر و نیاز از اینکه فرزندش توانسته به حدی از رتبه کنکور برسد تا در یکی از دانشگاه‌های سراسری تهران درس بخواند افتخار می‌کند. مرحله ورود به دانشگاه یک استقلال ناگهانی بعد از حمایت‌های بی وقفه خانواده‌ها در دوران پشت کنکور بودن را برای دانشجویان به ارمغان می‌آورد. دورانی که خیلی از کارهایشان را خودشان باید انجام بدهند و وارد مرحله دیگری از زندگی به نام جوانی شده اند.

حال تصور کنید، پدر و مادری با هزار امید فرزندشان را از شهری کوچک و دور ازپایتخت برای ادامه تحصیل و ساخت آینده بهتر به کلانشهری مثل تهران و دانشگاهی سراسری می‌فرستند و توقع دارند فرزندشان در آسایش و راحتی نسبی به ادامه تحصیل بپردازد، اما به محض اینکه برای ثبت نام به تهران می‌آیند متوجه می‌شوند برای دریافت خوابگاه سقف رتبه بندی وجود دارد. برای دانشگاهی مثل علامه طباطبایی اگر رتبه زیر هزار نباشد، نمی‌توانی خوابگاه دانشگاه را دریافت کنی. آنوقت است که هزینه روی هزینه می‌آید. گرانی دلار و تورم و بالارفتن هزینه زندگی در کلانشهری مثل تهران از یک سو و هزینه مضاعف خوابگاه خصوصی و خود گردان از سوی دیگر می‌تواند کمر یک خانواده کارگر ساکن شهرستان را خم کند و یا حتی دانشجویی را از تحصیل بازدارد.
 
/

اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید
 ناصر مطیعی، رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ، با اشاره به تخصیص منابع وام دانشجویی گفت: امسال ۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام‌های دانشجویی اختصاص داده شده است.

وی افزود: وام‌های ضروری درسال تحصیلی جدید ۶۰ درصد و وام شهریه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. افزایش میزان وام‌ها به ازای هر نیم سال تحصیلی خواهد بود.

مطیعی در ادامه در خصوص اجاره بهای خوابگاه‌ها گفت: اجاره بهای خوابگاه‌ها برای سال تحصیلی جدید به تناسب خوابگاه‌ها بین ۱۲ تا ۱۸ درصد افزایش می‌یابد.

رئیس صندوق رفاه ادامه داد: حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع سرای دانشجویی در کشور وجود دارد که ۱۲ هزار مترمربع به سرا‌ها اضافه خواهد شد و از این متراژ ۴ مورد خوابگاه وقفی و خیرساز و مابقی ساخت خوابگاه یا اجاره خوابگاه است.

طرح دانشگاه بدون دخانیات در دانشگاه تهران اجرا می‌شود
 حسن به‌نژاد، معاون دانشجویی دانشگاه تهران با بیان اینکه آموزش عالی ازجمله مسیر‌های اساسی در جهت تحقق توسعه انسانی است، گفت: سلامت در کنار آموزش به‌عنوان یکی از شاخص‌های اصلی توسعه انسانی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ بنابراین لازم است در دانشگاه، ارتقا یکپارچه سلامت فرد و محیط مد نظر قرار بگیرد.

وی افزود: با توجه به آمار‌های موجود و آسیب‌های سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی مصرف دخانیات و همچنین سیاست‌ها و اهداف دانشگاه تهران مبنی بر ایجاد محیط سالم در دانشگاه، حفظ محیط‌زیست و حرکت به‌سوی دانشگاه سبز، طرح «دانشگاه بدون دخانیات»، با هدف ترویج و ارتقاء سلامت جسم و روان دانشجویان و احترام به سایر اهالی دانشگاه اجرا می‌شود.

۱ موسسه مجازو ۷ موسسه غیر مجاز اعزام دانشجو پلمپ شدند
ابراهیم حاجی زاده اظهار داشت: موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور که دارای مجوز فعالیت از وزارت علوم هستند باید طبق آیین نامه مصوب هیات دولت و دستور العمل نظارت بر فعالیت موسسات اعزام به دانشجو به خارج از کشور که توسط کارگروه نظارت براین موسسات ابلاغ شده است رفتار کنند در غیر این صورت با آنان برخورد قانونی می‌شود.

وی افزود: موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور باید با ارائه اطلاعات صحیح و واقعی به متقاضیان، به آنان در زمینه تحصیل در خارج از کشور راهنمایی و مشاوره بدهند.

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور که دارای مجوز باشند، ولی طبق مقررات و ضوابط تخلف داشته باشند لغو مجوز شده و موسسه آن‌ها با همکاری نیروی انتظامی پلمپ می‌شود.

تنها ۱۵۰۰ ظرفیت اسکان خوابگاه‌های متاهلی در کشور داریم
ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به وضعیت وامهای دانشجویی گفت: وامهای ودیعه مسکن دانشجویان امسال افزایشی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: وام‌های دانشجویی به طور نرم در سنوات گذشته افزایش پیدا کرده اینکه ما بخواهیم عددی را بالا ببریم و منابع نداشته باشیم با مشکل جدی برخورد می‌کنیم بنابراین وام‌های ودیعه مسکن چه مجردی و چه متاهلی وام‌های قبلی است و افزایشی نخواهد داشت.

مطیعی اضافه کرد: علت افزایش وام شهریه بالا رفتن میزان شهریه و وام ضروری هم که جزو موارد خاص است افزایش ۳۰ تا ۶۰ درصدی پیدا کرده، اما افزایش سایر وام‌ها را به سال آینده موکول کردیم.

حکم حادثه واحد علوم تحقیقات صادر شد
 حسام نواب صفوی، وکیل سانحه دیدگان اتوبوس علوم تحقیقات با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از صدور حکم دادگاه متهمین پرونده و حبس تعزیری رئیس دانشگاه آزاد خبر داد.
 
/

رئیس دانشگاه تربیت مدرس پیرامون حواشی اخیر یکی از اساتید این دانشگاه توضیحاتی ارائه کرد
محمد تقی احمدی پیرو اخبار اخیر در فضای مجازی درباره یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: این‌گونه شایعات و حواشی به هیچ وجه ملاک قضاوت و تصمیم‌سازی دانشگاه درباره یک عضو هیات علمی ارزنده خود نبوده و نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بدیهی است صرفا" بعد از اعلام نظر مقامات مسئول کشوری، دانشگاه تمهیدات قانونی متناسب را اتخاذ می‌کند. هرگونه مطالب حاشیه‌ای افزون بر نکات فوق بعنوان دیدگاه دانشگاه جدا تکذیب می‌شود.

وام شهریه به دانشجویان بدهکار دانشگاه پیام نور تعلق می‌گیرد
حسن علیزاده، معاون اداری، مالی و عمرانی دانشگاه پیام نور، رفع مشکلات اقتصادی و فراهم کردن امکان ادامه تحصیل برای تمامی دانشجویان را به ویژه در مناطق کم برخوردار، مهم‌ترین اولویت دانشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: دانشگاه در اقدامی جدید امکان اختصاص تسهیلات وام شهریه را برای دانشجویان بدهکار در سنوات گذشته نیز فراهم کرده و این دسته از دانشجویان می‌توانند با مراجعه به بانک‌های انصار و قرض الحسنه مهر ایران از وام شهریه تحصیلی برخوردار شوند.

وی با عنوان اینکه دانشگاه پیام نور نسبت به دیگر دانشگاه‌های شهریه بگیر کمترین میزان شهریه تحصیلی را اخذ می‌کند، تصریح کرد: دانشجویان با استفاده از وام شهریه می‌توانند ضمن پرداخت شهریه کامل تحصیلی خود، در بازه طولانی ۴۸ ماه نسبت به بازپرداخت اقساط وام اقدام کنند.

نظر شما