شناسهٔ خبر: 34879050 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تولید ۷۷۰ محصول دفاعی در کشور

جنگنده کوثر با موتور «اوج» تحویل نهاجا می‌شود

صاحب‌خبر -
وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: قبل از انقلاب حدود ۳۰ خانواده محصول دفاعی را در داخل تولید می‌کردیم که البته دربرگیرندگی آن خیلی کم بود، اما امروز بیش از ۷۷۰ خانواده محصول را تولید می‌کنیم و این در حالی است که همه این موارد در شرایط تحریم رقم خورده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به مناسبت روز صنعت دفاعی، اظهار داشت: امروز با تهدیدات جدی در منطقه مواجه هستیم و دشمنان تلاش کردند تا با تهدید و تحریم امنیت مردم ایران و منطقه را با چالش مواجه کنند و از سویی هم تحریم‌های مختلفی علیه ما اعمال کردند. در چنین شرایطی مردم ما در امنیت بسیار خوبی قرار دارند و می‌توان اینگونه تعبیر کرد که بخش دفاع کار خود را با وجود این مشکلات به خوبی انجام داده است.

وی افزود: برخی سایت‌های غربی گاهی مقایسه‌هایی انجام می‌دهند که البته ما با آن‌ها موافق نیستیم، در یکی از این ارزیابی‌ها آمده است که قدرت نظامی ایران در سال ۲۰۱۸ از رتبه ۲۰ به ۱۳ رسیده که به معنای ۷ پله رشد است. البته این ارزیابی‌ها کیفی نیست و آن‌ها نمی‌توانند توان کامل جمهوری اسلامی ایران را برآورد کنند، اما به هرحال این ارزیابی است که آن‌ها انجام داده‌اند.

امیر حاتمی ادامه داد: این در حالی است که این موسسات، هزینه‌های دفاعی ما را در رتبه سی‌ام ارزیابی کرده‌اند که این حقیقت بیانگر این است که ما میتوانیم با هزینه کم، امنیت خوبی را برای مردم‌مان رقم بزنیم. چون ما تسلیحات و تجهزات مورد نیازمان را خودمان می‌سازیم، در نتیجه هزینه هایمان هم کاهش می‌یابد.

وزیر دفاع با اشاره به شرایط صنعت دفاعی در قبل و بعد از انقلاب، تصریح کرد: قبل از انقلاب حدود ۳۰ خانواده محصول دفاعی را در داخل تولید می‌کردیم که البته دربرگیرندگی آن خیلی کم بود، اما امروز بیش از ۷۷۰ خانواده محصول را تولید می‌کنیم و این در حالی است که همه این موارد در شرایط تحریم رقم خورده است.

وی با بیان اینکه فضای کار و مدیریت ما در صنایع دفاع، جهادی است، گفت: هرچیزی که نیرو‌های مسلح ما اراده کنند، در یک فاصله معقولی که به آن "فاصله ایده تا محصول" می‌گویند، تهیه می‌شود. هدف گزاری که در برنامه چهارساله این دوره انجام شده، تثبیت زمان تا ۲.۵ سال برای ایده تا محصول است.

امیر حاتمی ادامه داد: سال ۹۷ برای ما به جهت کار‌هایی که انجام شد در حوزه دفاعی بسیار افتخار آمیز بود، در این سال جنگنده بومی کوثر را داشتیم که انشالله تا پایان امسال چند فروندی را با موتور ایرانی اوج به نیروی هوایی ارتش تحویل خواهیم داد. در حوزه موشکی، موشک کروز هویزه را داشتیم که گزینه مهمی را به توان نظامی ما اظافه کرد. در حوزه دریایی زیردریایی نیمه سنگین فاتح را داشتیم. در حوزه پدافند هوایی نیز سامانه ۱۵ خرداد را داشتیم که بسیار موثر است. در حوزه رادار نیز کار بسیار خوبی را انجام دادیم که البته بنا به ملاحظاتی رونمایی عمومی نشد. خودرو‌های ارس ۲، طوفان و رعد از دیگر دستاورد‌ها بود و درباره جت آموزشی کوثر۸۸ نیز انشالله خبر خوش دیگری خواهیم داشت.

وزیر دفاع در خصوص سامانه باور ۳۷۳ نیز اظهار داشت: سامانه باور۳۷۳ که قبلا رونمایی اجمالی شده بود، به زودی رونمایی کامل خواهد شد و به نیروی پدافند هوایی ارتش تحویل داده خواهد شد. این سامانه برد و ارتفاع بلند طراحی و ساختش کاملا ایرانی است و جزو سامانه‌هایی است که فقط چند کشور مانند آن را در اختیار دارند.

وی گفت: در پدافند هوایی برد بلند، با این سامانه ما دورتر از ۳۰۰ کیلومتر می‌توانیم ۳۰۰ هدف را کشف کنیم، در حدود ۲۵۰ کیلومتری بر روی آن قفل می‌کنیم و در ۲۰۰ کیلومتری آن را می‌توانیم منهدم کنیم.

امیر حاتمی در خصوص کمک وزارت دفاع به خودروسازان، خاطرنشان کرد: نیاز‌های خودروسازان مانند سنسور اکسیژن، کامپیوتر خودرو (ECU) و ایموبلایزر را در حال برطرف کردن هستیم و در حال همکاری با خودروسازان هستیم. ما جایگزین هیچ شرکت ایرانی نخواهیم شد، بلکه در جایی که خارجی‌ها رفته اند، ما جایگزین آن‌ها شده‌ایم.

وی با اشاره دیدار امروز اعضای هیأت دولت با رهبر معظم انقلاب، گفت: از نکات کلیدی این دیدار، تاکید معظم له به اهمیت دو سال باقی‌مانده فرصت دولت بود و مثال ایشان هم ۳ سال صدارت امیرکبیر بود. ما در وزارت دفاع برنامه چهارساله آماده کرده بودیم که بخش زیادی از این برنامه در طی این دوسال انجام شده بود.

وزیر دفاع با تاکید بر اینکه دشمنان مشکل‌شان تنها قدرت موشکی نیست بلکه تمام قدرت دفاعی ماست، اظهار داشت: هر ملت مستقلی نیازمند ابزار دفاعی متناسب با شرایط و تهدیدات است. ما متناسب با تهدیدات موجود، توان دفاعی را متکی به خودمان به وجود آورده‌ایم که قدرت موشکی نیز بخشی از آن است. دشمنان به دنبال این هستند که از ما توان ایستادگی و استقلال را بگیرد. دفاع و امنیت یک موضوع داخلی و ملی است و اساسا ارتباطی با دیگران ندارد.

امیر حاتمی گفت: این خیلی بدیهی است که ما هیچ اعتمادی به دشمن نداشته باشیم و تنها چیزی که به آن اعتماد داریم توان دفاعی است.

وی دیپلماسی دفاعی را ابزاری برای ارتقاء امنیت ملی برشمرد و خاطرنشان کرد: در دیپلماسی دفاعی اصولا نگاهمان را برای دیگران بیان می‌کنیم که کمک بسیار موثری برای تامین امنیت است. سیاست دفاعی و سیاست خارجی در طول یکدیگر هستند و امروز بحمدالله اقبال بسیار خوبی از کشور‌ها نسبت به ما وجود دارد.

وزیر دفاع عنوان کرد: در طول یک سال گذشته ۱۷ ملاقات با وزرای دفاع کشور‌های مختلف داشتم و شرایط صنایع دفاعی ما موضوعی است که به پیشبرد دیپلماسی دفاعی کمک می‌کند.

امیر حاتمی در خصوص ائتلاف آمریکا برای به اصطلاح حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس، تصریح کرد: به همکارانم در کشور‌های همسایه هم گفتم که این یک فریب از طرف آمریکایی هاست چراکه آن‌ها خود منشأ ناامنی در منطقه هستند. اگر این ائتلاف هم شکل می‌گرفت که شکل نگرفت، وضعیت را پیچیده‌تر می‌کرد.

وی درباره رابطه صنایع دفاعی کشور و بازدارندگی نیز شرایط این صنعت را از نظر تامین نیاز‌های تجهیزاتی و تسلیحاتی در شرایطی کاملا اطمینان بخش توصیف کرد.

وزیر دفاع همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون بی‌نیازی کشور از خرید خارجی با وجود سامانه‌های داخلی، گفت: نیازی به خرید سامانه‌های خارجی نخواهیم داشت و حتما نسخه‌های بعدی سامانه باور ۳۷۳ متناسب با تغییرات، قابلیت‌های جدیدی خواهد داشت و نسل‌های بعدی آن امنیت نسل‌های بعدی را تامین کند.

برچسب‌ها:

نظر شما