شناسهٔ خبر: 34879066 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

‌‌صنایع دستی آذربایجان‌غربی ظرفیت صادرات به دنیا را دارد

روزنامه جوان

دومین جشنواره سراسری گردشگری و صنایع دستی در ارومیه به کار خود پایان داد. آذربایجان‌غربی از صنایع‌دستی هنرمندانه و با‌ارزشی برخوردار است و وجود قومیت‌های مختلف ترک، کرد و زندگی ایلات و عشایر در این استان سبب شده که صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی تنوع زیادی داشته باشد

صاحب‌خبر -
سرويس ايران جوان آنلاين: دومین جشنواره سراسری گردشگری و صنایع دستی در ارومیه به کار خود پایان داد. آذربایجان‌غربی از صنایع‌دستی هنرمندانه و با‌ارزشی برخوردار است و وجود قومیت‌های مختلف ترک، کرد و زندگی ایلات و عشایر در این استان سبب شده که صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی تنوع زیادی داشته باشد و بسیار مورد توجه قرار گیرد. دومین جشنواره سراسری گردشگری و صنایع‌دستی ۲۶ الی ۲۹ مرداد‌ماه امسال در نمایشگاه پارک جنگلی ارومیه برگزاری شده است.
به گزارش تسنیم، صنایع‌دستی متنوع آذربایجان‌غربی و فرهنگ و سنن رنگارنگ آن زیبایی خاصی به این استان بخشیده و گردشگران را مجذوب خویش ساخته است که اگر به ظرفیت صنایع‌دستی استان بال و پر داده و این ظرفیت توسط مدیران استانی شناسایی شود از حالت استانی خارج شده و به یک منبع درآمد صادراتی تبدیل می‌شود. بافته‌های دستی و صنایع چوبی مانند انواع مجسمه‌های حیوانات، جعبه و میز آرایش و نقاشی روی چرم و صنایع‌دستی شامل بافت انواع قالی، گلیم، جاجیم، سجاده، چادر‌های کتانی و شال‌گردن، ریسندگی و بافندگی به شیوه سنتی و تولیدجوراب‌های پشمی، عرقچین، کلاه و دستکش، حصیربافی، سبدبافی، کوزه‌گری، صنایع چوبی، ریزه‌کاری فرش‌های دستباف و معرق‌کاری دارای شهرت ملی است. در مورد قالی‌های استان آذربایجان غربی تاریخ دقیقی در دسترس نیست و نقشه خاصی که مربوط به استان باشد نیز وجود ندارد، ولی قالیبافان این استان هم‌اکنون نقشه سایر مناطق را می‌بافند. مهم‌ترین مراکز قالیبافی استان نیز شهر‌های تکاب، میاندوآب و مناطق روستایی و عشایری آن است.

فرش و گلیم به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی بسیار جذاب آذربایجان‌غربی به سبب طرح و رنگ ثابت آن از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است و طرح‌های شهرستان خوی و تکاب با عناوین (قبا و ماهی) معروف هستند در کنار این صنعت باید از صنایع کوزه‌گری و چرم‌سازی نام برد که به شکل‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند.

صنایع‌دستی هم می‌تواند حالت کارگاهی و هم حالت خانگی داشته باشد، همانند صنایع کوچک قابلیت استقرار در شهر و روستا را دارد، بدون نیاز به فناوری پیشرفته، بیشتر متکی به تخصص‌های بومی و سنتی است و قسمت اعظم مواد‌اولیه مصرفی آن در داخل کشور قابل تهیه هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی استان می‌گوید: به دنبال معرفی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در استان هستیم و با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر استان در صنعت گردشگری و صنعت توریسم، پرداختن به زیرساخت‌های توسعه روستایی و توجه به واحد‌های بوم‌گردی، لزوم توجه به زیرساخت‌های سواحل دریاچه ارومیه و معرفی آداب و رسوم و فرهنگ اقوام و ادیان از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان هستند.

جلیل جباری می‌افزاید: «هدف از برگزاری جشنواره‌ها و رویداد‌های فرهنگی، معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های استان و استمرار ما در برگزاری جشنواره‌ها این است که قابلیت‌های استان را به مردم معرفی کنیم، همچنین امسال ظرفیت پذیرش هتل‌ها در استان ۸۰ درصد بوده که این نشان می‌دهد که ظرفیت و فرصت این را داریم که در استان سرمایه‌گذاری کنیم.» وی تصریح می‌کند: «۱۸ استان در بخش گردشگری، ۲۰ واحد بوم‌گردی، ۱۳ گروه عشایری از سراسر کشور در دومین جشنواره ملی گردشگری در ارومیه شرکت کرده اند.»
جباری بیان کرد: «صاحبان صنایع مربوط به گردشگری اعم از هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلف کشور نیز با برپایی غرفه‌های مختلف به معرفی ظرفیت‌های خود پرداختند و هفت گروه آیینی از نقاط مختلف کشور در محل برگزاری نمایشگاه ملی گردشگری برنامه‌های ویژه اجرا کردند.»

وی اظهار داشت: «۱۰۰ غرفه گردشگری و صنایع‌دستی نیز در ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی از تمامی استان‌های کشور در این نمایشگاه برپا شده بود و در مجموع ۲۵۰ هنرمند در بخش‌های صنایع دستی و گردشگری در این جشنواره شرکت داشتند.»
جباری تأکید کرد:نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع‌دستی فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های استان بوده و تبدیل جشنواره به‌عنوان یکی از برند‌ها و رخداد‌های مهم ملی و بین‌المللی و جلب‌نظر مسئولان استانی، توجه به سرمایه‌گذاری و افزایش معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، توسعه گردشگری روستایی و بوم‌گردی، معرفی آداب‌ورسوم فرهنگ استان‌ها و آشناسازی و رونق و توسعه گردشگری داخلی و معرفی استان به‌عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری نیز از دیگر اهداف این جشنواره است.» وی می‌افزاید: «نمایشگاه‌های صنایع‌دستی موجب برقراری تعامل هرچه بیشتر میان فعالان این رشته شده و در راستای معرفی صنایع‌دستی استان به دیگر استان‌ها نیز بسیار مفید و مؤثر است.»

برچسب‌ها:

نظر شما